FT-991A GPS ontvanger

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0JDF
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 nov 2009, 20:19

Re: FT-991A GPS ontvanger

#16 Bericht door PA0JDF »

Top! Dank voor alle tips, inmiddels is het mij gelukt om met behulp van bovenstaand de gegevens handmatig in te vullen.

Tevens ga ik maar eens aan de knutsel om de muis gevoed te krijgen middels bovenstaand schema. Mogelijk gaat de set mee onderweg en dan is het natuurlijk makkelijker dan het handmatige.....

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#17 Bericht door PE1PQX »

PA5COR schreef:Bij mij, Sneek, Friesland is het:
Lat 53graden, 02'36"
Lon 000 graden 50' 35"
Kan je overnemen uit je telefoon GPS.
Knop menu/setup ingedrukt houden, onderaan het display LAT/LON knop indrukken en invoeren maar.
Check de longitude nog es???
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: FT-991A GPS ontvanger

#18 Bericht door PA5COR »

Typfoutje, ik was weer eens te snel.... :roll: :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

-Verwijderd account

Re: FT-991A GPS ontvanger

#19 Bericht door -Verwijderd account »

PE1PQX schreef:
PA5COR schreef:Bij mij, Sneek, Friesland is het:
Lat 53graden, 02'36"
Lon 000 graden 50' 35"
Kan je overnemen uit je telefoon GPS.
Knop menu/setup ingedrukt houden, onderaan het display LAT/LON knop indrukken en invoeren maar.
Check de longitude nog es???
Screenshot van wat mijn foontje toont:

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#20 Bericht door PA1AIS »

Ik verbaas me over de gedateerdheid van de notatie met seconden. Wordt al jaren niet meer gebruikt.

Dit is met de huidige notatie:
52° 05.7833' N
004° 21.8333' E

QTH locator blijft hetzelfde :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#21 Bericht door PA3DAT »

Niet meer gebruikt? Zó leren kinderen het op school. Het is dé originele indeling. :D


youtu.be/Y_44D-RdZ3Q
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#22 Bericht door PA1AIS »

Dat is zó 1872
In de huidige scheepvaart worden geen secondes meer gebruikt. De enige officieel toegepaste notatie is met minuten en decimale minuten. Het is mijn n.l. dagelijkse werk.
Als ik daar fouten in maak, staan objecten fout op zeekaarten en radiobakens verkeerd op de digitale zeekaarten.
B.v. boorputten zijn op cm nauwkeurig (op tekening).
Na een leven lang in de maritieme wereld heb ik veel zien veranderen, zo ook dit. Op school (voor GPS) leerden we seconden nog, later werd dat internationaal op minuten en decimale minuten. Zo staat het ook in elke GPS/GLONAS/EGNOS navigator.

Alleen onwetenden gebruiken nog nostalgisch seconden, net als op oude zeekaarten. :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#23 Bericht door PA3DAT »

Ik was tot voor kort aardrijkskundeleraar op Mavo, Havo en Vwo. Zó leren jongeren het
nog steeds. Daarnaast leerde ik de 3e klassers, rond de 15 jaar oud, ook geocachen.
Dus maakte ik ze ook vertrouwd met de andere twee notaties.
De basis in het onderwijs is echter nog altijd graden, minuten en seconden. En jouw werk,
de scheepvaart, heeft zijn eigen merites. Maar daarbuiten is er nog een andere wereld,
bijv. die van de wetenschap. Allemaal "onwetenden"? :wink:

https://www.betavak.nl/30-anw/216-plaat ... g-op-aarde
https://docs.qgis.org/2.14/nl/docs/gent ... stems.html

In een GPS of navigatiesysteem kun je meestal ook gewoon kiezen uit alledrie de notaties.
Maar goed, we drijven af... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#24 Bericht door PA3DAT »

Tóch nog een toevoeging :D
Ja, het wordt je niet elke dag duidelijk gemaakt dat je werk zó 1872 is, waarna je meteen wordt
toegevoegd aan de "onwetenden, die gebruiken nog nostalgisch seconden, net als op oude zeekaarten."

Dus ik dacht: hoe doet Google dat eigenlijk, wanneer je je eigen huis opzoekt? Klik met de rechter
muisknop op bijv. mijn huis en dan krijg je dit: 52.545247, 5.923872. In tweede instantie, wanneer je
doorklikt op die coördinaten, dan krijg je 52°32'42.9"N 5°55'25.9"E. Seconden dus!

Maar dat is Google Maps, onwetend en héél ouderwets, ooit begonnen in 1872 waarschijnlijk en niets
bijgeleerd! :wink:
Ik geef toe dat ook ik de derde methode, die van de scheepvaart én de geocachers, dus jouw "enige
officieel toegepaste notatie met minuten en decimale minuten" het prettigst vind (en ook het meest
gebruik, als geocacher sinds 2007).

Sorry, ik kon het niet laten. Het ging echter nog steeds om de FT-991A GPS ontvanger :oops:
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 26 jul 2020, 07:47, 2 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: FT-991A GPS ontvanger

#25 Bericht door Rene - pg3r »

Posities in de luchtvaart worden ook in graden, minuten en seconden vermeld. Daarbij wordt de volgende notatie gebruikt: 521829N 0044551E. En voor meer nauwkeurigheid met decimale seconden: 522005.14N 0050531.78E. Erg 1872? :roll:

Hier een kaartje met docking positions van Schiphol. Alle posities in DMS.ss - https://www.lvnl.nl/eaip/2020-06-04-AIR ... -1-A2s.pdf
Alleen onwetenden gebruiken nog nostalgisch seconden
Aleen onwetenden maken zulke opmerkingen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#26 Bericht door PA1AIS »

Die takken van sport gebruiken allemaal ooit afgeleiden van de scheepvaart en leiden zo, volledig geïsoleerd, hun eigen leven. Als er iets conservatief is, is het wel luchtvaart, ook daar heb ik met kleine stukjes luchtverkeersleiding te maken op de Noordzee, maar dat ter zijde.
Seconden wordt nog wel gebezigd, maar daarmee herken je gelijk de wat gedateerde mensen of organisaties.
Altijd weer extra rekenwerk.

Gelukkig kan google met alles overweg

Nóg erger is de UTM notatie, waarbij de lengte in 32 segmenten verdeeld is en de positie binnen een segment dus 32x voor kan komen. dat is echt een ingenieurs-landrot notatie die b.v. bij de bouw van windmolenparken gebruikt wordt. Dit komt omdat dat geen nautische mensen zijn. Ik reken me dan suf om dit te vertalen naar bruikbare coördinaten. 1 segment verkeerd en je zit in plaats van Schotland bij Denemarken.

Het IMO (Internationale Maritieme Organisatie) heeft bepaald dat het graden, minuten, decimale minuten moeten zijn. IMO is de wetgeving voor de internationale scheepvaart:

https://puc.overheid.nl/nsi/doc/PUC_1418_14/1/

11 Positions

11.1 When latitude and longitude are used, these shall be expressed in degrees and minutes (and decimals of a minute if necessary), North or South of the Equator and East or West of Greenwich.


Daarmee zijn alle andere notaties niet officieel en dus afgeleiden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#27 Bericht door PA3DAT »

PA1AIS schreef:Het IMO (Internationale Maritieme Organisatie) heeft bepaald dat het graden, minuten, decimale minuten moeten zijn.
IMO is de wetgeving voor de internationale scheepvaart (...) Daarmee zijn alle andere notaties niet officieel en dus afgeleiden.
Ho even: de scheepvaart gebruikt een afgeleide van de geografische coördinaten DD:MM:SS, niet andersom.
En het IMO mag bepalen wat ze willen, daar hoeft verder niemand (buiten de scheepvaart) zich wat van aan
te trekken.

De luchtvaart bijvoorbeeld trekt zich daar niets van aan. Dús is de luchtvaart opeens conservatief? Omdat ze
het anders doen dan in de scheepvaart?

Er is van oudsher slechts één originele notatie: Graden, Minuten en Seconden. Daarnaast zijn er (minstens)
twee afgeleiden. In de scheepvaart gebruikt men alleen nog de afgeleide Graden, Minuten en decimalen, net
als de miljoenen geocachers over de hele wereld.

Maar kom nou eens even uit die tunnelvisie: de wereld bestaat uit méér dan scheepvaart alleen! :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: FT-991A GPS ontvanger

#28 Bericht door PA1AIS »

het gaat er niet om wat van oudsher origineel is, wij als amateurs werken ook niet meer met originele vonkzenders. het voortschrijdend inzicht heeft bepaald wat uiteindelijk de officiële notatie is.

Dat luchtvaart conservatief is, ligt niet alleen hier aan, maar dat is een lang ander verhaal . (Niet dat scheepvaart zo progressief is)

Alle internationale nautische overheidsdiensten houden zich hieraan, in NL de nautisch beheerder Noordzee (kustwacht), de Vaarwegbeheerder Nederland (RWS). Enigste uitzondering is soms nog wel eens het RD (Rijksdriehoekstelsel).

Waar het mij om gaat is dat als de standaard niet gehanteerd wordt, er soms (klassieke) fouten tevoorschijn komen. Op land is dat niet zo erg, maar op het water kan dat leiden tot vervelende missers. B.V. een vliegtuig of helicopter dat deel neemt aan een zoekactie boven water. Dan heb je direct al miscommunicatie als het over posities gaat. Het Kustwacht vliegtuig geeft ook de posities door in minuten, decimale minuten.
Ik kan je daar diverse voorbeelden van geven. Ik zal je alle persoonlijke kwalificaties besparen, maar neem nou maar aan dat het IMO de standaard is.

Maar..., on topic
Wat accepteert die 991 nu?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie