Gezocht: FT-817 ND (en reeds voorzien met nieuwe !)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#121 Bericht door Theo Postma »

pa3fat schreef:Het gaat gebeuren de FT-817 gaat op reis.

Zeker vanaf zondag 1607 TA1/PA3FAT

Als 28 of 50 Mhz open is dan verwacht ik jullie op de QRG !!!!!

Dank voor jullie bijdragen !
Ik zou graag willen, maar deze banden zijn te onvoorspelbaar.
Toch een goede vakantie gewenst.
Is 80 meter niets? Om vast af te spreken?
Europa verkeer moet gewoon willen.

Ene, weet je wel hoe groot deze banden zijn? We kunnen elkaar gewoon missen ondanks een paar KHz verschil.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#122 Bericht door PA5COR »

Wil iemand iets afspreken voor contact op vakantie, en zeker in low power, dan is een paar frequenties in een paar bruikbare banden zeker aan te raden.

Overdag 20 meter 'savonds 80 meter b.v.

De laatste weken zijn inderdaad 10 en 6 ook open, maar dan een frequentie opgeven, lieftst met een tijd om ff naar te luisteren.

Zelf ga ik de laatste 2 weken in Augustus op vakantie met de FT 100 (100 watt) en een eigenpruts FD-4 naar de Dordogne in Frankrijk, uitkomend van 80 tot en met 6 meter, het laatste met 25 watt vanwege de beperkingen op 6 meter daar.

Groet,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#123 Bericht door angelo »

ik had eigenlijk verwacht dat er al lang 'vaste' frequenties voor dit soort QSO's waren...
jullie zijn namelijk niet de eerste Nederlanders op vakantie en zeker niet de eerste amateurs.

vreemd dat dat niet meer 'vast' staat... Vroeger had je ook diverse kanalen over diverse banden. Kijk, dat op 11m zoiets verwatert, soi... CH4 en 14 zijn al lang geen oproepkanalen meer, 11 is geen test meer en 9 is geen noodkanaal meer. Het enige wat nog gebleven is, is de tripple-five voor de illegalen...

Het nachtuilennet op 3.725 waar ik vroeger zat (meer noodzaak ivm antennes en potentiele storing op RTV) is ook al dood en ook nlnet hoor ik niet meer op 3.630...

Zijn er eigenlijk nog wel frequenties met bepaalde functies?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#124 Bericht door PA5COR »

3630 'snachts nog zeker actief, zit er zelf ook vaak.

Voor overdag spreek ik meestal 14.295 plus minus qrm af, 's avonds 3650.

De 40 meterband zit 's avonds meestal helemaal vol, en met de 100 watt op vakantie is daar geen doorkomen aan.

Meestal vaste tijden, daarbuiten vrolijk over de amateurbanden draaien met de FD-4 welke ik vorig jaar heb gemaakt en prima werkt.

Maar zien hoe het dit jaar gaat uit het vak JN 04 MU.

73,
Cor

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Vakantie

#125 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Er bestaat nog steeds het vakantienet van pa0bwx die op dit moment in OE zit.
21:00 7.087 lsb.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#126 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Ivm drukte is het vakantie net s'morgens naar 7120 verhuisd waar het aanmerkelijk rustiger schijnt te zijn .
Verder heb ik hier op 40 mtr absoluut minder problemen met drukte en slechte signalen dan op 80 mtr. maar ik werk dan wel vaak in CW waar ik aan 300 hz links en rechts voldoende plek heb.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

TA1/PA3FAT (Istanbul/Selimpasa) FT817 - 5Watt - Vertical ant

#127 Bericht door PA3FAT »

De vertikal antenne:
- ATX 1080 zelfbouw (nabouw eigenlijk)
- MP-1 (superantennas.com)

De nabouw ATX1080 brak nog net 1 dag voor vertrek naar TA af op twee plaatsen. Gelukkig blijkt seconden lijm sterker dan PVC pijp zelf.
Heeft me wel een slapeloze nacht gekost...

Opstelling:
- 4-5 meter boven zeenniveau, 5 meter van de zee. Op het terras dus. Verder naar het noorden afschermd door huizen en heuvel
- ft-817 met 5 watt
- loodgelaccu 12V/7AH (had mijn zwager nieuw voor me gekocht in Istanbul voor 10 Euro!, ja dat is de helft van hier in NL)


De leukste verbindingen:

YM125ATA (speciaal station ter gelegenheid van verjaardag Ataturk, ANTALYA - Zuid Turkije) op 14.208

PA0BWX/OE (vakantienet) op 7.080, qsp via PA2P (meen ik) die in Kroatie zat (?!?!)

5Z4JX Mombasa - Kenia op 14.180

TA3/LA6GV - Een Noor op vakantie in Izmir. Hij was niet op vakantie zei hij, dus het zal wel een Turk zijn met een noorse call (hi)

ZS2BS Marcel in East-London - Zuid Afrika op 14.272. Marcel wilde weten hoeveel elementen beam ik gebruikte. Een vertikal sprietje was voor hem de doodklap !

4Z5KA Jerocam - Israel op 28.500

ON4LJA/M John rondrijdend in Belgie op 14.184

verder nog wat andere verbindingen met Europa/Rusland

De mooiste zijn natuurlijk Kenia/Zuid Afrika met 5Watt/SSB
Helaal mooi wordt het als ze vragen hoeveel elements beam je gebruikt en dat je mag zeggen een klein vertikaal sprietje met 5 Watt. Lachen !

Dus het ken wel !
Alleen moeten de heren beter leren luisteren of betere spullen aanschaffen. Ik hoor hun n.l. allemaal erg goed. En wat ik goed hoor is allemaal te werken. Aleen niet met 9+++


Ik heb ook nog wat repeaters op 2m geprobeerd zoals Bursa (aan de overkant van de zee van Marmara). Ze wlden wel maar spraken echt nauwlijks engels. Of ik na 17:00 het nog eens wilde proberen dan waren er amateurs die meer over de grens spraken. Helaas is dat er die dag niet van gekomen.
Dezelfde poging op een relais in Istanbul gaf als resultaat geen enkele response. Die spraken dus echt niets over de grens of waren te bang.

Al met al veel geluisterd en her en der een verbinding kunnen maken.

Ook enkele verbindingen gemaakt met eenn dipool op het dak van het zomerhuis. Levert wat betere signalen dan de vertical, maar effectief toch niet Europa uit kunnen komen.

Ben ook nog een middag aan de andere kant van de heuvel (zeg maar boven aan de weg gaan zitten, maar dat was door ieder gebrek aan schaduw en windkracht 5-6+ na 30 minuten niet leuk meer.

80 meter is nagenoeg dood. Een enkele rus/duitser die doorkomt. Iedereen die in NL zo erg hard denkt te zijn. Echt niet dus, jullie komen de grens niet over. Voor de engelse schreeuwers geldt hetzelfde ze komen niet van het eiland af. Heb ook liever dat ze erop blijven trouwens.

Verder is het daar buiten de TV in standby (rattel de rattel) erg rustig op de banden qua qrm. (TV heeft dus regelmatig helemaal uit gestaan !)
Het horen van HZ1 calls was ook leuk (Saoudi Arabie). Ze zijn erg druk en het aantal groeit gestaag. Alles qua apparatuur komt via import daar binnen.

Het noodnet op 14.305 vanuit Libanon was deels verstaanbaar (engelse termen) maar daar heb ik de laatste week niets meer vernomen. Precisie aanval denk ik....

TA1/PA3FAT alweer 6 dagen terug en dus weer PA3FAT

Ron

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#128 Bericht door pa2et »

Geweldig (qrp) verslag Ron! Met welke antenne heb je het beste resultaat bereikt?

73
Eat
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#129 Bericht door PA5COR »

Daar was ik ook benieuwd naar :)
Ik gebruik altijd op vakantie een eigenbrouw full size FD-4.

Cor

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#130 Bericht door PA3FAT »

De dx verbindingen, die zijn gemaakt met of de zelfbouw ATX 1080 (ik meen de bouwbeschrijving van PA0FSB) en de MP-1 van superantennas.com.

Zoals geschreven waren de signalen op de dipole op het dakterras wel harder, maar feitelijk is daar geen dx uit ontstaan.

Heb zelfs aan de achterkant van het appartement op het balkon, dus 1 verdieping lager nog ZS gehoord. Mijn poging aan de voorkant en dus zuidkant is net niet gelukt. Was laatste avond en de familie kwam langs om dag te zeggen.

Het is nu te laat om de flash card uit de tas te halen. Zal morgen wat plaatjes uploaden.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#131 Bericht door PA3FAT »

Zoals beloofd wat foto's van de FT-817ND op vakantie. Wij mochten gelukkig ook mee.
Bijlagen
Uitzicht van de antenne's richting het oosten. In de verte ligt Istanbul
Uitzicht van de antenne's richting het oosten. In de verte ligt Istanbul
SV400021.JPG (18.52 KiB) 7617 keer bekeken
Uitzicht richting zuiden. Aan de overkant van de Zee van Marmara ligt Bursa.
Uitzicht richting zuiden. Aan de overkant van de Zee van Marmara ligt Bursa.
SV400022.JPG (21.09 KiB) 7616 keer bekeken
De antenne's hangen en mijn vrouw maakt een foto. 
<br />Ben die dag verschrikkelijk verbrand op mijn rug. 3 dagen later lag die in bed in duizenden vellen.
De antenne's hangen en mijn vrouw maakt een foto.
Ben die dag verschrikkelijk verbrand op mijn rug. 3 dagen later lag die in bed in duizenden vellen.
SV400026.JPG (18.51 KiB) 7616 keer bekeken
Nog een plaatje. Op de achtergrond het deurtje waardoor je via de vlizo trap op het dakterras komt. Heb na deze foto's even een liter water gedronken....
Nog een plaatje. Op de achtergrond het deurtje waardoor je via de vlizo trap op het dakterras komt. Heb na deze foto's even een liter water gedronken....
SV400027.JPG (21.67 KiB) 7616 keer bekeken
De MP-1 van Superantennas.com even wat steun gegeven zodat hij niet omwaait. Er is nogal wat wind vanuit het noorden de eerste 2 weken. Ondanks de hoogte, 20-30 meter boven zeespiegel, hierboven geen spectaculaire afstanden gehaald
De MP-1 van Superantennas.com even wat steun gegeven zodat hij niet omwaait. Er is nogal wat wind vanuit het noorden de eerste 2 weken. Ondanks de hoogte, 20-30 meter boven zeespiegel, hierboven geen spectaculaire afstanden gehaald
SV400028.JPG (13.02 KiB) 7616 keer bekeken

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#132 Bericht door PA3FAT »

Nog wat meer plaatjes.
Bijlagen
Het vakantie shackje op het dakterras. Erg heet dus (eerste 2 weken 25-27 graden in de schaduw. Welke? Ze hadden wel een parasol zeiden mijn schoonouders, na afloop van de vakantie.....
Het vakantie shackje op het dakterras. Erg heet dus (eerste 2 weken 25-27 graden in de schaduw. Welke? Ze hadden wel een parasol zeiden mijn schoonouders, na afloop van de vakantie.....
SV400029.JPG (20.71 KiB) 7614 keer bekeken
Zelfde plek iets andere hoek.
Zelfde plek iets andere hoek.
SV400030.JPG (19.82 KiB) 7614 keer bekeken
Tja het moment waar het om ging deze vakantie. De verbinding met Kenia 5Z4JX. Dat was met de zelfbouw ATX 1080. Zie volgende foto.
Tja het moment waar het om ging deze vakantie. De verbinding met Kenia 5Z4JX. Dat was met de zelfbouw ATX 1080. Zie volgende foto.
SV400047.JPG (15.6 KiB) 7615 keer bekeken
Onderste deel van de ATX1080 zelfbouw. Op de achtergrond ligt dus de zee. Laten we op 4 meter daarboven gezeten hebben. 5 Watt en een radiaal eigenlijk voor 10m. Het heeft gewerkt, dus 'who cares'
Onderste deel van de ATX1080 zelfbouw. Op de achtergrond ligt dus de zee. Laten we op 4 meter daarboven gezeten hebben. 5 Watt en een radiaal eigenlijk voor 10m. Het heeft gewerkt, dus 'who cares'
SV400048.JPG (29.4 KiB) 7615 keer bekeken

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#133 Bericht door PE1ICQ »

Jij hebt je wel vermaakt tijdens het familiebezoek :-)

De FT-817 zal het ook wel warm hebben gehad. Het zwarte kastje absorbeerd lekker veel zonnestraling.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#134 Bericht door PA3FAT »

Ik heb me amateurwise wel vermaakt. Had het ook speciaal meegenomen omdat er verder buiten een duik in de zon niets te doen is.
Waar we zitten in het zomerhuis zijn voornamelijk oudere mensen. Enkele spreken wat woordjes duits omdat ze er al 30 jaar wonen.
Allemaal heel vriendelijk maar daar kom ik de dag niet mee door.
Vandaar dat ik net voor de vakantie nog snel de FT817 heb gehaald. Had nog een FT101E maar daar zag ik me niet mee over het vliegveld leuren.
En je bent dan helemaal gebonden aan de lokatie omdat die teveel 12V trekt en 220V aan het strand niet 123 beschikbaar is.

Ik leg meestal een doek over de FT817 om de directe zon ervanaf te houden.
Ben alweer bezig met een W80-10 zoals die in het januari nummer in Electron stond. De traps zijn vwb het PVC gezaagd. Nu nog de juiste dikte koperdraad vinden en dan kunnen we die ook in elkaar zetten.

Gisteren nog een dipool voor 20m gemaakt in een poging om met Yannick (PE2YSB) in verbinding te komen in Tilburg. Het ding wil helemaal niet in goede SWR komen. Ik denk dat mijn dak van aluminium de zaak goed verziekt. Volgend weekend eens het openveld in met het ding en dan de swr nog eens checken.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#135 Bericht door Yannick PE2YSB »

mijn dipool krijgt ook geen super swr, maar goed genoeg om 56 in italie binnen te komen :P
nu is mijn swr ongeveer 1:1,5 maar de antenne hangt ongeveer onder mijn oksel nu, dus als ik draai op mijn stoel veranderd de swr, wel mooi hoor qrp kunt gewoon deel van je antenne zijn zonder misselijk te worden :wink:
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie