CTCSS constant aan?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

CTCSS constant aan?

#1 Bericht door PA3JT »

Even een principiele vraag.....

ik heb een Yaesu FT-225RD 2m allbander, en dat is bepaald geen nieuwste generatie.
Een tone-burst heeft hij wel, maar geen CTCSS natuurlijk. Die moet ik zelf inbouwen, als ik dat wil hebben.

Nu wil ik geen extra schakelaar aan de voorkant van deze oma maken (en aan de achterkant lijkt me niet handig) maar wat ik ook kan doen is standaard aan het FM-signaal een 88,5 Hz toon meegeven. Maar dan doet hij dat dus bij elke FM-uitzending.

Wat kan daar op tegen zijn? Eerlijk gezegd kan ik niet zoveel redenen bedenken, maar in principe is het natuurlijk een onjuiste handelswijze.

Natuurlijk kan ik ook iets externs maken, kan ik meteen een instelbare toon maken. Maar ook dat doe ik liever niet, eigenlijk.

Uw mening graag.

73's jeroen pd0j
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#2 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Jeroen,

Om met deze zender over b.v. de repeater van Rotterdam te werken, moet je continu 88,5 Hz. meezenden. Dus niet zoals bij 1750 Hz. even een korte toon. Dit is bij de meeste repeaters met CTCSS.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#3 Bericht door PA3JT »

Inderdaad, vandaar dat ik dus die CTCSS in wil bouwen.
Maar ik wil niets aan het uiterlijk veranderen van die zender (of er een bakje naastplanten) echter wil ik er natuurlijk wel de repeater mee kunnen werken.

Die CTCSS moet je -in tegenstelling tot de tone burst- uiteraard constant meezenden, maar dat betekend in dit geval dan dat ik altijd die 88,5 subtoon uit ga zenden, ook als ik niet over de repeater werk.

En om dat laatste gaat mijn vraag - ik leg het misschien niet goed uit.
Als ik een CTCSS-module inbouw die de subtoon ALTIJD meegeeft bij ELKE fm-uitzending, dus ook in 2wegverkeer buiten een repeater om, is dat dan bezwaarlijk?
Het hoort niet natuurlijk, normaal gesproken zet je 'm uit als je niet over een repeater werkt.

Bij RTTY over FM zend je 'm dan ook uit, bijvoorbeeld.
Daar zal de andere kant geen last van hebben, maar.... is het principieel juist????

73's jeroen
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Is er geen schakeling te bedenken - en dan moet je dus eerst het schema van de radio eens goed bekijken - waarbij de subtoon alleen wordt uitgezonden wanneer je in repeater mode bent?

Dat houdt in dat je een punt moet vinden (waarschijnlijk om en nabij de shift schakeling) wat een "hoog" niveau heeft bij simplex en een "laag" niveau bij repeatershift (of omgekeerd). Daarmee zou je dan de voedingslijn van je subtoon unit kunnen schakelen.

Alles bij elkaar een paar weerstandjes en transitortjes extra....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

#5 Bericht door pa0ejh »

Hallo Jeroen.

Het is geen bezwaar om Ctcss constant mee uit te zenden , meestal
zal het tegenstation het niet eens horen.

Alleen is SSB kan het een probleem zijn.

Alleerst moet je er voor zorgen dat de Ctcss zwaai laag is.
zo'n 500 tot 600Hz zwaai is gebruikelijk.

Wel moet je een inkoppelpunt kiezen zo dicht mogelijk bij FM-Modulator
en beslist niet de Microfooningang gebruiken.

Henk's idee om Ctcss in te schakelen via de Shift schakelaar
is ook goede mogelijkheid.

Veel Ctcss info vind je op de Site van PAØNHC.

73's Egbert PAØEJH.

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#6 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Jeroen,

Bij moderne sets hoor je vaak inderdaad deze toon niet in het audio, omdat hij er keurig uitgefilterd wordt.

Maar op wat oudere sets, hoor je deze toon wel degelijk en voor mensen die een hoofdtelefoon gebruiken die ook het laag zeer net doorgeven kan het toch wel hinderlijk zijn en kan je wel eens de opmerking krijgen er zit een brom op je signaal.

Dus als je iets kan doen met de mogelijkheid om hem aan en uit te kunnen schakelen dan is dat wel prettig. Ik vind het idee van Henk zeer goed bedacht, zeker als het hier gaat om een set waarbij de schakelaar voor de shift ook inderdaad iets schakelt in de set.

Succes er mee!

