baofeng

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: baofeng

#16 Bericht door PD9FVH »

PA2EFR schreef:Je kunt de antenne er afschroeven en er een SMA koppelstuk naar BNC of PL opzetten.
Werkt prima.
Sterke signalen in de buurt kunnen de ontvanger wel dichtdrukken meen ik.

De antenne, dus ook het koppelstuk, heeft een female sma aansluiting.
De set is dus sma male.
Ah mooi!
Dus zonder problemen er een draad aan van 3 meter naar de antenne op 't dak?
Dat zou mooi zijn.

Staat me bij dat ik al eens had gevraagd of het problematisch is als er een 11m/27mhz antenne vlak naast staat. Eens even googlen.

Overigens: alle anderen die ook geantwoord hebben: bedankt voor de reactie!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#17 Bericht door PA0ETE »

flok99 schreef:Ah mooi!
Dus zonder problemen er een draad aan van 3 meter naar de antenne op 't dak?
Dat zou mooi zijn.

Staat me bij dat ik al eens had gevraagd of het problematisch is als er een 11m/27mhz antenne vlak naast staat. Eens even googlen.

Overigens: alle anderen die ook geantwoord hebben: bedankt voor de reactie!
Als je met "draad" coaxkabel bedoelt klopt dat. Het maakt (als alles werkt zoals het hoort) niet uit hoe lang zo'n coax is. Sterker nog: als het wel verschil maakt als je de coax langer of korter maakt, dan is er wat mis met je antenne.

Antennes en metalen objecten beïnvloeden elkaar gewoonlijk niet heel vee (tenzij het grote metalen objecten betreft)l. Een antenne op 10 of 11 meter beïnvloedt een antenne op 2m of 70 cm dus niet veel. Je zal er vast wel iets van merken.

Er is wel een uitzondering: twee antennes op dezelfde band kunnen elkaar wel beïnvloeden. Als de afstand klein is kan ook de SWR beïnvloed worden. Afhankelijk van een aantal factoren kan een tweede antenne op dezelfde band het stralingsdiagram van beide antennes veranderen. Over het algemeen gaat het overigens wel goed, tenzij de antennes erg dicht bij elkaar staan.

Wat je kunt doen om dit te voorkomen is de antennes voor dezelfde band, als het verticaal gepolariseerde antennes zijn, niet op dezelfde hoogte plaatsen, bijv. één van de antennes helemaal bovenaan, en de ander op een zij-arm naast de mast. Ik heb voor een repeater een paar keer een simulatie gedaan van de invloed van zo'n mast naast een vericale antenne, tenzij de mast per ongeluk resoneert op de gebruikte frequentie (die kans is vrij klein) heb je nauwelijks hinder van zo'n mast naast de antenne.

Succes met de antenne-experimenten!

(Wees trouwens voorzichtig bij het werken op hoogte! In de VS is vorige week alweer een amateur omgekomen en een ander zwaar gewond door een antenne-ongeluk!)

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: baofeng

#18 Bericht door PD9FVH »

Vandaag gespeeld met een geleende baofeng uv-b5.
OF hij is stuk OF het ontvangst is heel beroerd. Letterlijk ontvang ik er niets mee.
Een simpele sdr module op 't dak (dat is 2m hoger dan waar ik buiten(!) stond met die baofeng) ontvangt eindeloze gesprekken :-)
Waarschijnlijk doe ik iets niet goed.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#19 Bericht door PA0ETE »

Baofengs zijn zeer gevoelig, dus de kans is groot dat hij inderdaad stuk is. Het zou ook kunnen dat een sterke zender hem dichtdrukt maar die zou vermoedelijk ook de SDR-ontvanger dichtdrukken dan.

Ik zou ook even in het menu en eventueel het manual kijken of niet per ongeluk CTCSS of DCS of iets dergelijks aan staat. Als dat aan staat hoor je inderdaad helemaal niets, tenzij er een station per ongeluik de juiste toon of code uitzendt :-) Soms kun je dat door per ongeluk een sneltoets te gebruiken ongewild inschakelen.

Het kan ook nog zijn dat de antenneconnector geen goed contact maakt, maar daar heb je vast wel op gelet.

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: baofeng

#20 Bericht door pe1hzg »

Bij 10GHz experimentators worden Baofengs gebruikt als testsignaalgenerators - de 24e harmonische is nog steeds goed bruikbaar.
Spectraal zijn die dingen domweg niet goed.

De zender heeft spectrale issues. De ontvanger is niet geweldig, zeker niet met sterke signalen in de buurt.
Ik zou geen baofeng gebruiken in deze toepassing - gebruik 'm waar 'ie voor bedoeld is, met een gummiknuppeltje, en gebruik iets anders met een buitenantenne.

Bijkomend ding: als je met "packet" aan de gang gaat en de duty-cycle van de zender is wat hoger, reken erop dat zo'n baofeng niet bedoeld om vaak en lang te zenden. Hier in de buurt is packet is niet zo populair meer hier, wellicht is dat bij jouw anders

Bij gebruik als portofoon is er sprake van biothermische spraaktijdbegrenzing ("als de porto zo heet wordt dat je 'm niet meer vast kun houden, moet je de zendknop maar eens loslaten")

Bij gebruik als packet station zou ik domweg iets anders kiezen.

Als het op 2m moet werken, kijk eens naar een T813.

PS: kun je je login aanpassn naar je call? dank je.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#21 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef:Bij 10GHz experimentators worden Baofengs gebruikt als testsignaalgenerators - de 24e harmonische is nog steeds goed bruikbaar.
Spectraal zijn die dingen domweg niet goed.

De zender heeft spectrale issues. De ontvanger is niet geweldig, zeker niet met sterke signalen in de buurt.
Ik zou geen baofeng gebruiken in deze toepassing - gebruik 'm waar 'ie voor bedoeld is, met een gummiknuppeltje, en gebruik iets anders met een buitenantenne.

Bijkomend ding: als je met "packet" aan de gang gaat en de duty-cycle van de zender is wat hoger, reken erop dat zo'n baofeng niet bedoeld om vaak en lang te zenden. Hier in de buurt is packet is niet zo populair meer hier, wellicht is dat bij jouw anders

Bij gebruik als portofoon is er sprake van biothermische spraaktijdbegrenzing ("als de porto zo heet wordt dat je 'm niet meer vast kun houden, moet je de zendknop maar eens loslaten")

Bij gebruik als packet station zou ik domweg iets anders kiezen.

Als het op 2m moet werken, kijk eens naar een T813.

PS: kun je je login aanpassn naar je call? dank je.
Hier moet ik toch wel even op reageren. Om te beginnen (ik ben één van de beheerders van het forum) de aanpassing van de loginnaam is niet verplicht. Het geeft wel minder aanleiding voor verwarring, maar dit mag een gebruiker zelf weten.

Voor wat de harmonischen-onderdrukking betreft heb je het waarschijnlijk over de eerste van Baofeng, de UV-3R, die was echt dramatisch slecht voor wat betreft de harmonischen-onderdrukking, maar alleen op 2m. Op 70 cm is dat apparaat ook vrij keurig, en de latere versies zijn op 2m redelijk. Van de eersten was de tweede harmonische in de laag vermogensstand zelfs een stuk sterker dan het gewenste 2m-signaal. Het probleem was overigens eenvoudig met één SMD-condensatortje op te lossen. Hij zond dan niet meer op 160 MHz, maar de meeste zendamateurs zullen dat toch niet gebruiken.

Het temperatuurverhaal is mij totaal vreemd. In deze topic gaat het om de UV-5R. Die heeft een kunststof behuizing, hij wordt wel warm, maar niet meer dan andere apparaten. Probleem bij dit apparaat is wel dat als hij warm wordt dat dan het display niet meer keurig werkt (het contrast loopt terug). Dat wordt weer normaal als hij afkoelt. Hij wordt echter niet problematisch warm.

Ik heb hier drie UV-5R's, en ik heb hier een tijdje een UV-5R in de 8W-versie gehad. Mensen roepen dan direct "temperatuur, accucapaciteit", vooral omdat er dezelfde accu op zit. Het apparaat is echter op wat menufuncties na (er zitten drie vermogensstanden in, in plaats van twee), qua ontwerp grotendeels gelijk aan de reguliere versie. In de eindtrap zit simpelweg een betere FET, zoals die de laatste jaren beschikbaar zijn gekomen. Dergelijke FET's zitten ook in sommige Icom- en Yaesu-apparaten. Zo'n FET heeft een hogere versterking in combinatie met een hoger rendement. Op 8W gebruikt hij nauwelijks meer stroom dan de 5W-versie, en hij wordt ook niet merkbaar sneller warm. Dit is geheel in tegenstelling tot de IC-E90 die ik tien jaar geleden kocht voor een bedrag dat 10x zo hoog lag als wat een UV-5R kost. Overigens is dat een meer dan prima porto waar ik geregeld gebruik van maak, maar ik heb aan dat apparaat met een aluminiumbehuizing twee keer heel letterlijk een brandblaar overgehouden bij een al te lange doorgang.

