Analoog frequentie kiezen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Looking
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jun 2006, 19:55

Analoog frequentie kiezen

#1 Bericht door Looking »

Ik vraag mij wel eens af hoe ging het "vroeger"

Tegenwoordig is een set gemakkelijk af te stellen op een bepaalde frequentie, even toetsen of draaien en je kan tot op 0,1 hz nauwkeurig op een frequentie werken.

Hoe ging dat nu vroeger met zo een analoge draaischijf, kon daar ook nauwkeurig mee worden afgestemt, of had je daar toch een bepaalde fingerspitzengevoel voor nodig!

Ervaringen graag?

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Mijn ervaring was nu juist dat de analoge knoppen veel 'soepelder' werkten, zeker bij stations die bijvoorbeeld dankzij oplopende temperaturen of mindere kwaliteit kristallen van frequentie afliepen. Daar merk je nu natuurlijk minder van met de digitaal afgeregelde setjes... instellen op een frequentie zal nu veel minder verloop opleveren, in ieder geval tijdens een QSO amper meer... Tijdens de levensduur zie ik nog steeds verloop van frequentie overigens. Dus denk ik onderstaand:

zelf digitaal - tegenstation digitaal = boeien
zelf digitaal - tegenstation oldschool = lastiger
zelf analoog - tegenstation digitaal = boeien
zelf analoog - tegenstation analoog = makkerlijk

Zeker ook met het gehoor.... Ik luister namelijk liever naar een andere frequentie CW toon wanneer ik 100% gefocust ben, maar wanneer ik ook gesprekken moet volgen met andere mensen, heb ik liever de CW tonen iets lager, zodat mijn hersenen makkelijker het verschil kunnen maken tussen QSO CW en gesprek face-2-face of zelfs een QSO phone. dat gaat nu eenmaal analoog wat makkelijker dan digitaal.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#3 Bericht door PH7W »

Zo...even verplaatst. Hier staat hij beter volgensmij. :wink:
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

;)

Begon met een Xtalset in 1977, toen snel daarna een FT 221R analoog, geen problemen mee, leerde je op het gehoor af te stemmen, wat nu ook nog zo gaat met de FT 847/FT100

Kijken naar de frequentieschaal?, weinig, SSB wordt hier puur op het gehoor afgestemd, iets wat nu veel amateurs missen.

Ga voor de grap maar eens 50 Hz bven of onder een ronde frequentie zitten;)

De FT 847 van een Xtalheater voorzien zodat na 1 minuut na inschakelen de frequentie absoluut stabiel is, de set gaat aan 's morgens en uit 03.00 'snachts ;)

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

ja, dat scheelt toch al snel zo'n 40 Hz zwabber. :wink:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

5 ppm is op 432.300 al ruim 2.1 kHz...

Nu blijft mijn referentie xtal op 40.8 graden stabiel, bij de FT 847 wordt dan ook nog eens de koellucht aangezogen langs het xtal...

Met styropor on de hele schakeling als extra kan ik geen beweging zien op de counter :p

73,
Cor

Plaats reactie