Ervaring met de Kenwood TS 480 ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Ervaring met de Kenwood TS 480 ?

#1 Bericht door Theo Postma »

Hoi,
Zo af en toe heb je het weer, je kijkt weer naar een andere tranciever.
Waarom? Omdat er met de "oude" toch iets is, wat je tegen gaat staan?
Nee, eigelijk heb ik dat met mijn FT 857 niet.
Toch is er iets met deze tranciever wat me eigelijk een beetje tegenstaat.

Op middengolf en langegolf kan deze set niet zo goed overweg met mijn antenne, deze is te groot.
Wat dus niet ten goede komt van het ontvangst.

Mijn oog is gevallen op de Kenwood TS 480, voldoet ook aan mijn wens, nl klein.

Wie heeft deze tranciever in gebruik?
En wat is je ervaring mbt ontvangst op de middengolf en langegolf?

Hoe is de TS 480 tov de TS 50?
Deze heb ik ook gehad, en daar was ik eigelijk heel tevreden mee, maar had geen 2 er in :oops:

Bedankt alvast voor de respons!

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#2 Bericht door wbeekman »

Kijk hier eens omtrent ervaringen met de TS480.

http://www.eham.net/reviews/detail/3821
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#3 Bericht door Theo Postma »

wbeekman schreef:Kijk hier eens omtrent ervaringen met de TS480.

http://www.eham.net/reviews/detail/3821
Dank je wel Wim, daar had ik al gekeken :D
En vraag het nu maar hier.
Heb alle bijdrages doorgelezen, en ik geloof dat het voor de schrijvers een goed tranciever is.
Maar ik zou graag willen weten hoe hij op de middengolf presteeerd.
En dacht slim te zijn door het hier te vragen.
Vooral de mogelijkheid om bij AM, met 2.5 KHZ te luisteren ipv 6 KHz, heeft mijn aandacht getrokken.

Dat hij het met cw en ssb wel goed doet, dat geloof ik wel.
Kenwood kennende.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#4 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Theo

Leuke vraag en ook ben hier geinteresseerd in met name de RX van de TS 480 SAT.
Ik heb ook een FT857 en dat kleine ding bevalt mij uitstekend.
Ik ben alleen niet gecharmeerd van de vrij ruiserige ontvangst op HF verder ben ik zo gelukkig met het kleine formaat en het eigenlijk fantastische bedieningsgemak van die FT857 dat ook ik een TS480 overweeg als daar de RX minder ruiserig van is en het bedieningsgemak net zo groot.
Dan kan die loei van een FT 920 mooi verdwijnen , dat is een mooie en zeer prettige set om mee te werken met een fijn geluid en RX enz. maar veel te groot en zwaar.

groetjes Jos uit Oss
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

In vergelijking met de TS50 naar de 480 is het alsof je van een Fiat panda naar testarossa gaat.
No good deed goes unpunished.

pa4mvb
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:19

#6 Bericht door pa4mvb »

[quote="angelo"]In vergelijking met de TS50 naar de 480 is het alsof je van een Fiat panda naar testarossa gaat.[/quote]

Die vergelijking vind ik niet geheel correct.(sowieso omdat het over italiaanse auto's gaat ;) en ten 2e dat ik het verschil tussen de 2 niet zie ;) maar dat is persoonlijk en heeft niets met dit onderwerp te maken )
Ik ben in het bezit van beide apparaten, en als je de ts50 naast de 480 zet houd die aardig stand hoor. De voordelen van de ts-480 zijn vooral het gebruiksgemak en het losse display. De ts50 is wel een mobiele set en daardoor ontbreekt het iets aan "gemak" maar eerlijk gezegt is het een kwestie van een keer instellen en klaar. De 480 heeft wat dat betreft meer opties kwa filteren. Verder hebben ze erg goed nagedacht over de functie's die achter het nummerieke keypad zitten.
De ts50 is een mobiele set maar presteert op hf beter dan een gemiddeld instapmodel basisset, de ts50 moet je eigenlijk gewoon ervaren.
Al met al is de 480 op een aantal punten wat beter vanwege het "toeters en bellen" gehalte. Wat wel "jammer" is is dat je 2 kabels nodig hebt 1 van het display naar de "zwarte doos" en de andere is de mike.
Mocht je nog meer willen vraag maar raak. De ts480 die ik heb is met de ingebouwde tuner(480sat).


73,
Martijn

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#7 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Martijn

heb je toevallig ooit de 480 naast een FT857 gehad en was de 480 rustiger in ontvangst. verder al die toeters en bellen zijn leuk als er maar een goede el. keyer in zit is dat voor mij genoeg.

Jos pa7wwo
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#8 Bericht door Theo Postma »

pa4mvb schreef: Mocht je nog meer willen vraag maar raak. De ts480 die ik heb is met de ingebouwde tuner(480sat).


73,
Martijn
Hoi Martijn,
Ik wilde graag weten hoe het gedrag op de middengolf is, voor al s'avonds.
En wat voor antenne je daarbij gebruikt.
De FT 857 is s'avonds op de middengolf, en dan vooral het stukje boven de 1600 KHz behoorlijk "lek".
Doorbraak van sterke stations, ook op de 160 meter kun je dit nog horen.
Mijn antenne is een windom van 80 meter lang.

Op 40 meter heb ik geen last van doorbraak, wat je zou verwachten.
En het gebruik v/d mogelijkheid om bij am, met een smaller filter te werken.
Werkt dit bv als je een zwak station wilt ontvangen, bv de freq 1432.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Bij elke amateurtransciever met general coverage is de ontvangst van de omroepband 540 - 1600 kHz een stiefkindje, meestal wordt dan ook een verzwakker permanent in de transciever ingeschakeld om oversturing te voorkomen.

In de FT 847 heb ik de bandfilter en schakel diodes door lownoise schottky types vervangen om die reden.

Zowel de FT 100 als de FT 847 met een FD - 4 willen de middengolf prima ontvangen, maar gebruik de attenuater waarvoor ie is, om oversturing te voorkomen, de signalen op die middengolf zijn hier nogal hard :)

Bij de FT 100 heb ik het 6 kHz kristal filter gemonteerd waar ik gelukkig nog voordelig aan kon komen, resultaat perfecte AM modulatie met zenden, en een zeer goede AM antvangst.

De meeste transcievers schakelen 10 tot 20 dB verzwakkers in bij 1600 kHz of lager voor de ontvangst, dit is meestal wel te omzeilen door een modificatie, maar dan is bleedover het probleem, en zul je uitwendig een schakelbare attaenuater moeten toepassen.

Bij alle modes op de H.F gebruik ik bij voldoende signaal de attenuater zoveel mogelijk, dit lost eventueele problemen op met ontvangst, minder werk voor de DSP welke minder rommel krijgt te verwerken.

Ik draai nogal gauw eens over de omroepband, zal wel het oude Veronica syndroom zijn van de 70er jaren ;)
Vandaar ook mijn observaties dat er inderdaad nogal wat verschil is in ontvangstkwaliteit bij de diverse general coverage ontvangers in de transcievers.

Misschien een idee om een aparte AM ontvanger te bouwen met synchroondetector speciaal voor de AM band, tegenwoordig het stiefkindje?

73,

Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Eerste ervaring met de Kenwood

#10 Bericht door Theo Postma »

Hoi,
Gister opgehaalt uit Burgum, de TS 480 sat.
Het eerste wat me thuis opviel tijdens het openmaken v/d doos.
Wat zit er veel in, allemaal pastic zakjes met onderdelen.

De eerste vergelijking met de Yaesu?
Wat als optie verkrijgbaar is bij Yaesu, zit standaard bij de Kenwood.
Kabels om het bedienings gedeelte los te maken, zit er gewoon bij.
Allerlei houders voor mobiel en thuis gebruik, overal is aan gedacht.
En, een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing!
Ontstoor ferriet voor de voeding en verleng kabels, zit er ook bij.

Maar nu de vraag: Hoe doet ie het op de middengolf en langegolf?
Zal mijn verwachting, uit de specs gehaald en van dit forum, bewaarheid worden?

Ja, hier geen oversturing meer op de middengolf in de avond uren, maar wel de gevoeligheid die de FT 857 boven in de middengolf heeft, over de beide banden.

Heb ook nog gekeken op de 137 KHz, daar is de gevoeligheid aanwezig, maar daar moet je beslist een cw filter gebruiken om de tijd zender een beetje buiten de boord te houden.
Maar ik hoor daar weer wat!

De funktie om in AM smal te luisteren, heeft absoluut geen zin bij sterke signalen, maar wel bij zwakke signalen.
Een 10 kilo watter uit Egypte kon ik er mooi mee uithalen op 1503 KHz.
Werkt dus naar verwachting.

