Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#61 Bericht door Charles_ »

Wouxun had al multiband mobieltransceivers voor 4m en 6m (KG-UV980) en nu heeft die firma met de Q-series ook multiband portofoons uitgebracht voor deze banden. Voor 4m en voor 6m waren er reeds monoband en dualband portofoons van dit merk leverbaar.
Voor 10m heeft Wouxun eveneens een multiband mobieltransceiver in het assortiment onder dezelfde type-aanduiding KG-UV980. Het wachten is dus op een -multiband?- portofoon voor 10m zou ik zeggen.
Opmerkelijk is dat ze nu nog niets hebben voor 23cm en zo moeilijk lijkt me dat niet. Immers, vrijwel alle gsm toestellen kunnen werken met zulke hoge frequenties. Mogelijk dat het commercieel niet interesssant is om het op de markt te brengen.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#62 Bericht door Thijzer »

PA0ETE schreef: 31 aug 2023, 09:28 Het bedrijf Bamiporto is de bedenker van dat woord. Het bedrijf leverde in het begin alleen Wouxun, omdat dat toen het enige merk uit China was die VHF/UHF-spullen voor de amateurmarkt maakte. Later kwamen daar andere bedrijven bij. Wouxun is een wat serieuzer merk geweest altijd. Ook duurder dan de andere bedrijven. De meeste apparaten van Wouxun zijn nog grotendeels volgens traditionele techniek, zonder veel SDR of DSP.
Ik kan me nog wel herinneren toen de eerste Quansheng, Weierei, Baofeng en andere merken op Ebay hun intrede deden. Directe knock-offs van bestaande Kenwood en Yaesu modellen. Mijn eerste was een Quansheng geloof ik, een 2m portofoon met het 1:1 uiterlijk van de Kenwood TH-K2ET. De latere UV-3 was een best aardig gelukte clone van de VX-3 en die Chinezen deden geen enkele moeite om dat te verhullen. In mijn herinnering moet dat zeker 15 jaar geleden zijn.
De bouwkwaliteit was in het begin ronduit cheap en van de software klopte geen zak. Maar je had wel voor 4 tientjes een complete dualband portofoon waar de gangbare merken >350 euri kostten. Daarmee werd een nieuwe standaard gezet en na een tijdje begonnen bedrijven ze in te kopen en in Nederland te verkopen.

De huidige modellen voelen een stuk beter aan en werken beter, al merk je toch vaak dat het om Chinese meuk gaat. Een raar menu, slechte vertalingen en bijbehorende software die altijd in de ontwerpfase lijkt te verkeren. Wellicht dat het met de nieuwe modellen weer een stapje beter wordt, ik moet me nog eens bedenken of ik er m'n geld op zet. De 6m variant vind ik in verband met surplus radio wel interessant, 4m niet zo.

Afijn, een stukje nostalgie. Ik ga mijn UV-3 weer eens opsnorren, dat ding met keihard volume :lol:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#63 Bericht door PA0ETE »


youtu.be/U0wWmOCxuHk
.
Some of the Menus of the Wouxun KG-Q336 (European version of the KG-Q10H)
.
Daarnet even vlug opgenomen. Smartwatch-wijzerplaat op bijpassende kleuren ingesteld :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#64 Bericht door Thijzer »

Deze portofoons kunnen helaas één ding niet: gelijktijdig 2 signalen ontvangen op 6m en 2m. Een crossband repeater tussen 6m (voor surplus radio's) naar 2m lokale repeater kun je dus vergeten. Van 6m naar 70cm of 2m naar 70cm gaat prima maar ik denk dat er maar 1 VHF ontvanger in zit en die wordt voor beide banden, 6m en 2m gebruikt.

Jammer, anders was het een leuk apparaat geweest om al dat groene spul nog een beetje een functie te geven op de 6m band.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#65 Bericht door PA0ETE »

Ik zal even voor je kijken. Ik heb de 70 MHz-versie. Ik dacht dat ik al een keer op 70 MHz geluisterd had en tegelijk op 2m gezonden, maar hij blijft hier nu ook stil.

Het is zo dat alleen de bovenste frequentie drie banden heeft en ontvangst op de lage luchtvaart en ontvangst in AM, maar om die reden hoeft relayeren niet onmogelijk te zijn.

Ik heb ook nog even de repeaterconfiguratie in de instellingen veranderd (hij kan heen en weer relayeren of alleen in één richting) maar dat werkt ook niet.

Als ik het in het weekend niet kan vinden vraag ik maandag of Wouxun ernaar kan kijken. Ik heb nog een ander verzoek om een firmwarewijziging doorgegeven. Misschien dat deze ook mogelijk is als blijkt dat het zo niet kan. Dit is iets wat ik er ook wel graag in wil hebben.

