3 zenders op 1 antenne.

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

3 zenders op 1 antenne.

#1 Bericht door pd0ejn »

Goedemiddag,
Stel je hebt drie transceivers naast elkaar staan en maar één antenne op het dak.
Je gaat met radio 1 zenden en de andere twee staan wel aan maar op andere banden zodat de boel niet gaat rond zingen hihi...
De antenne schakelaar staat op radio 1 en de andere twee transceivers zijn zogezegd even van de antenne af....wel met de pl-plug nog op de schakelaar,.... want die wil je natuurlijk laten zitten...
Maar als je dan de afgesloten radio`s op de zelfde band aanzet dan zie je dat de schakelaar toch behoorlijk wat HF doorlaat.
Dit kun je controleren door van de twee afgesloten transceivers de pl pluggen van de schakelaar af te halen. Dan is het HF gelijk minder... tot weg...
Vraag: stel je laat alle drie de radio`s aan de schakelaar zitten en ze staan alle drie aan en je gaat er met 1 zenden, loop je dan het risico om de andere twee op te blazen ook al staan ze op andere banden en zo ja wat te doen om dit te voorkomen ?

mvgr Rene
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#2 Bericht door PA2EFR »

Ik zou dat nooit zo doen.
Je hebt het hoogfrequent op enkele millimeters van een gevoelige ingang.
Een schakelfoutje en je blaast de boel op.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#3 Bericht door pd0ejn »

Goedemiddag,
ja, precies waar ik al bang voor was, maar wat zou u dan WEL doen of adviseren ??
Enkele schakelaars achter elkaar en dan eindpunten aan aarde......ook een gedoe....

mvgr René
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
on4gin
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 nov 2009, 21:58
Locatie: Erpe
Contacteer:

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#4 Bericht door on4gin »

ja is gevaarlijk natuurlijk maar misschien kan je het hier mee oplossen:

http://www.mfjenterprises.com/pdffiles/MFJ-1700C.pdf
_________________
73's de Gino - ON4GIN
IC-7610 / IC-9700
Hex beam 6-20m - GP-98N

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#5 Bericht door Ton_O_E »

Als je de andere antenne ingangen kortsluit? Moet je natuurlijk niet perongeluk gaan zenden
Ik zou een pach-paneel adviseren, dan maar even pluggen omsteken.
Voorheen PA3TON

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#6 Bericht door PE1RIK »

Ik gebruik die setup al jaren zonder problemen. Ik heb een Daiwa 4-1 antenneschakelaar met middenstand (=kortgesloten) en heb op de "antenne-aansluitingen" de sets zitten en de "tranceiver" aansluiting gaat naar de tuner.

Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk alleen digimodes doe en zodoende nooit boven de 30 watt uitkom. Ik weet niet of ik dit zo zou willen doen als ik 100 watt maak. Aan de andere kant: als de sets zijn kortgesloten, kan het natuurlijk weer geen kwaad.

Een patchpaneel is inderdaad ook een mooie oplossing.

Theo

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#7 Bericht door Theo »

Kijken naar de specs van de schakelaar?
Als je de demping ziet staat tov elkaar, dan kun je uitrekenen met hoe veel vermogen je veilig kunt zenden.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#8 Bericht door PA2LAD »

PE1RIK schreef: Ik weet niet of ik dit zo zou willen doen als ik 100 watt maak. Aan de andere kant: als de sets zijn kortgesloten, kan het natuurlijk weer geen kwaad.
Wat is kortsluiiting? Voor gelijkstroom een verbinding met zo weinig mogelijk weerstand, maar voor HF misschien wel een aardige impedantie. Als het mijn spullen waren zou ik het zeker niet zo doen.

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#9 Bericht door pd0ejn »

Stel dat je dus de 3 radio`s aangesloten houdt op de schakelaar en er zijn radio`s twee uit en de derde daar wordt HF mee uitgezonden loop je dan ook risico van beschadiging van de andere twee ?
mvgr rene.

Heeft er iemand een foto of iets van een ``patch paneel``, wat en hoe dat ook mag zijn ?
mvgr Rene
Luctor-Et-Emergo

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#10 Bericht door pe5t »

Ik heb 4 transceivers waarachter 3 eindtrappen op een zelfgebouwde schakelaar. Niet gebruikte uitgangen zweven. Het moedercontact gaat naar het moedercontact van de antenneschakelaar waarop een 6-tal antennes en eendummyload zitten.
De schakelaars hebben tenminste 40 dB demping tussen de contacten. Bij 1 kW komt er dus 100 mw op de ingangen van de andere sets.
Geen centje pijn.

Kees

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#11 Bericht door pd0ejn »

Hallo Kees, ook jij bedankt voor je reactie, wil je het type van de schakelaar eens noemen want velen hebben meerdere radio`s en maar een of twee antennes.
Zelf heb ik een stel Daiwa CS-201 liggen en Diamond CX-210 en een MFJ-1704 liggen.
Deze laatste daar heb ik toch al vaak flinke power op gezet met aangesloten radio`s al en of niet aan met maar een antenne er aan.
Maar doordat mijn radio`s wat aan de prijs raken wil ik ze niet kapot zenden.........
vandaar dit topicje
mvgr René
Luctor-Et-Emergo

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#12 Bericht door pe5t »

De CS-201 en CX-210 worden door de leveranciers gespecificeerd en hebben beiden meer dan 50 db isolatie.
Dat moet dus altijd goed gaan. Van de MFJ kon ik niets vinden. Ik gebruik zelfgefabriceerde schakelaars. Isolatie heb ik ooit eens gemeten en die was hoog zat.

Kees

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#13 Bericht door PF9ZX »

Wat is wijsheid. Ik zit ongeveer met hetzelfde en heb dus nog steeds niets aangesloten zoals ik van plan was want door de wel/niet antwoorden weet ik het niet meer dus doe ik maar niets voorlopig.

In mijn geval gaat het om twee tranceivers op één antenne.

Ik wil dus:

Schakelaar 1 (stand 1) = zender 1 --> antenne 1
Schakelaar 1 (stand 2) = schakelaar 2 (stand 1) = zender 1 --> antenne 2.
Schakelaar 1 (stand 2) = schakelaar 2 (stand 2) = zender 2 --> antenne 2
Laatst gewijzigd door PF9ZX op 27 sep 2011, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#14 Bericht door pd0ejn »

Dit vond ik zo even op internet:


The MFJ-1704 switch selects up to four antenna or center ground position. It also features static surge suppression with a replaceable arrestor. It handles up to 2.5 KW PEP 1 KW CW. 0-500 MHz. Isolation is rated from >60 dB at 30 MHz to >50 dB at 500 MHz. 50 ohm. SO-239. Blue color.


mvgr René
Bijlagen
0362.jpg
0362.jpg (23.86 KiB) 7798 keer bekeken
Luctor-Et-Emergo

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: 3 zenders op 1 antenne.

#15 Bericht door PD4NX »

Is het iets makkelijker als we er vanuit gaan dat we met maximaal 25W mogen zenden ? :mrgreen:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Plaats reactie