Roofing filter (meerwaarde of gadget)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD5L
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2006, 12:41
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Roofing filter (meerwaarde of gadget)

#1 Bericht door PD5L »

Hallo,

Ik lees regelmatig over roofing filters bijvoorbeeld op eham.net. Na het plaatsen ervan zou een ontvanger veel beter zijn geworden qua ontvangst van zwakke signalen en bij het onderdrukken van sterke signalen naast de afgestemde frequentie.

Zelf ben ik het bezit van een Icom Ic 765 met alle optionele filters. Erg tevreden ben ik met de ontvangst van de radio. Nu is er bij Inrad een roofing filter beschikbaar voor de Ic 765, is het in combinatie met de filters een meerwaarde????

Nu is mijn vraag. Wat is de meerwaarde van het plaatsen van een roofing filter????

73' Edwin PD5L

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Roofing filter (meerwaarde of gadget)

#2 Bericht door PA0FRI »

[quote="PD5L"] Nu is mijn vraag. Wat is de meerwaarde van het plaatsen van een roofing filter?quote]

Een roofing filter is een 10 tot 25 kHz (kristal)bandfilter vooraan in een ontvanger. Het is een relatief smal filter dat voor een extra selectieviteit zorgt. Zo'n filter heeft alleen nut als het steil en symmetrisch is met een vlakke top. De Inrad filters zijn qua symmetrie en steilheid over het algemeen beter dan de originele filters.
Op http://www.eham.net/reviews/ is men tevreden over het gebruik van een roofing filter.
Bijlagen
Roofing.gif
Roofing.gif (1.85 KiB) 4427 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 28 jun 2008, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#3 Bericht door PD2R »

Als je regelmatig aan contesten meedoet (veel sterke stations op de banden) dan heeft een roofing filter zeker zijn voordelen.

Doe je daar niet aan mee dan zul je hem waarschijnlijk niet missen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#4 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Als ik op Sherwoods site kijk dan is de vraag of het enigzins zal helpen.
Als ik zijn lezing beluister over roofingfilters en trx-en dan is de enige die bij zo een roofing filter winst boekt de fabrikant.
Het is beter een goede set te hebben.
En nog belangrijker is een set die niet meer knoppen heeft dan je verstand aan kan.
En let wel op dat is vaak geen overprijsde vol gadgets zittende Jappenkist maar een relatief eenvoudige Yank Elecraft K3 genaamd of een TenTec Orion, die Elecraft kost slechts een vijfde van de prijs van de IC7800 of FT9000 kost.
(het is dan echter nog een dure set)

Verder is het heel belangrijk een set te hebben waarvan je ook de bediening van alle aanwezige toeters en Bellen kent.

Ik werk hier met een FT 920 en FT857 van Yaesu en ik hoor op beiden evenveel, de antennes en de plaats van ontvangst is veel belangrijker als de set.

groeten Jos PA1ZP
Laatst gewijzigd door PA1ZP op 22 aug 2008, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD5L
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2006, 12:41
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#5 Bericht door PD5L »

Hallo heren,

Ik dank jullie allen voor de reactie en onderbouwing d.m.v illustratie van ØFRI.

Zoals ik al schreef ben ik zeer tevreden met de set, het is mij dus nu duidelijk wat een roofing filter doet en dat het een nuttig filter is tijdens b.v. een contest.
Met de lage dollar stand is het nu te overwegen om er één aan te schaffen.

Bedankt voor de feet back.

73' Edwin PD5L

Gebruikersavatar
PD5L
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2006, 12:41
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Roofing fliter in mijn Ic 765

#6 Bericht door PD5L »

Een update,

Het roofing filter zit er in en ik moet concluderen dat ik een veel betere ontvanger (Icom Ic 765) heb gekregen. Ik hoor nu zwakke stations die anders in de splatter van sterke station naast de ontvangst frequentie verdwenen. De ontvangst van mijn Icom Ic 765 is rustiger geworden en het luisteren is nu een genot.

Een voor mij goede investering.

73' Edwin PD5L

http://sitekreator.com/hamradio/index.html

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#7 Bericht door PA1ZP »

Hoi Edwin

Dat is mooi om te horen dat het goed werkt.
succes ermee
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#8 Bericht door PA1ZP »

Hoi Edwin

Dat is mooi om te horen dat het goed werkt.
succes ermee
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#9 Bericht door fred101 »

Ik had een FT897 en nu een FT950 en ik moet zeggen dat ik het verschil erg groot vind. Weet niet of dat alleen toe te schrijven is aan dat roofing filter (ook de andere filters werken veel lekkerder).

Mijn Ra117 heeft ook een soort roofingfilter, de racal preselector/protector en dat is toch ook wel een heel heftig filter. :-)

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD5L
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2006, 12:41
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#10 Bericht door PD5L »

Hallo Fred,

De radio die ik hier in gebruik heb is in 1990 geproduceerd. De radio heeft alle optionele filters en alle noodzakelijke modificaties zijn uitgevoerd om de tekort komingen van deze radio ongedaan te maken. Als laatste heb ik besloten om een roofing filter te laten plaatsen.
Misschien had ik voor wat de radio gekost heeft ook een FT950 kunnen kopen en zal deze ten minste zo goed zijn.
Ik ben echter altijd onder de indruk geweest van dit type radio en dat heeft mij uiteindelijk doen besluiten om 'm aan te schaffen.

Voor foto's kijk maar eens op deze link naar mijn website.

http://sitekreator.com/hamradio/projects.html

73' Edwin PD5L

Plaats reactie