TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#1 Bericht door PE2AAB »

Hallo,

Ik heb een Kenwood TS-440 SAT en heb een probleem met mijn TX audio.

Er staat een hoop geschreven over deze radio maar er wordt niet of nauwelijks over tx modulatie problemen gesproken. Het probleem doet zich voor in SSB en klinkt als een 'rondzingende' microfoon. Mijn stem komt er tussendoor maar de herrie overheesrt een beetje.
Als de micgain helemaal dicht is dan houd het op. Ik heb een tafelmic (MC-60) en de originele handmike geprobeerd maar daar hoor je geen verschil tussen.

Ik heb het geluid geprobeerd op te nemen. Het krasgeluid halverwege zijn mijn vingers over de microfoon om aan te tonen dat de audio nog wel gewoon werkt.

Luister hier:
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#2 Bericht door vk2gwk »

Heeft die radio some een "monitoring" function? En zo ja, staat die misschien aan. Gebeurt het ook als je op een koptelefoon luistert? Of heb je mogelijk de radio aan een geleuidskaart gekoppeld en komt het "rondzingen" uit de computer?
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#3 Bericht door PE2AAB »

vk2gwk schreef:Heeft die radio some een "monitoring" function? En zo ja, staat die misschien aan. Gebeurt het ook als je op een koptelefoon luistert? Of heb je mogelijk de radio aan een geleuidskaart gekoppeld en komt het "rondzingen" uit de computer?
Henk,

Bijgevoegde opname is gemaakt met mijn FT-100 op een andere lokatie. Ik heb geen monitorfunctie op de set zitten. Ten tijde van deze uitzending was zelfs de speaker van de set af (Deksel eraf en speaker losgehaald om dat probleem iig te ondervangen. De set is verder niet aan een PC gekoppeld. Ik heb ook een aarddraad geprobeerd (misschien was het iets met aarde maar dat was niet de oplossing)

Het is jammer waNT gisteren had ik een verbinding met Thailand. Er wordt dan gezegd: Good signal (9+) but distorted audio. Het is een probleem wat zich ineens voordeed. Na een dagje zenden kreeg ik bij de laatste verbindingen de 'klacht'. Voorheen werkte de set prima.

Nu ben ik ervandoor. Ga naar de radiobeurs te Rosmalen ;-)
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#4 Bericht door PC1I »

Eigenlijk wordt er best wel veel geschreven over distorted audio bij deze set, meestal zou het een verlopen VCO zijn,

http://www.kb2ljj.com/data/kenwood/ts-440.htm

En misschien helpt deze link je ook verder?

http://forums.qrz.com/showthread.php?t=172428

Er staat ook een verwijzing naar een user group op Yahoo, vast dat daar een hoop kennis over deze set zit...
;-)

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#5 Bericht door PE2AAB »

PE2KM schreef:Eigenlijk wordt er best wel veel geschreven over distorted audio bij deze set, meestal zou het een verlopen VCO zijn,

http://www.kb2ljj.com/data/kenwood/ts-440.htm
Helaas gaat het in bijna alle gevallen, ook in dit geval, om de "TS-440 RX Audio Mods"
Het probleem bij doet zich toch echt in de TX voor.
PE2KM schreef: En misschien helpt deze link je ook verder?

http://forums.qrz.com/showthread.php?t=172428

Er staat ook een verwijzing naar een user group op Yahoo, vast dat daar een hoop kennis over deze set zit...
;-)

73, Kees PE2KM
Deze link kende ik nog niet!!! Begint al goed; de man beschrijft exact dezelfde ellende te ondervinden als mij :-)

P.s. de Yahoogroups ken ik uiteraard maar eerlijk gezegd vind ik de manier van zoeken enzo op dat forum onoverzichtelijk dus heb nog geen antwoord op mijn vraag gevonden/gekregen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#6 Bericht door PE2AAB »

Ik heb mijn vraag neergelegd bij Clif Holland KA5IPF van AVVid.

Ik lees goede reviews over hem dus ben benieuwd naar zijn reactie. Ik houd je hier op de hoogte.

Uiteraard sta ik open voor alle commentaar! ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#7 Bericht door PC1I »

PE2AAB schreef:
PE2KM schreef:Eigenlijk wordt er best wel veel geschreven over distorted audio bij deze set, meestal zou het een verlopen VCO zijn,

http://www.kb2ljj.com/data/kenwood/ts-440.htm
Helaas gaat het in bijna alle gevallen, ook in dit geval, om de "TS-440 RX Audio Mods"
Het probleem bij doet zich toch echt in de TX voor.
PE2KM schreef: En misschien helpt deze link je ook verder?

http://forums.qrz.com/showthread.php?t=172428

Er staat ook een verwijzing naar een user group op Yahoo, vast dat daar een hoop kennis over deze set zit...
;-)

73, Kees PE2KM
Deze link kende ik nog niet!!! Begint al goed; de man beschrijft exact dezelfde ellende te ondervinden als mij :-)

P.s. de Yahoogroups ken ik uiteraard maar eerlijk gezegd vind ik de manier van zoeken enzo op dat forum onoverzichtelijk dus heb nog geen antwoord op mijn vraag gevonden/gekregen.
Op de link van kb2ljj staat wel iets over distorted TX bij het volgende onderwerp.
Ik denk dat je dar overheen gelezen hebt dus plak ik de hele tekst er maar ff in...
;-)

TS-440S PLL unlock due to VCO #1


Author: Kenwood Communication, inc.



Service Bulletin no. 974 (8-8-1990)

The TS-440S Control unit supplies band information to four circuits in the transceiver. The circuits are the receiver front end Band Pass Filter (BPF), the antenna tuner (AT), the transmitter Low Pass Filter (LPF), and the VCO circuits on the RF board that are part of PLL #1.

There are ten receiver front end BPFs that are diode switched into operation. If one of the diodes (D4-D23) becomes shorted or leaky, the band information is felt at two BPFs at one time. The voltage going through the bad diode will loop back to the VCO circuit, antenna tuner circuit, and LPF circuit.

The unwanted voltage will then create one or more of the following symptoms:

1. PLL unlock (the transceiver only displays decimals).


2. No antenna tuner operation.


3. Low receiver sensitivity.


4. Low or no transmit power output.


5. Distorted transmit audio.


6. RF feedback.

The most common symptom is the PLL unlock. To test the diodes, remove the large shield on the RF board to expose the BPF circuits. Reset the transceiver by holding in the A=B button as power is turned on. Even if the display only shows decimals, only the BPF for 14 MHz should be turned on. Using a DC voltmeter, measure the voltage at coils L11, L15, L21, L28, L34, L40, L46, L52, L58, and L62. Only coil L52 should measure 8 Vdc. The other coils should read 0 Vdc. If one reads 0.5 - 8 Vdc, replace the two diodes in that BPF circuit.

Coil/Diode/frequency range relationship:

L11 D4 D5 0 - 0.5 MHz L15 D6 D7 0.5 - 1.6 MHz
L21 D8 D9 1.6 - 2.5 MHz L28 D10 D11 2.5 - 4 MHz
L34 D12 D13 4 - 6 MHz L40 D14 D15 6 - 7.5 MHz
L46 D16 D17 7.5 - 10.5 MHz L52 D18 D19 10.5 - 14.5 MHz
L58 D20 D21 14.5 - 22 MHz L62 D22 D23 22 - 30 MHz

Replacement diode part number

1S2588 or 1SS91S: D4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22
BA282 D5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23



Time required to perform this modification is 1 hour or less.


73 de Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#8 Bericht door pa3dsc »

Ik heb onlangs in mijn TS850 een probleem gehad met de VCO.
Rapporten over terug werking. Intermiterend.

Op zoek naar de oplossing vond ik dat behalve de TS850 ook in de TS4** deze problemen zich voor deden.
Echter mijn VCO problemen gingen ook gepaard met uitval van het display.

Meten van de VCO spanning kan geen kwaad.

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#9 Bericht door PE2AAB »

Probleem leeft nog altijd voort. Op aanraden van Clif Holland KA5IPF van AVVid ook op dummy geprobeerd maar het probleem blijft.

Het is iets wat zich van het ene op het andere moment openbaarde. Clif Holland KA5IPF van AVVid wist het ook niet. Het probleem leek hem onbekend en de audio sample zei hem niet zo veel. Helaas.

Maar zoals ik al zei; alle hulp is welkom. Heb op het gebied van meet apparatuur weinig in huis dus kan ook niet echt testen.

P.s. de 'geleidende' troep is reeds uit de VFO#1 verwijderd. Waarschijnlijk door de vorige eigenaar.

P.s.2 In FM werkt de radio verder prima.

Rick
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 20 apr 2010, 11:22, 3 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#10 Bericht door PE2AAB »

PE2KM schreef:The most common symptom is the PLL unlock. To test the diodes, remove the large shield on the RF board to expose the BPF circuits. Reset the transceiver by holding in the A=B button as power is turned on. Even if the display only shows decimals, only the BPF for 14 MHz should be turned on. Using a DC voltmeter, measure the voltage at coils L11, L15, L21, L28, L34, L40, L46, L52, L58, and L62. Only coil L52 should measure 8 Vdc. The other coils should read 0 Vdc. If one reads 0.5 - 8 Vdc, replace the two diodes in that BPF circuit.
73 de Kees PE2KM
Bron: http://www.hampedia.net/kenwood/ts-440s ... -vco-1.php

Hmm. De multimeter eens ter hand genomen en zowaar een afwijking geconstateerd!!