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#7 Bericht door PA3JT »

@vk2gwk ... briljant idee!
Ga ik mee aan de slag, want dát is een 99% oplossing zonder extra schakelaar te hoeven inbouwen.

Dank een ieder, tijd heb ik niet, enthousiasme wel en met dat laatste ga ik iets doen met jullie info.

73's jeroen pd0j
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#8 Bericht door PA3JT »

niet gehindert door enige vorm van kennis op dit terrein, heb ik me in de stof en het schema van de zender verdiept en heb het volgende verzonnen.....:

- een NPN-transistor, met de indicator van de repeater-schakelaar (weerstandje ertussen) aan de basis, + aan de collector en de CTCSS-print aan de emitter. Een 2N2369 misschien, BSX20 ?
- het signaal van een CTCSS module rechtstreeks injecteren op de FM-modulator (een FC63 in dit geval).

Pls zeg het me als ik op het punt sta rook te ontwikkelen. Zou zonde zijn van deze oude yaesu natuurlijk!

Wat is een CTCSS-module trouwens duur: EUR 20,- tot EUR 69,-.
En eigenlijk heb ik dat helemaal niet nodig, ik hoef alleen maar een éénmalig in te stellen signaal van 88,5 Hz te genereren. Kan dat niet makkelijker danwel goedkoper dan met zo'n interessante module?
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#9 Bericht door vk2gwk »

Ik zou het schema moeten zien om te kunnen beoordelen of wat je van plan bent wil werken. Maar de beschijving lijkt goed.

Als het om een enkele toon gaat zou je ook een XR2206 o.i.d. kunnen gebruiken om een toon op te wekken (elke VCO LF toongenerator is geschikt). Dan ben je voor een paar euro's klaar.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#10 Bericht door PE7EB »

Bestel bijvoorbeeld hier een printje. Die zijn ook een stuk goedkoper.

Succes,

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#11 Bericht door PA3JT »

Awel ik heb dus een CTCSS-printje besteld (op die advertentie van hierboven voor een printje van EUR 4,- heb ik nooit meer wat op gehoord, maar dat geeft niet want dit printje is wat makkelijker in te stellen zodat ik achteraf een andere toon en/of een schakelaar daarvoor kan maken) maar ik zit met een probleem met betrekking tot het schakelen.

Geïnspireerd door vk2gwk (nogmaals dank!) had ik bedacht ik het ledje van de repeater-shift-stand kon gebruiken om een transistor aan te sturen.

Dus: 1,7V op de basis (paralel aan het ledje), 12V op de collector en dan maar hopen dat als het ledje zou gaan branden, er ook 12V uit de emitter zou komen.
Daartoe heb ik me krom gezocht naar een transistor die zoiets kan, en kwam uit op een general purpose NPN BSX20 (specificaties: hier)

Werkt niet. Hij schakelt de 12V niet door als het ledje wel gaat branden. Wel geeft hij netjes de 1,7V door - nou ja, iets minder dan.

Mijn totaal onwetende conclusie: verkeerde transistor.
Deze materie is mij echt totaal onbekend, ik zoek en zoek en zoek maar ik kan tussen de overload aan specificaties niet vinden waar ik zelfs maar naar moet zoeken.

Wat doe ik dan fout? In welke richting moet ik zoeken?
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#12 Bericht door Ton_O_E »

Er bestaan ook led-driver ic's de ULN2803A
Daar zitten 8 in/uitgangen op. Heb ik ook al voor een aantal projecten gebruikt. hier de datasheet:
http://tonteupen.nl/downloads/lpt-sturing/ULN2803A.pdf
Volgens mij is de voedingsspanning ook de uitgangsspanning. Dus als je op de ene kant de draadjes van de led aansluit, komt (als het ledje zou branden) op de andere kant de voedingsspanning, hiermee kun je dan de module voeden, of een relais schakelen. De led kun je dan weer via een weerstand op de zelfde uitgangsspanning schakelen
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#13 Bericht door vk2gwk »

Zo'n acht poort driver is een beetje "overkill" als je een enkel punt moet schakelen.

@PD7EJ: stuur ( via email: henk at vk2gwk.com ) me een scan van het stuk schema van je radio waar die led zit. Dan zal ik een klein schemaatje voor je tekenen wat wel werkt - want via dit medium is dat minder makkellijk uit te leggen.

Geef ook even de specificaties van de subtoon unit aan (hoevel stroom die trekt?).
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#14 Bericht door PA3JT »

Succes!
Met dank aan Henk VK2GWK voor de schakel-perikelen en aan Henk PA0HPV voor de uitleg over deviatie, afstelling etc etc.

Het verhaal staat hier.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Plaats reactie