FT897 dof geluid

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ed
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:06

FT897 dof geluid

#1 Bericht door ed »

Hoi,
Ik heb een FT897 en een FT857, nu vind ik het geluid van de 897 nogal dof klinken wat ik bij de 857 niet ondervind, ook heb ik hem gekoppeld aan de externe voeding van yaesu, maar het blijft hetzelfde, ik heb in het menu gekeken maar daar valt ook weinig mee te doen. Heeft iemand dezelfde ervaring of een oplossing?
Alvast bedankt
groet Ed
PD7HWW

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

#2 Bericht door Manitou »

Hoi,
Ik heb een FT897 en een FT857, nu vind ik het geluid van de 897 nogal dof klinken wat ik bij de 857 niet ondervind, ook heb ik hem gekoppeld aan de externe voeding van yaesu, maar het blijft hetzelfde, ik heb in het menu gekeken maar daar valt ook weinig mee te doen. Heeft iemand dezelfde ervaring of een oplossing?
Alvast bedankt
groet Ed
PD7HWW


Het doffe geluid ga je zeker niet wegkrijgen door een externe voeding aan de tranceiver te koppelen :wink:
Interne speakers zijn meestal van een ondermaatse kwaliteit,dus probeer even een externe speaker.
Staat je DSP instelling juist?
Heb je dit in alle modes?
Meer info is wel makkelijker.

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#3 Bericht door pa1bjs »

ik heb zelf ook een 897D, en ik denk dat je je dsp nogal krap hebt staan
(ik vermoed de DBF of de DNF)
Ik heb de DBF meestal rond de 100 en 2150 staan (menu 046 en 047)
Ps een interne speaker is altijd rottig, ik gebruik een externe, dat scheeld al een hele boel
Groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#4 Bericht door pd1rh »

Ik heb een oude auto-luidspreker aan de set geknupt. Klinkt perfect. Lekker 'vol' geluid ( mits DSP uit staat natuurlijk ). Kun je ook fatsoelijk naar de 3m band luisteren ( alleen geen stereo :lol: )
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

Op welke radio dan ook luister ik 95% van de tijd op een goede kwaliteit koptelefoon. Dan hoor je gewoon veel meer dan op een luidspreker - zeker als je aan het DX-en bent....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#6 Bericht door PD2R »

I second the Aussie, ga voor een koptelefoon. Eenmaal aan gewent dan wil je niet meer zonder...

Heb je trouwens een stereo headphone, zorg dan even voor een verloopje want er is slechts in een mono output voorzien. (althans, dat is zo bij de 857)
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#7 Bericht door 19DT2120 »

PD2R schreef: zorg dan even voor een verloopje want er is slechts in een mono output voorzien. (althans, dat is zo bij de 857)
Bij de 897 is die mono>stereo adapter niet nodig!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#8 Bericht door pd1rh »

Sowieso is zo'n draaiknopje wel handig als je 'half-doof' bent.
Als je links slechter hoort kun je de balans naar links draaien en dat luistert lekker relaxed.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

ed
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:06

#9 Bericht door ed »

sorry luitjes bedankt voor reacties !,
even geen computer aan gehad vandaar de trage reactie, even een verkeerde uitleg over de speaker dat is een combi voedingen/speaker van yaesu ( FP-757HD ) die zo dof klinkt maar ook mijn interne speaker. ik heb de menu instellingen veranderd in menu 46 47 maar blijft te dof, de interne speaker van 757 klinkt veel mooier met de zelfde instellingen?

Groet ed

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#10 Bericht door PA1ZP »

Hoi

Is dat alleen in SSB of ook in FM?
anders kan het ook een afregelfout zijn en moet je de filter in USB rec de plus indraaien om het SSB filter te verschuiven, kan ook nog in fabrieks menu dat had ik hier bij FT 857 ook.
In het afregelmenu van de fabriek is dat menu 67 en 68.
Niet vergeten alle menu waardes op te schrijven hoe dat ze origineel waren omdat deze in iedere set anders zijn.

Je komt in het fabrieks menu door bij inschakelen A + B + C toets ingedrukt te houden.

Kijk eerst even of de DSP NR en DSB PBT uit staan daar kan de set ook dof van gaan klinken.

In het gewone menu is het menu item:
15 CAR LSB R
17 CAR USB R

daar kun je het geluid gewoon op het gehoor bijregelen Ed

groetjes en succes
Laatst gewijzigd door PA1ZP op 27 okt 2008, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

ed
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:06

#11 Bericht door ed »

bedankt voor de reactie
het doffe dat is alleen in de ssb,
maar ik heb geen scoop oid om te meten maar gaat dit dan op het gehoor door aan de potmeter te draaien?
ik ben gisteren nog wat wezen experimenteren maar met de menu instellingen van de set is niets mee te regelen.
o ja nog iets als ik een externe speaker op mijn 857 aansluit (vanaf de achterkant) dan krijg ik op de 20M band na plm een minuut een gigantische ruis doe ik het speakerstekkertje in de voorkant dan is het goed enig idee?

ik hoor het graag
Groet Ed

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#12 Bericht door PA1ZP »

Hoi Ed

Zie gewijzigd bericht van me hierboven
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#13 Bericht door pb1a »

Ik heb er zelf een kenwood SP 50 spieker aan hangen Het doffe geluid is geheel weg.

Gr Anne PA3FYI

Plaats reactie