Eindtrap en stuurtrap gezocht voor FT 1000D

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Eindtrap en stuurtrap gezocht voor FT 1000D

#1 Bericht door PD2R »

Tijdens mijn vakantie had ik een FT 1000D te leen en deze heeft op onverklaarbare wijze de geest gegeven, hij maakt geen vermogen meer (slechts 0,5 to 1 W).
Waarschijnlijk hebben de eindtrappen het begeven.
Nu heeft diegene van wie de set is al diverse dealers afgebeld maar hij krijgt overal te horen dat ze niet meer te leveren zijn.

Wie weet waar ze nog wel te krijgen zijn? En als ze echt niet meer te krijgen zijn, wat is dan het alternatief (als dat er al is :( )
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Eindtrap en stuurtrap gezocht voor FT 1000D

#2 Bericht door PA2LAD »

PD2R schreef:Tijdens mijn vakantie had ik een FT 1000D te leen en deze heeft op onverklaarbare wijze de geest gegeven, hij maakt geen vermogen meer (slechts 0,5 to 1 W).
Waarschijnlijk hebben de eindtrappen het begeven.
Nu heeft diegene van wie de set is al diverse dealers afgebeld maar hij krijgt overal te horen dat ze niet meer te leveren zijn.

Wie weet waar ze nog wel te krijgen zijn? En als ze echt niet meer te krijgen zijn, wat is dan het alternatief (als dat er al is :( )
Lijkt me een raar verhaal. De FT1000 op zich is al een tijdje uit de verkoop, maar dat wil niet zeggen dat hij niet te repareren is. Misschien is het wel een simpel relais wat stuk is. Bel eens met Schaart, die kunnen je vast meer vertellen.
Leen

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

#3 Bericht door PA7JWC »

Maarten,

Je moet contact opnemen met Schaart die heeft de laaste drivers voor de FT1000D liggen.Ik had het zelfde probleem en ik kan je vertelen dat het de drivers zijn....
Ik ben zelf ook bijna een half jaar bezig geweest om ze te vinden maar nergens meer te krijgen ook niet rf parts.

Schaart heeft via een duitse amateur al die drivers die had liggen opgekocht er waaren nog meer persoon die had het zelfde probleem.
Ik heb mij FT1000D sins 2maand terug, hij heeft gewoon bija een half jaar bij schaart gestaan. En er is geen alternatief of je moet hem 100watt uitvoering van willen maken. Maar dan is het niet echt meer een FT1000D hihi :D :D

Ik hoor het wel hoe het afloop ....

73, Jan Willem PA7JWC
www.pa7jwc.nl
Laatst gewijzigd door PA7JWC op 24 sep 2008, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#4 Bericht door pa1bjs »

Is het misschien een optie om uit te zoeken van voor type torren het zijn, en deze via internet probeert te kopen, eventueel via yeasu
Ebay kan misschien wel iets hebben (probeer ook in amerika)

Gewoon het type nummer van de tor in google zoeken, en dan heb kans dat ze vast wel ergens te koop zijn.

Zo heb ik ook een setje eindtorren voor fdk kunnen opsnorren
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

#5 Bericht door PA7JWC »

Yaesu heeft niets meer op voorraad liggen.
Het gaat om de MRF 486 MOT... en stuur maar een mail maar RF parts en je zult horen dat hier geen alternatief voor de MRF zijn.
Hij moet gewoon even schaart bellen...

Jan Willem PA7JWC

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#6 Bericht door PD2R »

Heren, uiteraard heeft de persoon waarvan ik de transceiver had geleend, contact gehad met Schaart.
Aangezien de TRX kapot ging toen ik hem gebruikte ben ik er zelf ook achteraan gegaan en heb ik zelf ook contact met Schaart gehad.
Dit is wat ik te horen kreeg:

Dit type transistoren werd niet door Yaesu zelf gemaakt maar Yaesu kreeg deze aangeleverd.
Enkele jaren terug is er een wet aangenomen die het verbied om electronica te fabriceren waar lood in zit. Je raad het natuurlijk al, in dit type torren zit lood en deze mogen dus simpelweg niet meer gemaakt worden.

Een poosje geleden wist Schaart nog aan vergelijkbare torren te komen door er 10 uit USA te bestellen. Echter, de FT 1000D schijnt een iets hoger Voltage te hebben dan waar deze torren voor gemaakt waren. Het resultaat was dat ze totaal onbruikbaar waren en dat hij € 800,- aan transistoren weg kon mikken.

Een alternatief is er niet volgens Schaart. Je zit dus volgens hen opgescheept met een dure ontvanger met een hoop nutteloze knopjes.

Wel kan ik de transceiver langs brengen en dan willen ze er wel even naar kijken want mogelijk is er gewoon iets anders mis.


Het verhaal van Schaart klink plausibel al kijk ik er wel een beetje van op dat Jan Willem een ander verhaal heeft, die heeft het namelijk over een Duitser.
Bovendien geeft Schaart aan dat de partij transistoren die hij had opgekocht snel kapot gingen in de FT 1000D.
Dat vind ik dan toch wel een beetje vreemd maar misschien hebben we het wel over 2 verschillende onderdelen.
Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat Schaart geen transitoren meer heeft voor de FT 1000D.

Er rest ons niet anders dan de set bij Schaart te parkeren en hopen dat het iets anders is.

Desondanks, iedereen bedankt voor het meedenken :!:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#7 Bericht door wbeekman »

Zo zie je maar weer.
Besteed je een hoop geld aan een nieuwe transceiver, en na een paar jaar zijn er geen eindtransistoren meer te krijgen.


Zou er in het circuit van electronica designers geen info te vinden zijn voor evt vervanging van deze MRF transistoren ?

Heb even in het Yahoo FT-1000 forum gekeken en vond deze link.

http://www.advancedsemiconductor.com/tr ... F422.shtml

Vond verder nog een lijstje van Yaseu apparatuur waarvoor ook geen replacements meer zijn.

2SC2652 FL-7000 Final-Tr
2SC3102 FT-847 2mFinal-Tr
>
2SC3133 FT-840,FT-890,FT-900,FT-990,FT-1000MP,Field Driver-Tr
>
2SC3240 FT-840 Final-Tr
>
2SC5125 FT-847 70cmFinal-Tr
>
MRF422 FT-1000/D,FT-767GX Final-Tr
>
MRF486 FT-1000/D Driver-Tr
>
All DISCON and No replacement.

Als Yaesu hier niet met een oplossing of mod komt, dan laten zij hun klanten behoorlijk in de kou staan en krijg je zeker naam-schade.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

RE: FT-1000

#8 Bericht door gelderjg »

Wim,

De FT-1000 series zijn zeker al 15 jaar op de markt.
Zijn dus niet de nieuwste typen.

Best 73 de Jos PA3ANF.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Eindtrap en stuurtrap gezocht voor FT 1000D

#9 Bericht door PA0FRI »

Deze ad stond op zendamateur.2dehands:

For sale spare parts for only a FT1000MP

DSP A unit
DSP D unit
Amplifier unit incl transitoren <=!
Display unit ft1000mp
Print toetsenbord
CNTL unit FT1000MP

Price in Euro normal 700 800 euro's
Do''t need it anymore did sell the FT1000MP

Marco PE2MC
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#10 Bericht door wbeekman »

Jos,

Bedankt voor de info.
Wist niet dat deze transceivers al 15 jaar op de markt waren.
Mogelijk is dit dan een gebied voor de zend-amateur op hier een oplossing/modificatie voor te vinden.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#11 Bericht door PD2R »

Allen,

Via de mail zijn mij transistoren aangeboden van het type die bij ons de geest hebben gegeven. Er is een redelijk kans dat het probleem daarmee opgelost kan worden. Nog even afwachten...

@Frits, de FT 1000MP is een heel andere transceiver en als ik me niet vergis is de " gewone" 1000MP alleen in de 100 Watt uitvoering leverbaar geweest (van de MARK V Field was er wel een 200 Watt uitvoering).
Bij ons gaat het om een FT 1000D en dat is een 200 Watt transceiver met volgens mij ander finals en drivers.
Maar goed, ik ben absoluut geen techneut dus wellicht zijn ze wel het zelfde.

Iedereen heel erg bedankt voor het mee zoeken naar een oplossing, dat stel ik zeer op prijs.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

ron1872
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 feb 2006, 10:02

#12 Bericht door ron1872 »

PA7JWC schreef:Yaesu heeft niets meer op voorraad liggen.
Het gaat om de MRF 486 MOT... en stuur maar een mail maar RF parts en je zult horen dat hier geen alternatief voor de MRF zijn.
Hij moet gewoon even schaart bellen...

Jan Willem PA7JWC
Zijn er ook specifikaties van de MRF 486 MOT bekend? Er moet toch wel iets zijn wat enigszins in de buurt komt? Desnoods een andere behuizing. Ik weet wel van die MRF torren dat ze vaak een flinke versterking hebben, wat andere fabrikanten niet halen. Vandaar dat ze best wel gewild zijn in eindversterkers.

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#13 Bericht door pa1bjs »

is het niet mogelijk een " custom" eindtrap erin te bouwen?
Mischien kan je de eindtrap van een ft897D gebruiken of mischien de torren die daar in zitten. (die gaan van 0.5 tot 450 mhz)
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#14 Bericht door wbeekman »

Is het misschien een idee, om als je geen oplossing kan vinden voor het eindtrap probleem, je een eigen eindtrap bouwt, en deze aanstuurt middels een transverter uitgang oid...
(of de uitgang voor de FL7000 linair)

Hetzelfde zou ik doen als ik geen eindbuizen meer zou kunnen krijgen voor mijn TS520 transceiver.
Heeft iemand op dit forum al zoiets gebouwd ???
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#15 Bericht door pa1bjs »

http://www.2dehands.nl/ft1000mp-spare-p ... _merken=20
mischien kan je hier wat mee?
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Plaats reactie