Wie heeft ervaring ( Review ) met de ( UV9R Era Beofeng ).

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Xarioga
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2013, 14:32
Locatie: Den Haag / Leidschenveen
Contacteer:

Wie heeft ervaring ( Review ) met de ( UV9R Era Beofeng ).

#1 Bericht door Xarioga »

Hallo Forum leden.

Ik ben zelf bezig met het leren voor de N Licentie.
Ik wilde na behalen van deze machtiging gaan kijken voor deze starters porto.

Helaas vind ik nergens op het WWW een review. Zijn er misschien onder onze leden, mensen die enige ervaring met deze porto hebben.

Beofeng UV9R-Era

Let niet op het 18 Watt gegeven, Hij kan maar 1, 3 of 5 Watt leveren.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Na666 / Mr77b

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring ( Review ) met de ( UV9R Era Beofeng

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik ken het apparaat niet. Hij lijkt een klein beetje op de UV-6R die ik heb. Zelfde kleur knoppen en bijna dezelfde knoppen-indeling. Dat is een apparaat waar ik erg tevreden over ben.

Ik heb hier overigens ook een Baofeng die me verkocht is als 10W, waar gewoon 10W uit komt. De bekende 8-watter die 8 watt op VHF zou leveren en 7 watt op UHF, die doet meestal op beide banden 1W minder dan aangegeven.

Meer dan 5W gebruiken op een portofoonantenne is sterk af te raden, met name op 70 cm. Dat kan gewoon gevaarlijk zijn. Het is dus wel verstandig om na te gaan wat er echt uit komt.

De meeste Baofengs, op enkele typen na werken met dezelfde chip voor vrijwel de gehele zendontvanger. Daarmee zijn de belangrijkste functies ook grotendeels identiek. De paar exemplaren die een andere chip hebben zijn iets beter. Met name voor wat betreft sterke signalen buiten de ontvangstfrequenties onderdrukken.

Er wordt een hoop gemopperd op Baofengs door amateurs. Ze doen gewoon wat ze moeten doen. Verwacht geen wonderen als je er een antenne op het dak op aansluit. Ze kunnen niet fantastisch tegen sterke signalen. Maar er zijn ook een paar amateurportofoons van de afgelopen jaren van de zogenaamde A-merken die op dat gebied flink onder de maat presteren. Dat is bij een Baofeng niet. Ik heb er meerdere gemeten en nog veel meer meetrapporten gezien, behalve de allereersten, met name de UV-3R, voldoen ze meestal heel keurig aan de eisen die er zijn, en als ze dat niet doen dan zitten ze er maar heel erg weinig onder.

Het aantal mogelijkheden van het apparaat is bij Baofeng best groot. Iets wat een beetje tegenvalt zijn de scan-functies. En koop er een programmeerkabel bij, via het toetsenbord programmeren is voor puzzelaars en beginnende masochisten :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring ( Review ) met de ( UV9R Era Beofeng

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik heb nog even gekeken. 18W wordt meestal bij dit apparaat genoemd. Dat zegt niet alles uiteraard. Als je naar het redelijk riante accupack kijkt dan zou je wel zeggen dat er rekening is gehouden met zoiets.

Er bestaan ook portofoons met 25W uit. Die geven dat vermogen ook echt. Zie hier voor een review van een apparaat dat al wat langer op de markt is.

http://miklor.com/COM/Review_NOTE.php

25W met een portofoonantenne levert dus echt een onveilig sterk signaal op op 70 cm. Vervelend is dat je een te sterke straling op 70 cm niet kunt voelen. Het weefsel wordt van binnenuit verwarmd, en de zenuwuiteinden die warmte 'voelen' die zitten pal onder de opperhuid. Als je het voelt warm worden dan is er in de meeste gevallen al sprake van schade, waarbij de structuur van eiwitten in het lichaam kan veranderen, op dezelfde manier als bij het eiwit van een gekookt ei. Het is dus echt iets waarvoor je moet oppassen. 10W is nog niet zover over de veilige grens, maar 18W of 25W wel.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring ( Review ) met de ( UV9R Era Beofeng

#4 Bericht door andre »

Gebruik hier de UV-9R-HP
Weet niet wat de ERA voor ding is maar deze hier voldoet voor de centen die je er voor betaald. Neem hem eigenlijk alleen mee voor tijdens beurs activiteiten.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie