vermogen tranceivers te hoog

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eline
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mei 2006, 23:18

vermogen tranceivers te hoog

#1 Bericht door eline »

Ik ben aan het rondkijken voor een tranceiver voor als ik mijn N-machtiging heb gehaald, dus maximaal 25 watt. Ik kijk tweede hands omdat nieuw mij te begrotelijk is. Nu staat er een alinco 510 te koop voor niet al te veel, maar die heeft, net zoals zoveel andere tranceivers, te veel vermogen, nl 45 Watt vhf en 35 Watt uhf. Is dit te modifieren tot 25 Watt op zowel vhf als uhf? En hoe streng zijn ze bij het AT als je met toch wel wat meer vermogen uitzendt dan volgens de machtiging mag?

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: vermogen tranceivers te hoog

#2 Bericht door Theo Postma »

eline schreef:Ik ben aan het rondkijken voor een tranceiver voor als ik mijn N-machtiging heb gehaald, dus maximaal 25 watt. Ik kijk tweede hands omdat nieuw mij te begrotelijk is. Nu staat er een alinco 510 te koop voor niet al te veel, maar die heeft, net zoals zoveel andere tranceivers, te veel vermogen, nl 45 Watt vhf en 35 Watt uhf. Is dit te modifieren tot 25 Watt op zowel vhf als uhf? En hoe streng zijn ze bij het AT als je met toch wel wat meer vermogen uitzendt dan volgens de machtiging mag?
Wees gerust dit is software matig in te stellen.
En vermogen heb je nooit teveel.
Het AT kan het geen **** schelen wat je doet.
Zo lang je geen klachten maakt.
Blijf binnen de banden waar je mag komen, geen haan die er naar kraait.

Wil je niet softwarte matig afhankelijk zijn?
Er zit een potmeter in, voor max vermogen.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Zal de 1e A/F gelicenseerde nog moetten zien op H.F. met een 1 KW eindtrap die 'm niet regelmatig wil "testen" :D

Enne, niet op een dummy load natuurlijk ;)

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Als je je licentie gehaald hebt (nov06), weet je ook dat je ELKE transceiver mag gebruiken zolang je je maar aan de beperkingen van je machtiging houdt. Dus je mag gerust een 2 Megawatt 2m/70cm op je bureau hebben staan, zolang je maar dat ding op standje L (<25W) zet ipv ..

het was een vraag op het N examen van afgelopen maand.
No good deed goes unpunished.

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#5 Bericht door Thom PA9T »

Eline, zoals je hierboven reeds gelezen hebt maakt het niet uit wat er thuis op je bureau komt te staan. Zolang jij je aan de machtigingsvoorwaarden overtreed je geen enkele regel. Over het vermogen: het is nagenoeg onmogelijk om van een afstand te meten hoeveel vermogen jij gebruikt. Als jij meer gebruikt dan is toegestaan komt niemand erachter, tenzij je het aan de grote klok gaat hangen. Agentschap Telecom heeft er bovendien geen tijd voor om rond te rijden met een autootje en bij willekeurige zendamateurs langs te gaan. Je hoeft je geen zorgen te maken!

73 (Hartelijke groeten) Thom

PA1FJ

#6 Bericht door PA1FJ »

Als we allemaal maar doen waar we zin in hebben wordt het een lekker zootje, er wordt al met veel te grote vermogens gewerkt waardoor het vaak onmogelijk wordt om als QRP station te werken! Hebben jullie ooit wel eens geprobeerd met qrp te werken? je zal verbaast staan wat er mogelijk is! Als iedereen eens wat minder power zou draaien was het een stuk leuker op HF. Overigens zijn de huidige HF sets heel simpel in het instel menu op een max vermogen in testellen op 25 watt. o.a. de FT857 en FT897 van Yaesu.

Fred PA1FJ

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

misschien ligt dat aan het feit dat veel mensen willen kunnen werken wat ze horen. en dat dat soms niet mogelijk is, is dan vaak geen juist antwoord. dus gaat het vermogen erop. en dan lukt het soms wel. na een poos blijft dat vermogen er gewoon op staan. en dan krijg je 11m toestanden van de jaren 90.

Als ik op een dipool antenne op 5W naar de rhode island kan werken, dan moet iedereen dat kunnen..

Misschien hebben we wel de GSM-tik gekregen.. en zijn we vergeten dat HAM zijn betekent dat je je overgeeft aan de grillen van de natuur, ipv andersom, dat de mens zijn wil oplegt aan de natuur. Dat een goede antenne meer verschil maakt dan 100W erbij maar dat die 100W erbij er voor zorgt dat je honderden anderen mensen hun hobby dichtspettert. En dat we moeten kunnen accepteren dat we soms niet dat ene station kunnen werken, omdat de natuur vind dat het niet kan.