L11, 6,96V
L15, 0,04V
L21, 0,01V
L28, 0,01V
L34, 0,01V
L40, 0,01V
L46, 0,01V
L52, 7,87V (moet c.a. 8V zijn conform spec. Dit omdat na de reset je TRX staat afgestemd op 14.000 MHz.
L58, 0,00V
L62, 0,00V

Er zit dus een probleem in het circuit L11 D4 D5 0 - 0.5 MHz L15 D6 D7 0.5 - 1.6 MHz
Vreemd genoeg krijg ik hierdoor problemen op alle banden in SSB. Ik zal de diode(s) eens vervangen en kijken wat hij dan doet.

Ik houd een ieder op de hoogte!

Foto's meetopstelling:
Op de operatietafel; op zijn kop want daar bevindt zich VCO#1
Afbeelding

Detail VCO#1
Afbeelding

Het meten van de spanning op L11. Dit zou c.a. 0V moeten zijn maar blijkt 6,96V
Afbeelding

De gemeten waarde van L11
Afbeelding

De ingestelde frequentie na een algehel reset van de TRX; 14.000 MHz.
Afbeelding

Overzicht van het front en de opengewerkte TRX
Afbeelding

Overzicht van de PCB met daarop boven, in het midden VCO#1
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#11 Bericht door Steef »

Hoezo SMD :?: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#12 Bericht door PE2AAB »

Steef schreef:Hoezo SMD :?: :mrgreen:
:-)

Dit is gewoon heerlijk meten, knutselen en vervangen. In mijn geval dus 1 of 2 diodes. Wie weet doet het ding het daarna wel weer. Ik hoop het want ik mis het gebruik van het ding nu al ;-)

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#13 Bericht door vk2gwk »

Even helemaal "off topic" maar ik kan het niet laten want fotografie is mijn andere hobby: gebruik een "diffuser" op je flits als je dit soort foto's neemt. Dat voorkomt de "glare" op bepaalde delen - of gebruik kunstlicht.

Het kan inderdaad alleen de diode zijn die het circuit aanschakelt. Als er twee circuits tegelijk geactiveerd worden hou je geen drive over.

En....
Wie weet doet het ding het daarna wel weer. Ik hoop het want ik mis het gebruik van het ding nu al
Ga je dat op een dummy load proberen? Want ik dacht dat je ergens anders hebt aangegeven dat je geen antenne hebt.... :) :)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#14 Bericht door PE2AAB »

vk2gwk schreef: Ga je dat op een dummy load proberen? Want ik dacht dat je ergens anders hebt aangegeven dat je geen antenne hebt.... :) :)
Scherp Henk haha. :-) Ik heb ook echt geen antenne overigens. Ik woon in een dorpscentrum dus gebruik alleen porto's en mobiel gebruik (in de auto).
Als ik een set test schuif ik mijn 12M lange vishengel uit en zet het ding op het balkon. Tijdelijk, want na het gebruik schuif ik hem in.
De set heb ik getest op een dummyload inderdaad.
vk2gwk schreef:Even helemaal "off topic" maar ik kan het niet laten want fotografie is mijn andere hobby: gebruik een "diffuser" op je flits als je dit soort foto's neemt. Dat voorkomt de "glare" op bepaalde delen - of gebruik kunstlicht.
De camera die ik heb gebruikt is een Nokia N95 8GB mobiele telefoon. Helaas heeft die geen montagemogelijkheden voor een diffuser etc. Het is echt voor Quick Pic gebruik. Als ik betere foto's wil maken gebruik ik een Nikon D60 SLR.
De foto's die ik zonder flits maakte met de telefoon gaven een slecht beeld helaas.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TX Audio probleem Kenwood TS-440 SAT

#15 Bericht door PE2AAB »

Voor de reparatie zoek ik de diode 1S2588 (of 1SS91S of 1S1587)
Weet iemand waar ik deze kan verkrijgen? Of is er een vervanger voor?

--Update
Verkrijgen kan in Nederland mondjesmaat maar dient haast overal besteld te worden.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een vervanger.

In verband met de demping valt een exemplaar als 1N4148 af.

Spec's 1S2588
General-Purpose Band-Switching Diode
Band SW Diode,VF 1.0V max at 100mA,IR 100nA max at 15V,C 2.0pF max at VS 15V

Ik ben uiteindelijk, na het doorspitten van de datasheets van onderstaande potentiele vervangers, gekomen tot de BA483 van Philips
Part Cross Reference Notes

-------------

1S2588 BA182

-------------

1S2588 BA243

--------------

1S2588 BA283

--------------

1S2588 BA483

--------------

1S2588 BA484
De BA483 komt wat spec's betreft het dichste in de buurt van de 1S2588. Nu nog plaatsen. ik houd je hier op de hoogte van het resultaat.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie