Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#46 Bericht door elsinga »

Ik heb nu een IC7000 en afgelopen zomer op de 2019WSJ bij NA1WJ met de IC7300 gewerkt (Icom USA stelde er 8 ter beschikking... plus 2x een 9700). Hele fijne set! Zo fijn, dat ik overweeg om komende zomer (als ik weer antennes ga plaatsen) een 7300 te kopen en de 7000 of te verkopen of te houden voor de JOTA of zo (krijg je nog wat voor een IC7000 tegenwoordig?). De 7300 heeft tov de 7000 geen VHF/UHF, maar daar doe ik eigenlijk alleen FM en DMR. Dus daar kan ik dan prima een analoog/DMR set voor gebruiken (waarschijnlijk een 2e Anytone AT578UV). Dek ik met 2 sets 160m t/m 70cm. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#47 Bericht door pc1mb »

PC1L schreef:Dat maakt het grote verschil.
Wat je linkt is natuurlijk een "Wij van WC-eend" verhaal.
In de folder staat natuurlijk dat het een ware revolutie is. Terwijl die eigenlijk al geweest is, met de IF DSP die inmiddels alle sets wel hebben.
Je kunt in die zin zeggen "dat stuk is gelijk" omdat ze beide de vrij te definieren doorlaat hebben, noise reduction enz.

De Yaesu heeft roofing filters voor als het moeilijk wordt, in de ICOM kan "IP+" alle digitale zeilen bijzetten. (want om dat puur op DSP af te handelen heb je wel wat power nodig).
Tja, de praktijk zou het moeten uitwijzen. Het zijn voor mij gewoon twee wegen die naar Rome leiden.

Over een tijdje bestaat een transceiver nog maar uit 1 chip en een eindtrapje. Die kant gaat het wel op. Heel veel digitale power, al was het maar omdat dat (gestandaardiseerd) uiteindelijk goedkoper te produceren is dan echt goeie analoge techniek. En je kunt er nog meer mee ook. Zolang de chip het trekt heb je met een software update een compleet nieuwe radio... daar kan analoge techniek natuurlijk nooit tegenop. Maar dat staat of valt wel met voldoende power in de chip, om hetzelfde dynamisch bereik en IP3 enzo te behalen als analoog haalbaar is. Ik kan van hier niet beoordelen of de 7300 dat (al) heeft of dat je daarvoor op de volgende generatie SDR moet wachten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#48 Bericht door pc1mb »

elsinga schreef:Ik heb nu een IC7000 en afgelopen zomer op de 2019WSJ bij NA1WJ met de IC7300 gewerkt (Icom USA stelde er 8 ter beschikking... plus 2x een 9700). Hele fijne set! Zo fijn, dat ik overweeg om komende zomer (als ik weer antennes ga plaatsen) een 7300 te kopen en de 7000 of te verkopen of te houden voor de JOTA of zo (krijg je nog wat voor een IC7000 tegenwoordig?). De 7300 heeft tov de 7000 geen VHF/UHF, maar daar doe ik eigenlijk alleen FM en DMR. Dus daar kan ik dan prima een analoog/DMR set voor gebruiken (waarschijnlijk een 2e Anytone AT578UV). Dek ik met 2 sets 160m t/m 70cm. ;)
IC7000 is nog steeds wel een leuk ding om te verkopen hoor :) Was op zijn beurt weer de vooruitstrevendere evenknie van de FT857/FT897.
Nog altijd behoorlijk bij de tijd met IF DSP, ookal klinkt ie (vind ik persoonlijk) afschuwelijk en kunnen ze wat hitteproblemen hebben. De mijne had de mods waarmee dat goedging zonder al te veel herrie.
Persoonlijk verlang ik er niet naar terug, maar het blijft een perfect veldsetje voor ICOM-fans.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#49 Bericht door PC1L »

pc1mb schreef:Ik kan van hier niet beoordelen of de 7300 dat (al) heeft of dat je daarvoor op de volgende generatie SDR moet wachten.
.. zeker niet ( tenzij je de trx test ), echter vanwege het feit dat het hier een '100 %' DSP trx betreft, weet je al dat er nu heel wat meer bewerkingen mogelijk zijn ( de nu hier geldende technieken maken dat mogelijk ) die niet mogelijk zouden zijn met IF DSP only .. ikzelf vind trouwens het IF DSP beperkt en wat op speelgoed lijken, eerlijk gezegd. IC-7300 behoort ook zonder reclame slogans tot een nieuwe generatie tranceivers waarbij er nog maar weinig sprake meer is van veel geschreeuw en teleurstellend weinig wol.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#50 Bericht door pc1mb »

Nou speelgoed... De eindeloze rx filter mogelijkheden zijn toch wel een flinke stap vooruit t.o.v. dure banken kristalfilters in de IF.

In TX nooit zo'n behoefte gehad aan bewerking eigenlijk, buiten een enkele keer wat compressie om wat meer van de 100 watten te maken.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#51 Bericht door pa3kc »

Ik heb nog een 7300 te koop:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=25&t=22397

Bij interesse graag privé bericht.

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#52 Bericht door PD0Y »

Aaaiiii net te laat.

PH7R
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#53 Bericht door PH7R »

pa3kc schreef:Ik heb nog een 7300 te koop:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=25&t=22397

Bij interesse graag privé bericht.
Tsja, het is dat ik mijn licentie nog niet heb :( (hopelijk in September) :D
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#54 Bericht door Thijzer »

De 7300 en equivalente transceivers zijn een logisch gevolg van de voortgang van de techniek. Ik voorspelde jaren geleden al een blackbox met een display en wat knoppen waarvoor je zelf software kon schrijven. Een soort open source transceiver zo je wilt. De 7300 heb ik ook in bezit en ik verbaas me telkens over de fantastische mogelijkheden die het ding biedt. Als de software open source zou zijn, zou de set nog fantastischer kunnen worden doordat slimmeriken net dat beetje extra eruit kunnen halen, een slim idee hebben om een feature toe te voegen en ga zo maar door. Het ding decodeert bijvoorbeeld wel RTTY maar geen CW. Snap jij dat nou?

Anyway, voor dik 1000 euri heb je een radio zo tjokvol mogelijkheden en kwaliteit, dat hou je haast niet voor mogelijk en het wordt vanaf hier alleen maar leuker!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#55 Bericht door PC1L »

Thijzer schreef:Als de software open source zou zijn, zou de set nog fantastischer kunnen worden doordat slimmeriken net dat beetje extra eruit kunnen halen, een slim idee hebben om een feature toe te voegen en ga zo maar door. Het ding decodeert bijvoorbeeld wel RTTY maar geen CW. Snap jij dat nou?
Zeker wel .. je voorlaatste zin :lol: .. zonder gekheid, die onthult alles daaromtrent :idea: !

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#56 Bericht door pc1mb »

Ja het is wel een beetje een volledige SDR maar dan zonder het volledige pakket mogelijkheden daarvan :-)

Niettemin nog altijd meer dan oudere radio's, dus in die zin natuurlijk niets te klagen.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#57 Bericht door PD7HB »

pc1mb schreef: IC7000 is nog steeds wel een leuk ding om te verkopen hoor :) Was op zijn beurt weer de vooruitstrevendere evenknie van de FT857/FT897.
Nog altijd behoorlijk bij de tijd met IF DSP, ookal klinkt ie (vind ik persoonlijk) afschuwelijk en kunnen ze wat hitteproblemen hebben. De mijne had de mods waarmee dat goedging zonder al te veel herrie.
Persoonlijk verlang ik er niet naar terug, maar het blijft een perfect veldsetje voor ICOM-fans.
Ik begrijp dat hitte probleem echt niet, wat is hitte? Draai de hete kraan open in de keuken en de uitloop temperatuur is rond de 60 graden, steek je handen er onder en je weet niet hoe snel je ze terug moet trekken. De IC-7000 wordt nooit zo "heet" dat je hem niet meer kan vastpakken, OK hij wordt warm maar dat is geen enkel probleem en daar hebben de ingenieurs echt over nagedacht de ventilator gaat sneller draaien en zorgt voor voldoende afvoer van de warmte.

Ik heb de IC-7000 al jaren mobiel in gebruik en nooit een "hitte probleem" gehad. Ook van de IC-706 ging dit verhaal al rond en ik doe het af als onzin.

Die van mij is ondanks dat ik ook een IC-7300 heb niet te koop maar wil je de IC-7000 verkopen dan is 600 een redelijke prijs en heb je er ook de separatiekabel bij tel daar dan nog wat voor bij.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#58 Bericht door ex-F0NVA »

Het is ondertussen duidelijk dat Icom op dit forum tot de eer der altaren verheven is. Kritiek wordt dan ook beschouwd als een soort van blasfemie :mrgreen:
À bois noueux, hache affilée.

PH7R
Berichten: 1137
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#59 Bericht door PH7R »

F0NVA schreef:Het is ondertussen duidelijk dat Icom op dit forum tot de eer der altaren verheven is. Kritiek wordt dan ook beschouwd als een soort van blasfemie :mrgreen:
Hetzelfde op een ander forum en hobby van mij: Shimano of Campagnolo :oops: en SRAM :lol:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Keuzes keuzes ... Yaesu FT991a vs ICOM 7300

#60 Bericht door Yannick PE2YSB »

PD7HB schreef:
Ik begrijp dat hitte probleem echt niet, wat is hitte? Draai de hete kraan open in de keuken en de uitloop temperatuur is rond de 60 graden, steek je handen er onder en je weet niet hoe snel je ze terug moet trekken. De IC-7000 wordt nooit zo "heet" dat je hem niet meer kan vastpakken, OK hij wordt warm maar dat is geen enkel probleem en daar hebben de ingenieurs echt over nagedacht de ventilator gaat sneller draaien en zorgt voor voldoende afvoer van de warmte.
Niet helemaal correcte vergelijking.
Water heeft een warmte capaciteit van 4186 J / kg / graad. Bij ijzer is dit maar 448 J / kg / graad. Water van 60 graden bevat dus veel meer energie dan ijzer van 60 graden.
Je zult je aan water dus eerder verbranden dan aan een ijzeren voorwerp met de zelfde temperatuur.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie