dualband porto advies

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

dualband porto advies

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik ben aan het overdenken om een 2/70 dualband porto aan te schaffen. Ik heb weliswaar al de Baofeng UV-3R, maar kan daar niet zo enthousiast over zijn. Behalve dan over het formaat, lekker klein :)
Er is heel veel aanbod en keuze betreffende dualband porto's en mijn vraag is waar je het meeste aan hebt? Ik zat al te kijken op de site van 70Mhz shop en zie daar interessante porto's staan die ik elders (nog) niet gezien heb.
Het gaat mij vooral om goede specs en gebruikersvriendelijkheid. Dus geen iene miene kleine toetsjes met menu's waarbij elke knopje meerdere functies heeft. En alleen dualband 2/70 FM, geen digitale mode erbij.
Merk en prijs telt ook natuurljk, maar is niet het belangrijkste.

Fijn als er een aantal aanraders zijn, dat maakt het kiezen overzichtelijker.
Mogelijk dat er in deze tijd enkele vakantie-aanbiedingen zijn waarvan geprofiteerd zou kunnen worden.

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: dualband porto advies

#2 Bericht door PB4PT »

wellicht passen de Yaesu handhelds dan in je plaatje. De FT-65 heeft 2/70 en geen digitale modus.
Ik zie dat daarbij ook de kreet "Japanese quality at a Chinese price" wordt gebruikt :-)

Succes!

-Verwijderd account

Re: dualband porto advies

#3 Bericht door -Verwijderd account »

De FT-65 lijkt een interessante porto te zijn. Op Eham zijn de reviews doorgaans positief, al zie ik ook enkele erbij staan die de FT-65 juist afraden.
Opmerkelijk zijn wel de grote prijsverschillen tussen diverse Nederlandse (web)winkels.

on4ged
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: dualband porto advies

#4 Bericht door on4ged »

Ikzelf heb een Yaesu FT-60 waar ik zeer tevreden over ben.

RTX - 144-146 (148?) MHz & 430-440 (450?) MHz alles FM
RX - 108-138 MHz Airband (AM)
- 137-520 MHz AM/FM
- 700-999,999MHz FM

Power ± 5,0 W high 2,0 W middle 0,5 W low
- CTCSS - Subtone -DTMF functie -Dual Watch etc.
- Rijkelijk veel geheugenplaatsen (±1000)
- Vele scanfuncties etc.


Ik heb zojuist nog gekeken en op de website https://www.rys.nl/Yaesu-FT-60-VHF-UHF-portofoon
staat hij nog te koop.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: dualband porto advies

#5 Bericht door ON7RA »

YAESU FT-60
Die heb ik ook, werkt heel goed, alleen jammer dat hij niet (echt dualband) is! Het is ofwel 70c ofwel 2m. Ik heb daarom ook nog een Wouxun KG-UV 6D bij gekocht, daar ben ik ook tevreden over, maar het is en blijft een Chinees, maar naar mijn bescheiden mening misschien wel een van de betere Chinese merken.
De FT-65 lijkt mij een nieuwere versie van de FT-60? Ik zou voor Made in Japan gaan, of een Wouxun.

Minpunt bij de FT-60 is de 1400mAH batterij.
73 Renaat :D ON7RA :D

-Verwijderd account

Re: dualband porto advies

#6 Bericht door -Verwijderd account »

on4ged schreef:Ik heb zojuist nog gekeken en op de website https://www.rys.nl/Yaesu-FT-60-VHF-UHF-portofoon
staat hij nog te koop.
Hebbie niet goed gekeken, status staat op out of stock. Ook bij andere leveranciers trouwens.
Hetzelfde verhaal voor de Wouxun KG-UV 6D waar ON7RA over spreekt. Zelfs in het verre oosten hebben ze hem al niet meer.

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: dualband porto advies

#7 Bericht door pe1br »

Ik heb een 2de hands Kenwood TH-F7E.
Goeie specs en ook nog eens simpel te bedienen.
Heel veel functies direct onder een knop wat ik voor een porto die je niet dagelijks gebruikt erg handig vind.

TX: 144-146 / 430-440 MHz FM/NFM
RX: 0.1-1300 MHz AM/FM/NFM/SSB/CW

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: dualband porto advies

#8 Bericht door PA3DJS »

Ik heb 3 Wouxun KG-UVD1P van verschillende generatie (iets andere SW). Bij de oudste geeft 70 cm haast geen vermogen meer, en die heeft ook weleens een flinke schuiver gemaakt, het verbaasde mij dat hij het nog deed. Ik gebruik hem als achterzet voor wat anders (RX only), dus dat hij op 70 geen vermogen geeft is niet erg.

Een kennis heeft een aantal dagen de UV8D binnen, bij bami vandaan. Bij de eerdere modellen klinkt de speaker mike voor geen meter (pas nog getest met iemand), maar dat is inmiddels veranderd. Die kennis van mij heeft ook een speaker mike erbij besteld, en die klinkt prima. Hij heeft de repeaters met Chirp geprogrammeerd. Zaterdag gaat de porto mee met de Waterscouts naar de Kagerplassen (Zeeverkennerscentrum) t.b.v. de ZomerKampRonde.

Een andere kennis heeft er ook een, ik ben alleen even kwijt of het een UVD9 of UVD8 is. Ik vind die "bami"porto's echt waar voor hun geld (dus eens met ON7RA).

