gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7300

#1 Bericht door PC1L »

CAT functie gpredict & hamlib : 2 devices op een pc - CAT functie bv IC-7300

Gebruik hier al een tijdje gpredict met hamlib, tot nu toe had ik slechts een TRX op de laptop aangesloten, maar er zouden er twee tegelijk op kunnen werken, bv twee ICOM radio's. Weet iemand hoe dat te doen ? Of werkt het niet met twee devices ?

De batchfiles ( hamlib ) leveren geen enkele probleem op, het code / apparaat nummer is er in opgenomen waardoor de trx gevonden wordt - supported radios. Maar hoe te handelen / configureren in gpredict ? Als dat tenminste mogelijk is.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#2 Bericht door PD0JDG »

Kennelijk kan dat. In dit handboek van de maker van Gpredict wordt daar kort op ingegaan. Een radio voor ontvangst en een andere radio om te zenden.
http://www.w1npp.org/Events/2010/2010-F ... REDI~1.PDF

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#3 Bericht door PC1L »

Dank voor antwoord. Ongetwijfeld doel je op :

7.3 Configuring your Devices in Gpredict
7.3.1 Radio Configuration
7.4 Controlling your Devices with Gpredict
7.4.1 The Radio Control Window

Dat heb ik zeker ook gelezen vooraleer ik hier de vraag stelde hi.

Mogelijk ontbreekt er hier of daar iets. In Gpredict zie ik dat het vakje voor Device 2 ( uplink only ) ook niet oplicht. Nogmaals, via Hamlib wordt de TRX gevonden daar deze in de batchfile benoemd wordt, maar dan Gpredict, hoe daar verder ?

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#4 Bericht door PD0JDG »

Ik ben begonnen met 7.2. Wat ik begrijp is dat Hamlib als server opgezet kan worden met rigctld. (De d staat vor daemon, of wel een host proces.) Toen heb ik ook nog even hier gekeken: http://hamlib.sourceforge.net/manuals/h ... to-rigctld

En dit is voor zover ik het met mijn kennis van Internet Protocol en Servers begrijp... Ik heb het zelf niet geprobeerd!
-Een Hamlib server kan een en niet meer dan een radio aansturen.
-Er kan meer dan een Hamlib server tegelijkertijd actief zijn.
-Een Hamlib client (bijv. Gpredict) kan tegelijkertijd meer dan een Hamlib server benaderen.

En dat zie je terug in de Gpredict configuratie:
Host:The host name or IP address of the computer (de Hamlib server) to which your radio is connected to. If this is the same computer on which Gpredict is running you can enter localhost.

Elke (Hamlib) server moet een een unieke combinatie van IP adres en poort nummer hebben (ook wel socket). Dus als je twee Hamlib servers op dezelde host gebruikt moeten ze ieder een verschillend poort nummer hebben. En als je twee verschillende hosts gebruikt moet elk een ander IP adres hebben.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#5 Bericht door PD0JDG »

Even Gpredict geinstalleerd op een Linux PC. Heb geen com poorten en geen radio's dus kreeg het niet werkend... Maar toch een voorbeeld om het wat duidelijker te maken.

Je kunt zowel Hamlib server "A" als server "B" ieder op dezelfde PC (als waar je Gpredict gebruikt) in een aparte terminal op de opdrachtregel starten:

Hamlib server A koppelt radio voor zenden van het type 229 op de eerste seriele poort (/dev/ttyS0) op dezelfde PC als Gpredict = local host (127.0.0.1) op poort 4532
opdracht: rigctld -m 229 -r /dev/ttyS0 -T 127.0.0.1 -t 4532

Hamlib server B koppelt radio voor ontvangen van het type 229 op de eerste USB seriele poort (dev/ttyUSB0) op dezelfde PC als Gpredict = local host (127.0.0.1) op poort 4533
opdracht: rigctld -m 229 -r /dev/ttyUSB0 -T 127.0.0.1 -t 4533

Dan kun je in Gpredict de volgende twee interfaces instellen:
Config Name: Zender
Host: localhost
Port: 4532
Rig Type: TX only

Config Name: Ontvanger
Host: localhost
Port: 4533
Rig Type: RX only

Uiteraard zullen de waardes in jouw situatie enigszins anders zijn. :wink:

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#6 Bericht door PC1L »

Glashelder / duidelijk. Zo snel als er tijd voor is ga ik het even configureren. Met twee aparte poortnummers is er kans dat het lukt :). Per slot van rekening geeft gpredict twee devices en met aparte poortnummers zou het dan toch moeten lukken zelfs via hamlib ( twee batchfiles aanmaken ). Zo niet grr dan maar voor elke trx een laptopje inzetten ..... :lol:

Bedankt voor de explicatie, hoe dan ook :).

PC1L.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#7 Bericht door PD0JDG »

Graag gedaan! Of twee Raspberry Pi Zero W‘s :D

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#8 Bericht door PC1L »

.. nog even laten weten .. even iets geprobeerd .. omdat je geen radio en COM poort ter beschikking had nu .. had al de poortnummers in de batchfile en in device ( gpredict ) gewijzigd, dat werkt meteen en ook perfect, geen rare dingen. De rig wordt dan controlled via 4533 .. alles werkt normaal :), dit poortnummer wordt in gpredict normaal gebruikt voor rotorcontrol ( rotctl etc. ). Tegelijk met 4532 voor radiocontrol ( rigctl etc. ).

Overigens kan je ook via USB met een adapter naar COM werken ( even in de batchfile opnemen ), maar dat zal zeker bekend zijn.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#9 Bericht door PD0JDG »

Dat is mooi. De poort nummering had ik even over het hoofd gezien. Even lezen in de manpages leverde op dat het wordt aangeraden om voor rigctld even poort nummers te gebruiken: 4532, 4534, 4536, etc. En voor rogctld oneven: 4533, 4535, 4537, etc.

Stap voor stap komen we er wel uit. 8)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#10 Bericht door PC1L »

PD0JDG schreef:Dat is mooi. De poort nummering had ik even over het hoofd gezien. Even lezen in de manpages leverde op dat het wordt aangeraden om voor rigctld even poort nummers te gebruiken: 4532, 4534, 4536, etc. En voor rogctld oneven: 4533, 4535, 4537, etc.

Stap voor stap komen we er wel uit. 8)
Dat is een goede tip :idea: om rekening mee te houden ( poortnummers ).

Vraagje : rogctld ?
En : heb je eventueel een idee waarom die even / oneven poortnummeringen worden aangeraden ?

Had even kort tijd over en om nu zeker te zijn dat e.e.a. probleemloos tegelijkertijd zal werken ( ik had nu maar een kabel ter beschikking ), heb ik even DUMMY ( interface configuratie nr 1 gpredict ) bijgevoegd en aparte batchfile gemaakt. Dan werkt alles zonder enig probleem :). Erbij vermelden dat DUMMY voor poortnummer 4533 gezet werd. Morgen even kijken wat het doet voor nummer 4534 hi .. dat ik dan beter die waarde ervoor gebruik ! Wie weet wat er nog mis gaat indien ik op oneven blijf met device 2 ..... :lol: je weet maar nooit.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#11 Bericht door PD0JDG »

Sorry, bedoelde roctld voor de controle van rotors en rigctld voor de controle van rigs. Typefoutje :oops:

Ik vermoed dat het aangeraden wordt omdat het makkelijk te onthouden is. Er is geen technische noodzaak.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#12 Bericht door PC1L »

PD0JDG schreef:Sorry, bedoelde roctld voor de controle van rotors en rigctld voor de controle van rigs. Typefoutje :oops:

Ik vermoed dat het aangeraden wordt omdat het makkelijk te onthouden is. Er is geen technische noodzaak.
roctld .. ah .. je bedoelde rotctld :lol: .. voor alle zekerheid dacht ik toch even nog te vragen :lol:

never mind alles komt goed :)

.. zal morgen of zo ook nog even proberen na te gaan of er geen technische noodzaak toe bestaat, zo ja laat ik dat hier even weten.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: gpredict & hamlib : 2 devices, een pc - CAT functie IC-7

#13 Bericht door PD0JDG »

:lol:

Voor als je niet in slaap kunt komen:

https://www.iana.org/assignments/servic ... bers.xhtml

Onthoud dat de socket uniek moet zijn en rigctld waarschijnlijk niet de enige server op je host is.

Met de aanbevolen poortwaardes zit je zeker goed. Tip, zet altijd de waarde in je opdracht. Zelfs als dat de default waarde is. Dat helpt bij het opsporen van problemen.

Plaats reactie