Verder heb ik nog snel gekeken op de amateurbanden, werkte wel.
Ik ontving op 160 verschillende mensen :mrgreen:
Zenden heb ik nog niet gedaan, maar dat zal wel werken, geloof ik wel.
Zal me dan ook eens verdiepen met de DSP die hier voor op zit.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik dat naar wens iinstellen voor mijn stem, zal wel net zo iets zijn als bij de Yaesu, neem ik aan.

Kortom, een verbetering voor mij.
Let wel, de gewone banden boeit me niet zo, daarom kan het voor jouw anders zijn.
Maar heb inmiddels wel de ervaring gemaakt dat als een tranciever buiten de banden (AM) ook goed werkt, het ook voor SSB vaak dik voor elkaar is.

Denk dan maar zo, dat een toestel wat zich staande houd s'avonds op de middengolf, met de enorme sterke signalen, het ook bij de drukke amateur banden zo doet.

Voor de ervaringen voor amateur gebruik verwijs ik graag naar deze site http://www.eham.net/reviews/?ehamsid=92 ... ff90972a38

Maar gebruik voor middengolf en lange golf, daar is weinig tot niets over te vinden op het net.
En geloof me, heb veel gebruiks groepen en forums door gezocht.

Iedereen bedankt voor het mee denken en adviezen.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Succes maar dan met de nieuwe transciever Theo :D

Ik ben blij voor je dat ie het zo goed doet, een vergelijking met de FT 857/897 is niet echt eerlijk daar deze ontvangers niet kunnen tippen aan de FT 100 welke ik dan ook heb aangeschaft voor mijn vakantie's en thuis.

Op zichzelf leuke allbandertjes, maar voor de prijs doen ze ook wat ze doen.

Met de opmerking dat ik in elke transciever die ik aanschaf meteen de X talfilters haal voor SSB en AM welke er in kunnen.

Groeten,
Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#12 Bericht door Theo Postma »

Dank je wel Cor.
De FT 100 heb ik ook gehad, zonder AM filter.
Je begrijpt mijn teleurstelling bij het uit proberen :cry:
Direkt een filter gekocht en toen werkte het naar behoren, nee goed.
Vond zo af en toe het ontvangst, praat over de midden golf, wat onrustig.

Maar had geen last van oversteuring.
Deze set heb ik weer ingeruild op een FT 897, en wel om de piepjes die er op 2 en 70 te horen waren.
Bij de FT 897 was dit prima voorelkaar, probleem opgelost.
Eerlijk moet ik ook zeggen dat mijn antenne wat kleiner was, dus problemen op de middengolf was ik nog niet tegen gekomen.

Heb daarna een FT 857 gekocht, de techniek was hetzelfde alleen kleiner en dat paste beter in de camper :D

Heb daarna mijn antenne veranderd en kreeg het "probleem" van oversteuring op de middengolf.
Een vriend van me heeft ook een FT 897, en die gaf hetzelfde euvel.
Moest ook wel, de techniek is hetzelfde, kassie is alleen anders.

Tja, daar zat ik dan met mijn uit de kluiten gewassen midengolf antenne.
Werkt uitstekend, maar de ontvanger was er niet zo blij mee.

Mijn broer, ook zendamateur, heeft een TS 570D, en die ook geprobeert.
Geen last, rustig ontvangst.
Dan ga je je toch achter de oren krabben.

Gewoon even de boel (na)meten, gevoeligheid en oversteuring.
Ben ATV er en een plaatje op een beeldbuis spreekt dan meer :mrgreen:
Ik zeg dus niet dat de een slecht is, nee zeker niet.
Als je naar de prijs prestatie kijkt, je moet er geen lange draad antenne aan vast knopen.

En zo zie je dan weer hoe onze mooie hobby, verschillende facetten heeft.
Ik zocht een goede ontvanger, met er bij in genutseld een zender.

En zo heeft een ieder dan weer andere eisen aan een tranciever.
Door zo veel mogelijk info op te schrijven, hoop ik dan dat mensen hier wat aan hebben.
En daar zijn we dan druk mee bezig.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Update

#13 Bericht door Theo Postma »

De JA stations komen weer binnen op 80, en ik kan ze ook weer gewoon horen, en wat ze zeggen.
Het europese DK9 station met big power, gaat er gewoon overheen!!
Vreemde vrienden heeft hij, want die kunnen wel een QSO met de Japanner maken.

Mijn antenne is hetzelfde gebleven.
Mss ben ik nu even weer druk bezig om het uit te proberen, maar dat heb ik ook gedaan met de vorige trancievers.
Mis de SSB filter nog niet, tot nu toe :D
Hoor toch beduidend beter met deze set.......

Zal ik dan nog zo ver komen om te kijken of ze mij ook horen?
Wordt dan echt QRV op de HF banden, mag dan ook in de krant :mrgreen:

Met deze set kan ik me voorstellen dat het leuk gaat worden, je hoort wat de big gun, zijn tegen station zegt.
De big gun heeft dus last van zijn oren, HI

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#14 Bericht door PA5COR »

Operating practice Theo, daar ontbreekt het nog wel eens aan :D

De fluitjes van de FT 100, en de FT 847 komen uit het DSP gedeelte, bij de FT 847 verholpen door elke printplaat beter te aarden en vooral de ingeblikte dsp print achter het voorfront bij de aardings vlakken schoon te maken van flux, daarna met puntige weitjes weer gemonteerd.
Problemen waren toen helemaal over.

De FT 100 op een paar Birdies uit de PLL sectie toch ook bijna helemaal schoon gekregen.

De FT 847 bandschakel diodes ook vervangen door ultra low noise Schottky diodes, en de optioneele Collins SSB filters voor SSB gemonteerd.

Verder ben ik aan het denken voor het plaatsen van een roofing filter in die 847, tot nu toe is de ontvanger eigenlijk best wel goed met de huidige veranderingen.

Yeker vergeleken met een TS 2000, en een TS 430, beide hier gehad voor een tijdje om te proberen.

Ik heb niet de financien voor een Ftdx 9000, maar ook geen zin om zoiets te kopen, het opwaarderen van de huidige transcievers is veel lol, en geeft toegevoegde waarde voor mijzelf.

Het referentie oscillator Xtal is temperatuurgeregeld, geen txco voor de 847, dus zelf maar veranderd, is als een rots zo stabiel.

Zelfs met SMD is er genoeg te veranderen/verbeteren.
En als je net als ik met buizen bent begonnen, is een leesbril wel erg noodzakelijk, en niet niezen met smd onderdelen op tafel :D

73,

Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#15 Bericht door Theo Postma »

PA5COR schreef: Operating practice Theo, daar ontbreekt het nog wel eens aan :D
Ja in de goede zin dan Cor, ik denk dat de beste man heel goed weet waar hij mee bezig is/was.
Maar viel eigelijk onderste boven van de brutaalheid waarmee het gepaard ging.
Het station uit SM riep de Japanner aan, en deze kwam voor hem terug, maar om DK zette gewoon zijn zender aan om aan de SM station te vertellen dat hij niet doorkwam.
PA5COR schreef: De fluitjes van de FT 100, en de FT 847 komen uit het DSP gedeelte, bij de FT 847 verholpen door elke printplaat beter te aarden en vooral de ingeblikte dsp print achter het voorfront bij de aardings vlakken schoon te maken van flux, daarna met puntige weitjes weer gemonteerd.
Problemen waren toen helemaal over.
Mooi werk Cor, maar ik had hier geen zin in om dat te doen.
Was in die tijd ook druk bezig met bouwen van mijn 3 centimeter station.
En dan hou je geen tijd over om je ook hier mee bezig te houden.
Maar ik vind het goed werk van dat je de uitdaging aangegaan bent.

PA5COR schreef: maar ook geen zin om zoiets te kopen, het opwaarderen van de huidige transcievers is veel lol, en geeft toegevoegde waarde voor mijzelf.
Kijk dat zijn de woorden, plezier en toegevoegde waarde voor je zelf.
En dat is naar mijn bescheiden mening psies waar het om draait.
Plezier de uitdaging en de oogst.
PA5COR schreef: Zelfs met SMD is er genoeg te veranderen/verbeteren.
En als je net als ik met buizen bent begonnen, is een leesbril wel erg noodzakelijk, en niet niezen met smd onderdelen op tafel :D

73,

Cor
Klopt als een bus Cor, de leesbril zit er al standaard in, bij de bril :mrgreen:
Ik heb nooit zoveel met buizen gedaan, ben er een keer zo wat dood bij gekomen en van af die tijd een ernstig respect gekregen voor hoogspanning.
Maar het virus is wel vreselijk goed over gesprongen :mrgreen:

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Plaats reactie