Het aantal knopjes is op iedere porto beperkt, dus je zult het menu nodig hebben om bepaalde dingen in te stellen. Diverse zaken zijn echter via een snelmenu in te stellen (denk aan squelch, power, vox, wide/narrow, etc voor de oude UVD1P). De functie staat dan bij het knopje (dus je hoeft niet te bladeren door het menu).

Verwacht op 2m met de korte sprietjes geen goede prestaties, maar dat ligt aan de antenne en niet aan de porto die er onder zit.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: dualband porto advies

#9 Bericht door ON7RA »

PE2CH schreef:
on4ged schreef:Ik heb zojuist nog gekeken en op de website https://www.rys.nl/Yaesu-FT-60-VHF-UHF-portofoon
staat hij nog te koop.
Hebbie niet goed gekeken, status staat op out of stock. Ook bij andere leveranciers trouwens.
Hetzelfde verhaal voor de Wouxun KG-UV 6D waar ON7RA over spreekt. Zelfs in het verre oosten hebben ze hem al niet meer.
wouxun kg-uv6d. In België nog te verkrijgen bij ERS Telecom, 129€?
Bij Veenstra wouxun kg-uv9d voor 149€?

Soms is het moeilijk om te beslissen, wat waar en hoe!
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: dualband porto advies

#10 Bericht door PA1Bj »

Als budgetporto bevalt mij de Baofeng UV-B5 heel goed. Omdat het een tweeknopper is. Met die 2e knop draai je bijv. door een memories of menu.
Memories opslaan gaat simpel door de toets linksonder 1 sec. In te drukken. Wel even een volgorde van opslaan plannen. Eerst de 2 m repeaters en dan de 70 cm. Ivm de subtoon en shift. Uit China heb je ze al voor zo n € 26,00.

-Verwijderd account

Re: dualband porto advies

#11 Bericht door -Verwijderd account »

ON7RA schreef:wouxun kg-uv6d. In België nog te verkrijgen bij ERS Telecom, 129€?
Bij Veenstra wouxun kg-uv9d voor 149€?

Soms is het moeilijk om te beslissen, wat waar en hoe!
Klopt.

Dan zijn die dualbanders uit de 70mhz shop (link in mijn startpost) voordeliger.
En bij Bol.com kost een Baofeng UV-5R slechts 4 tientjes.

Wat ik zelf belangrijk vind staat ook in mijn startpost: geen iene miene kleine toetsjes en gebruiksvriendelijkheid. En daarover heb ik zo mijn twijfels over de Chinese porto's. Al schrijft PA3DJS wel dat de kwaliteit, bedieningsgemak e.d. verbeterd zijn in de nieuwste modelversies.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: dualband porto advies

#12 Bericht door ON7RA »

Het is een kwestie van gewoon worden zeker, ik vind de wouxun helemaal niet zo een moeilijk toestel. Een keer programmeren en je bent qrv, je hebt een volumeknop en een rotatie knop voor frequentie. Via de menu toets kan je de sqls regelen en nog wat andere instellingen wijzigen, wat ook handig is dat je via het numeriek ook direct het opslag nummer kan intypen waar een bepaalde frequentie, of repeater is opgeslagen. Vb repeater van Brugge zit bij mij op Nr 5 en de repeater van Kortrijk op Nr 20 Als ik op Brugge luister en ik wil naar Kortrijk, toets ik op het numeriek 20 in, en ik zit op Kortrijk etc. Zo hoef je met de rotatie knop niet voortdurend op en neer te draaien! De iene miene kleine toetsjes, ja die hebben ze tegenwoordig allemaal. Het is een beetje zoal een Yaesu om te bediennen!
73 Renaat :D ON7RA :D

-Verwijderd account

Re: dualband porto advies

#13 Bericht door -Verwijderd account »

PB4PT schreef:wellicht passen de Yaesu handhelds dan in je plaatje. De FT-65 heeft 2/70 en geen digitale modus.
Ik zie dat daarbij ook de kreet "Japanese quality at a Chinese price" wordt gebruikt :-)
Ziet er goed uit inderdaad.
Mijn enige punt van zorg is dat Yaesu bekend staat met een "foute" ARS. Automatic Repeater Shift die niet overeenkomt met wat hier gebruikelijk is. Daar ben ik al een paar maal tegenaan gelopen en om die reden ben ik niet enthousiast over dat merk. Weet iemand of dat met deze porto ook het geval is?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: dualband porto advies

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

ARS uitzetten en repeaters programmeren. Zo simpel kan het zijn.
Dit is geen foutje, bij de buren hebben ze een andere shift.

Overigens, Yaesu komt ook gedeeltelijk uit China.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: dualband porto advies

#15 Bericht door -Verwijderd account »

PA1Bj schreef:Als budgetporto bevalt mij de Baofeng UV-B5 heel goed. Omdat het een tweeknopper is. Met die 2e knop draai je bijv. door een memories of menu.
Memories opslaan gaat simpel door de toets linksonder 1 sec. In te drukken. Wel even een volgorde van opslaan plannen. Eerst de 2 m repeaters en dan de 70 cm. Ivm de subtoon en shift.
Ik zie dat Hans, PD0AC, alweer enige jaren geleden erover geschreven heeft op zijn blog en is behoorlijk positief over deze Baofeng. KLIK HIER

Plaats reactie