Surplus-apparatuur zou wel om een andere reden niet goed kunnen werken. Vaak werken deze apparaten op een 25 kHz of 50 kHz raster, met bijbehorende zwaai. Die krijg je waarschijniljk niet ongeschonden door de crossbandrepeater heen, tenzij mensen de boel terugdraaien.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#66 Bericht door Thijzer »

Ik ben bang dat 'ie dezelfde synthesizer gebruikt voor 6m en 2m en daarom niet kan relayeren.

Qua zwaai valt het reuze mee. De meeste "groene" apparatuur werkt behoorlijk goed op onze amateur apparatuur. Andersom kan vervelender zijn als je apparatuur hebt met een 150Hz subtoon squelch, dat is geen standaard frequentie waardoor je niet onderling kunt ontvangen, tenzij je de squelch continu open zet.
Voor de SPIDER heb ik daar een keer een modificatie voor gemaakt, zodat de interne 150Hz squelch wordt omzeild.

Anyway, mocht je alsnog wat vinden dan hou ik me aanbevolen maar ik vrees dat 't qua hoogfrequent niet gaat.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#67 Bericht door PA0ETE »

Dat kan de oorzaak niet zijn. Er zitten twee afzonderlijke ontvangers in. Dus ook twee synthesizers voor 2m en 70 cm. Er zit er maar eentje in die ook 4 meter moet doen. Maar er is bij die ontvanger geen verschil of hij op 70 MHz ontvangt of op 430 MHz, als de andere ontvanger op 2m staat.

De meest waarschijnlijke reden is dat de terugwerking over en weer bij die bandcombinatie te groot is. Maar het kan dan best nog zijn dat desondanks de mogelijkheid wel ingeschakeld kan worden.

Ik heb voorgesteld om in de volgende firmwareversie AM-ontvangst boven 200 MHz ingeschakeld kan worden. Zodra je boven 200 MHz komt verdwijnt de mogelijkheid voor AM-otnvangst. De enige twee redenen daarvan zijn volgens mij dat het ofwel een fout is, ofwel weet men in China niet of ontvangst daar in Europa toegestaan is.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#68 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet zeker of je dat geschreven had, maar 430 MHz doet het bij mij wel in combinatie met 70 MHz. Ik kan ook crossbandrepeateren.

Het zou dus kunnen dat er geen filter in zit dat goed genoeg is om relayeren tussen 70 MHz mogelijk te.maken.

Ik probeer er wel even achter te komen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#69 Bericht door Thijzer »

Klopt, relayeren van 6m naar 70cm werkt wel. Zou inderdaad ook met de filtering te maken kunnen hebben en zenden op 6m zou op 2m wel eens teveel signaal kunnen opleveren.
Hoe dan ook, het werkt niet en dat is jammer.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#70 Bericht door PA0ETE »

Het wordt inderdaad uitgezocht wat de oorzaak is en of zou kunnen worden aangepast.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA1JER
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#71 Bericht door PA1JER »

Beetje verwarrend dat jullie het zowel.over 6 als 4 meter hebben .. Die 336 is er toch maar in een uitvoering (er is ook een 332 maar die is hier niet te koop)

Waarom kunnen ze niet iets maken voor 6, 4, 2 en evt 70?

Omschakelen van bandfilters of zo?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#72 Bericht door PA0ETE »

PA1JER schreef: 24 okt 2023, 18:44 Beetje verwarrend dat jullie het zowel.over 6 als 4 meter hebben .. Die 336 is er toch maar in een uitvoering (er is ook een 332 maar die is hier niet te koop)

Waarom kunnen ze niet iets maken voor 6, 4, 2 en evt 70?

Omschakelen van bandfilters of zo?
De 332 is al leverbaar geweest (Thijzer heeft volgens mij een 6-meterversie), maar beide apparaten verkopen boven verwachting goed, zodat ze momenteel op veel plekken uitverkocht zijn. Mogelijk vanaf woensdag weer of anders over een paar weken.

Ze kunnen zeker iets maken voor die vier banden. Met veel meer banden gaat ook als het moet. Maar je wilt jezelf natuurlijk ook niet uit de markt prijzen. Overal hangt een prijskaartje aan.

Wat ik ervan begrepen heb is dat de versie met 50 MHz (vanwege birdies) bij de gekozen opzet een ander middenfrequent voor de hoge VHF moet hebben dan bij 70 MHz. Om die reden was het bij het huidige ontwerp niet te combineren. De Amerikaanse versie veschilt niet zoveel, maar bij 220 MHz was dat probleem vrij goed op te lossen, zodat dat wel een 4-bandenapparaat is.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nieuwe 3-band-portofoon Wouxun KG-Q336 (quick unboxing)

#73 Bericht door Thijzer »

PA0ETE schreef: 24 okt 2023, 03:39 Het wordt inderdaad uitgezocht wat de oorzaak is en of zou kunnen worden aangepast.
Any news?

Plaats reactie