Maar op VHF en UHF vind ik het risico van over-vermogen een stuk minder. Zeker voor mobiele stations. Daar maakt het het verschil uit tussen hoorbaar zijn en niet, niet zoals op de HF waarbij het het verschil maakt tussen 9+30 en 9+40db.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Net zoals er mensen zijn die met qrp vermogen willen werken zijn er die met qro willen werken een en ander binnen de richtlijnen.
Voor qrp zijn er, als de mensen de moeite nemen om het vademecum te lezen, speciale segmenten waar qrp gewerkt wordt.

Ik werk met het vermogen wat nodig is om de verbinding comfortabel te laten verlopen, of dat nu 1.8 watt is,(laagste uit de FT 847) of met de SB-1000 van Heathkit.

Schone output van de eindtrap voorkomt splatter, dus niet oversturen, ik gebruik geen compressor etc.

Maar met alle contesten van tegenwoordig wordt het toch al moeilijk om met laag vermogen verder als de buren te komen.

Zoveel zendamateurs, zoveel meningen, mede door het tegenwoordig in trek zijn van Hi-Fi SSB.

Lekker breedbandig, en f*ck de rest.

Ik probeer met Collins filters juist zo smalbandig mogelijk bezig te zijn.

73,
Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#9 Bericht door Theo Postma »

PA1FJ schreef:Als we allemaal maar doen waar we zin in hebben wordt het een lekker zootje, er wordt al met veel te grote vermogens gewerkt waardoor het vaak onmogelijk wordt om als QRP station te werken! Hebben jullie ooit wel eens geprobeerd met qrp te werken? je zal verbaast staan wat er mogelijk is! Als iedereen eens wat minder power zou draaien was het een stuk leuker op HF. Overigens zijn de huidige HF sets heel simpel in het instel menu op een max vermogen in testellen op 25 watt. o.a. de FT857 en FT897 van Yaesu.

Fred PA1FJ
De vraag ging over twee meter......
En vermogen is een vreemd iets, als je het niet hebt, dan mis je iets, en als je het wel hebt, dan mis je niets.

Vermogen te veel of te weinig, bij een station die te weinig heeft, krijgt altijd de ander de schuld, dat een verbinding niet wil lukken.

Kijk en dat begrijp ik niet :oops:
Want wat zijn de de "veel te grote vermogens gewerkt" ?
Zijn dat de amateurs, "die met blote voeten" werken ( 100 watt ) of de amateurs met grote antennes?
Of de power station, waarvan jij weet dat ze de 1500 watt gebruiken?

Want laten we daar ook eerlijk over zijn, veel zeggen wel, heb ik aan staan, maar in de praktijk is dit wat minder.

En heel veel station hebben zo tussen de 400 en 600 wat staan.
Dat is vaak nog beheers baar, en te betalen.
De eidtrap die Cor heeft komt ook nog regelmatig voor, maar daarboven wordt het rap minder.

En wat is dan nog veel?

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#10 Bericht door angelo »

Voor mij is het eigenlijk zo:

#1 zorg dat je de BESTE antenne (voor je geld of bouwkunsten) plaatst, en plaats die dan ook op de BESTE plek (voor je mogelijkheden).

# DAN pas, ga kijken naar vermogen, en gebruik dat alleen wanneer nodig. (bij 2m kun je dat heel goed afmeten aan de diverse repeaters)
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Op 2 en 70 standaard 50 watt, de eigenpruts transistor 2 m eindtrap met 250 watt staat stof te vergaren in de shack boven
11 en 23 elements Flexa voor 2/70, Ecoflex 15 met N connectors.

Zie verder de post over mijn stations beschrijving ;)
Meeste op H.F doe ik met 100 watt, in een FD-4 antenne op 12 meter hoog.
Geeft op afstand hetzelfde resultaat als de meesten die 400 watt gebruiken, veel zorg besteed aan de goede aarding van het station, en het geluk om op de rand van de stad te wonen op jonge vette ( zoute) zeeklei.

Eindtrap is een speledingetje, gaat alleen aan indien echt nodig.

Ben allang blij 42 meter draad kwijt te kunnen hier :D

73

Cor

Gebruikersavatar
PA8C
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:31
Roepletters: PA8C
Locatie: Haarzuilens

Vermogen N-licentie

#12 Bericht door PA8C »

Vermogen is helemaal niet zo belangrijk. Het gaat erom dat als je een verbinding tot stand brengt het tegenstation jou minimaal zal moeten kunnen horen. (Phone QSO) Als jij met 25 Watt hoorbaar bent bij je tegenstation is de verbinding geslaagd. Wat echter véél belangrijker is, is het feit dat je antenne dat moet doen waar hij voor ontworpen is. Dat betekent versterken van het toegevoerde HF signaal. Meestal bereik je hiermee veel betere resultaten omdat indien een antenne lekker veel versterking heeft je gemakkelijk tot een veel hoger afgestraald ERP vermogen komt. In het geval van een Yagi met 13db versterking bij een input van bijvooreeld 50 Watt kan je gemakkelijk ongeveer 600 Watt afgestraald vermogen hebben. En dat is dan volledig legaal volgens de voorwaarden van je machtiging want daar word je gelimiteerd op PEP vermogen. Het is maar dat je het weet. :-)
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

Plaats reactie