Ik heb een stuk of vier UV-5R's (waarvan drie uit de begintijd) aan de spectrumanalyzer gehangen. Die waren allemaal soms net binnen of soms net buiten waar een dergelijk apparaat volgens de huidige normen aan zou moeten voldoen. Soms was de harmonischen-onderdrukking niet binnen de norm, maar er zat er nooit eentje meer dan 1,5 dB verkeerd. Dat vind ik nog welj acceptabel. Het is in elk geval marginaal en een aantal zaken zaten gewoon ruim binnen de norm.

Ten slotte is er bij packet-radio in het geheel geen sprake van een duty-cycle-probleem. Zou je zeggen PSK31 or RTTY dan heb je een punt, maar juist bij packet zijn de uitzendingen kort en de pauzes lang. Geen enkele reden om dan geen UV-5R te gebruiken.

Sorry dat ik zo stellig ben maar ik wil PD9FVH (ik zie net dat hij inmiddels toch zijn accountnaam heeft aangepast), die nog niet zolang amateur is, niet op het verkeerde been zetten.

PD9FVH ik waardeer juist hoe je kort na het halen van je call serieus met allerlei dingen aan de gang gaat en ook dat je gewoon vraagt wat je te vragen hebt. Wat mij betreft prima! Ga beslist zo door :-) En gebruik gewoon je UV-5R voor deze experimenten. Natuurlijk zijn er ook beter, maar volgens mij gaat dit gewoon wel werken..

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: baofeng

#22 Bericht door Pd2Juz »

Mocht je interesse hebben....
Heb hier nog een splinternieuwe.
Ooit gekocht in een opwelling.
Doos en alles erbij.
Zitten wat frq. Ingeprogrammeerd.
Spreeksleutel is nog nooit ingedrukt.
25 euro.
M.vr.gr

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: baofeng

#23 Bericht door PE2AAB »

Poosje geleden een vlucht gemaakt met deze setup. Hele vreemde dingen gehoord :-)

O.a. Marifoonverkeer boven drukke scheepsroutes.

P.S. Voor hen die iets willen vinden van het wel of niet toegestaan zijn van aeronatical mobile werken; lees je eerst even in alvorens hier te reageren. Alvast bedankt ;-)
Bijlagen
1E7D4ED0-47E0-4D6C-9312-A1398DF39F49.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: baofeng

#24 Bericht door pe1hzg »

PA0ETE schreef: Het temperatuurverhaal is mij totaal vreemd. In deze topic gaat het om de UV-5R. Die heeft een kunststof behuizing, hij wordt wel warm, maar niet meer dan andere apparaten. Probleem bij dit apparaat is wel dat als hij warm wordt dat dan het display niet meer keurig werkt (het contrast loopt terug). Dat wordt weer normaal als hij afkoelt.
Ervaringen van packet-BBS spullen, audiobulletinstations en repeaters hebben geleerd dat als eindtrappen herhaald steeds opnieuw opwarmen en afkoelen, er haarscheurtjes komen: de uitzet en inkrimpingsfactor van bijvoorbeeld transistor, print en koelplaat zijn niet hetzelfde en spullen daardoor kapot gaan. Bij packet BBS-en was het op een gegeven moment zo dat we iedere vier maanden een nieuwe eindtrapmodule moesten plaatsen.

Mijn spullen worden daarom zelfs bij 100% duty-cycle niet erger als handwarm en daarmee blijft het heel. Sinds ik dit doe is er van alles stuk gegaan (bijvoorbeeld een barst in de behuizing van een 741 IC; bij aanraken verpulverde de behuizing), maar eindtrappen blijven nu verder heel. Dat is met een porto niet te realiseren, zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Dat is de reden van mijn suggestie.

Voor wat betreft de roepletterdiscussie is het zo dat dit forum regelmatig bezocht wordt door mensen waarbij de status van het papierwerk onduidelijk is.
Iedere maand of zo ontstaat daardoor een discussie die dan weer stilgelegd moet worden. Ik doe daar niet aan mee: als ik in zo'n topic geen roepletters zie en hierdoor twijfel komt negeer ik het topic meestal volledig.
Ook ik denk dat de topicstarter dat hier niet verdient en mijn opmerking is dan ook bedoeld om dit te voorkomen. Dat is al.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#25 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef:
PA0ETE schreef: Het temperatuurverhaal is mij totaal vreemd. In deze topic gaat het om de UV-5R. Die heeft een kunststof behuizing, hij wordt wel warm, maar niet meer dan andere apparaten. Probleem bij dit apparaat is wel dat als hij warm wordt dat dan het display niet meer keurig werkt (het contrast loopt terug). Dat wordt weer normaal als hij afkoelt.
Ervaringen van packet-BBS spullen, audiobulletinstations en repeaters hebben geleerd dat als eindtrappen herhaald steeds opnieuw opwarmen en afkoelen, er haarscheurtjes komen: de uitzet en inkrimpingsfactor van bijvoorbeeld transistor, print en koelplaat zijn niet hetzelfde en spullen daardoor kapot gaan. Bij packet BBS-en was het op een gegeven moment zo dat we iedere vier maanden een nieuwe eindtrapmodule moesten plaatsen.

Mijn spullen worden daarom zelfs bij 100% duty-cycle niet erger als handwarm en daarmee blijft het heel. Sinds ik dit doe is er van alles stuk gegaan (bijvoorbeeld een barst in de behuizing van een 741 IC; bij aanraken verpulverde de behuizing), maar eindtrappen blijven nu verder heel. Dat is met een porto niet te realiseren, zijn ze gewoon niet voor gemaakt. Dat is de reden van mijn suggestie.

Voor wat betreft de roepletterdiscussie is het zo dat dit forum regelmatig bezocht wordt door mensen waarbij de status van het papierwerk onduidelijk is.
Iedere maand of zo ontstaat daardoor een discussie die dan weer stilgelegd moet worden. Ik doe daar niet aan mee: als ik in zo'n topic geen roepletters zie en hierdoor twijfel komt negeer ik het topic meestal volledig.
Ook ik denk dat de topicstarter dat hier niet verdient en mijn opmerking is dan ook bedoeld om dit te voorkomen. Dat is al.
Het verhaal van de haarscheurtjes en de temperatuur is mij geheel vreemd. Ik heb als ik goed tel inmiddels 11 repeaervergunningen op mijn naam gehad, allemaal voor repeaters die ontworpen waren om 100% van de tijd te kunnen zenden, desnoods voor weken. Een deel van die apparatuur is gemaakt met spullen die niet voor een 100% duty-cycle gemaakt zijn. Mijn huidige repeater is er zo eentje. Op de koelplaten nabij de halfgeleider zitten daar temperatuursensoren. De ene zender in de repeater wordt maximaal 54 graden, de ander maximaal 57. Bij een hittegolf als twee weken geleden komt daar 2 tot 3 graden bij. Eén van die twee zenders staat inmiddels 5,5 jaar ononderbroken zo te werken en de ander inmiddels bijna 2 jaar.

Verder is mijn vroegere beroep om dit soort dingen die 24/7 moeten werken te ontwerpen voor o.a. toepassing in kabeltv-netten. Ik heb daar nooit handwarm aangehouden, maar altijd de specificaties van de onderdelen, waarbij je natuurlijk wel enige veiligheidsmarge aanhoudt.

Ik heb ook wel eens iets overgedimensioneerd. Dat was een bakenzender waarvan ik toen ik hem ontwierp een keer geroepen heb dat die gemaakt was om zeker 30 jaar te kunnen werken. Dat baken (PI7ETE op 28,302) is door mijzelf ontworpen en gebouwd in 1987. Het baken staat sinds voorjaar van dat jaar ingeschakeld, en is alleen tijdens een verhuizing in maart 1988 gedurende 6 uur uit de lucht geweest. Daarna is hij alleen uit de lucht geweest tijdens stroomuitval, en 1x een paar uur lang toen er nieuwe ramen geplaatst werden. Het enige onderhoud dat ik aan het baken al die jaren doe is af en toe met een kwastje het stof van de behuizing vegen. Dat baken wordt intern maximaal een graad of 40, maar goed, dat zijn extreme maatregelen over zo'n lange tijd.

Er zijn overigens soms wel slecht ontworpen producten op de markt. Bijv. de System Fusion-repeaters, met name de oorspronkelijk versie die grote temperaatuurproblemen hadden. Maar dat is bij de UV-5R niet het geval. En nogmaals: je spreekt steeds over 100% duty-cycle, maar bij packet radio is er in het geheel geen sprake van 100% duty cycle. Packet zendt af en toe een paar pakketten uit, en luistert grotendeels. Alleen de knooppunten zenden vaker, maar ook geen 100%. In het verleden had je packet-repeaters die bijv. op 439 MHz werkten met -9,4 MHz shift die wel zolang konden aan staan. De laatste van die repeaters is in NL echter al 12 jaar of langer geleden uit de lucht gegaan. Het is zonder aparte vergunning ook niet toegestaan om een packet-apparaat 24/7 aan te laten staan.

Ik heb overigens wel één kanttekening bij de UV-5R. Voor veilig moet je die bij een toepassing als packet radio niet langdurig gebruiken terwijl het apparaat (met accu) in de oplader staat. En eigenlijk moet je met accu's opladen altijd voorzichtig zijn vanuit brandveiligheidsoverwegingen.

En over de loginnaam: een zinnetje als "PS: kun je je login aanpassn naar je call? dank je." klinkt voor mij, en zeker voor iemand die nog maar kort op het forum zit niet als een vriendelijk bedoeld advies maar als een aanwijzing. Het is heel eenvoudig: de enigen die daar op dit forum over gaan zijn de mensen van het team van dit forum, en als de gebruiker zijn oorspronkelijke loginnaam wil handhaven of opnieuw gebruiken dan mag hij dat gewoon doen! Daar komt nog bij dat hij zijn call wel keurig in zijn profiel vermeld had.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: baofeng

#26 Bericht door PD9FVH »

Goede morgen,
PA0ETE schreef:Ik heb overigens wel één kanttekening bij de UV-5R. Voor veilig moet je die bij een toepassing als packet radio niet langdurig gebruiken terwijl het apparaat (met accu) in de oplader staat. En eigenlijk moet je met accu's opladen altijd voorzichtig zijn vanuit brandveiligheidsoverwegingen.
Daar zeg je zo wat. Wilde 'm inderdaad voor 24/7 gaan inzetten.

Nou zie ik net op pagina 4 van https://baofengtech.com/usermanual/BaoF ... Manual.pdf dat er via die multi-purpose aansluitingen aan de zijkant ook een stroombron is aan te sluiten. https://ham.stackexchange.com/questions ... feng-uv-5r geeft een pin layout. Misschien ism https://tnc-x.com/Baofeng.htm.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#27 Bericht door PA0ETE »

De aansluiting opzij is alleen om eventuele elektronica in de microfoon te voeden. Wat je nodig hebt is iets als op het onderstaande linkje. Chinese fabrikanten noemen dat een 'battery eliminator'. De advertentie belooft dat er ook een lader in zit, maar ik weet niet of dat wel zo is.

Het is een behuizing die identiek is aan een accupack. Alleen zitten er geen accu's in maar een schakeling die de 13,8 V die je op de auto-aanstekerplug aansluit omzet naar de spanning die de Baofeng nodig heeft (als ik het goed heb iets van 7,1V of zo). Het behuizinkje komt in de plaast van de accu.

https://tinyurl.com/y55tnbrl

Ze zijn ook in NL te koop. Dan betaal je wat meer maar wacht je minder lang :D

Overigens is het niet toegestaan als legale amateur om het station 24/7 aan te laten staan, tenzij je een repeatervergunning aanvraagt, maar als je dat doet MOET hij 24/7 aan staan. Doe je dat niet dan kun je de vergunning (kosten 154 euro) weer kwijt raken. Formeel moet je bij de uitzending aanwezig zijn, en als je slaapt geldt dat niet als aanwezig...

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: baofeng

#28 Bericht door PD9FVH »

PA0ETE schreef:Overigens is het niet toegestaan als legale amateur om het station 24/7 aan te laten staan, tenzij je een repeatervergunning aanvraagt,
Ik denk dat dat niet klopt. Ik las in https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... ndamateurs het volgende:

"Een registratiehouder moet bij het gebruiken van de amateurfrequenties bij het radioapparaat aanwezig zijn of ervoor zorgen voor dat alleen hij zijn radioapparaat op afstand kan bedienen."

Dus dan denk ik: als ik op afstand (door via 't internet thuis in te loggen ofzo (bij mij kan dat via de DSL verbinding en via een 4G modem)) de power van de transceiver kan halen (ik heb daar deze voor: http://www.cleware-shop.de/epages/63698 ... oducts/8-1), dat ik goed zit. Niet?
Formeel moet je bij de uitzending aanwezig zijn, en als je slaapt geldt dat niet als aanwezig...
Ja, daar heb ik geen oplossing voor, voor die 8 uur :-)

Folkert.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: baofeng

#29 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Als repeater zend je gegevens opnieuw uit. Mede hierom is voor een APRS repeater een vergunning nodig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: baofeng

#30 Bericht door PD9FVH »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Als repeater zend je gegevens opnieuw uit. Mede hierom is voor een APRS repeater een vergunning nodig.
Oh, ja, maar ik wil geen aprs doen. Ik wil een bbs draaien. En een beetje experimenteren met ax.25 e.d.

Plaats reactie