baofeng

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

baofeng

#1 Bericht door PD9FVH »

Hi,

Ik overweeg een Baofeng UV-5R te kopen.
Dat om er packet radio mee te gaan doen (want relatief goedkoop en blijkbaar werkt 't goed samen met de tnc-pi: https://tnc-x.com/Baofeng.htm).

Mijn vraag nu is: heeft iemand ervaring met dit apparaat? Kan ik er op eoa manier een antenne aan koppelen? Volgens google wel, maar de hits die ik op google krijg gaan voornamelijk over langere antenne's en niet een (lange) draad 't dak op.
Want ik neem aan dat 't ding binnen-huis niet echt ver bereik heeft?

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: baofeng

#2 Bericht door PA2EFR »

Je kunt de antenne er afschroeven en er een SMA koppelstuk naar BNC of PL opzetten.
Werkt prima.
Sterke signalen in de buurt kunnen de ontvanger wel dichtdrukken meen ik.

De antenne, dus ook het koppelstuk, heeft een female sma aansluiting.
De set is dus sma male.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik heb redelijk wat ervaring met het apparaatje. Ik denk dat dit zonder problemen gaat. Ik heb ook wel eens gekeken om er 9k6 snelheid mee te bedrijven, je moet in dat geval het signaal rechtstreeks van de discriminator halen en rechtstreeks op de modulator zetten buiten de audiocircuits om. Ik herinner me daarvan de details niet meer precies, maar dit was zo moeilijk dat ik besloten heb iets anders te verzinnen. Dit kwam doordat het apparaat volledig SDR is, en onderdelen die in andere apparaten uit elektronica bestaan, zitten hier in de software van een zendontvangerchip, zodat je er niet bij kunt. Voor de lagere snelheden lijkt het me gewoon prima.

Er is één ding waar de ontvanger slechter tegen kan dan bij andere apparaten. Het grootsignaalgedrag is niet super, maar ook niet echt slechter dan vergelijkbare apparaten. De apparaten kunnen echter opmerkelijk slecht tegen gepulste signalen zoals bijvoorbeeld Tetra en DMR. Dit laatste effect is bij de latere apparaten wel iets beter dan bij de eerste die op de markt verschenen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: baofeng

#4 Bericht door PE2AAB »

Let op, het koppelstukje moet een ‘reversed SMA’ zijn. Die draai je ín de connector op de porto. Maar xoals John hierboven ook al aangeeft; ze kunnen bijzonder slecht tegen te sterke signalen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#5 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:Let op, het koppelstukje moet een ‘reversed SMA’ zijn. Die draai je ín de connector op de porto. Maar xoals John hierboven ook al aangeeft; ze kunnen bijzonder slecht tegen te sterke signalen.
Ik schreef niet 'bijzonder slecht', in elk geval bedoelde ik dat niet. Ik ken portofoons die 20x zoveel als een Baofeng kosten van de zogenaamde A-merken die echt veel slechter zijn. Ze zitten denk ik wel iets onder de middenmoot. Tenzij het pulserende digitale signalen betreft waar je last van hebt. Dan zijn ze minder goed. Ze zijn echt niet onaardig. En zeker voor dat geld.

PD1TB
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:02
Roepletters: PB1TB
Locatie: Groningen

Re: baofeng

#6 Bericht door PD1TB »

Ik heb zelf een “pigtail” gekocht, zie bijvoorbeeld bij alieexpress.

Of het nodig is weet ikniet, maar heb je in ieder geval een soepele verbinding naar de Baofeng, en daardoor minder gewrik aan de connector.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: baofeng

#7 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:
PE2AAB schreef:Let op, het koppelstukje moet een ‘reversed SMA’ zijn. Die draai je ín de connector op de porto. Maar xoals John hierboven ook al aangeeft; ze kunnen bijzonder slecht tegen te sterke signalen.
Ik schreef niet 'bijzonder slecht', in elk geval bedoelde ik dat niet. Ik ken portofoons die 20x zoveel als een Baofeng kosten van de zogenaamde A-merken die echt veel slechter zijn. Ze zitten denk ik wel iets onder de middenmoot. Tenzij het pulserende digitale signalen betreft waar je last van hebt. Dan zijn ze minder goed. Ze zijn echt niet onaardig. En zeker voor dat geld.
Herstel bericht. Kunnen niet zo goed tegen... ;-)

Zelfs met de standaard antenne heb ik bijvoorbeeld bij gebruik in het vliegtuig boven water last van Marifoonverkeer en andere diensten. Daar geen grote antenne maar grote hoogte ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#8 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:
PA0ETE schreef:
PE2AAB schreef:Let op, het koppelstukje moet een ‘reversed SMA’ zijn. Die draai je ín de connector op de porto. Maar xoals John hierboven ook al aangeeft; ze kunnen bijzonder slecht tegen te sterke signalen.
Ik schreef niet 'bijzonder slecht', in elk geval bedoelde ik dat niet. Ik ken portofoons die 20x zoveel als een Baofeng kosten van de zogenaamde A-merken die echt veel slechter zijn. Ze zitten denk ik wel iets onder de middenmoot. Tenzij het pulserende digitale signalen betreft waar je last van hebt. Dan zijn ze minder goed. Ze zijn echt niet onaardig. En zeker voor dat geld.
Herstel bericht. Kunnen niet zo goed tegen... ;-)

Zelfs met de standaard antenne heb ik bijvoorbeeld bij gebruik in het vliegtuig boven water last van Marifoonverkeer en andere diensten. Daar geen grote antenne maar grote hoogte ;-)
Ik heb er hier meerdere, en die kan ik hier in huis op de rubber duck prima gebruiken zonder desensing. Op zolder staat een repeater met 36W output te draaien op zowel 2 m als 70 cm. Dat is zoals de meeste apparaten die ik hier gehad heb.

De beste porto tot nu toe is een Yaesu FT-257 die in Europa nooit gecertificeerd of te koop geweest is. Hij wordt sinds 2 of 3 jaar niet meer betaald. Kostte 64 dollar bij HRO. Het dingetje is helemaal SDR, en verslaat alles wat ik hier heb liggen qua groot signaalgedrag. De 257 is de 70 cm-versie, de FT-252 is de uitvoering voor 2m. Die was hier wel te koop met CE keurmerk, prijs 75 euro of in die buurt. Dat apparaat ging vaak met een uitgebreid frequentiebereik en voorgeprogrammeerde kanalen naar marifoongebruikers. Hij was daarvoor niet legaal maar wel spotgoedkoop en geheel waterdicht. Het is overigens wat mij betreft de domst uitziende amateurporto die ik ooit heb gezien :-) Het menu en het aantal mogelijkheden is echter groter dan een FT-7900R (menu is ook vrijwel identiek aan dat apparaat).

http://rigpix.com/yaesu/ft257.htm

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: baofeng

#9 Bericht door pa0ejh »

@2AAB Nix reverse SMA, het is gewoon een Female SMA...

Reverse SMA heeft buiten-schroefdraad en een midden pen.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: baofeng

#10 Bericht door PA2EFR »

Dat zég ik...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#11 Bericht door PA0ETE »

pa0ejh schreef:@2AAB Nix reverse SMA, het is gewoon een Female SMA...

Reverse SMA heeft buiten-schroefdraad en een midden pen.
Het is ingewikkeld, en makkelijk verwarrend :-) Dit is de UV-5R, die heeft op het apparaat een revers SMA (Motorola-stijl). Daar moet je een gewoon koppelstuk op aansluiten,,,

Rik was volgens mij niet 100% duidelijk of hij het koppelstuk of de connector op de zendontvanger bedoelde.

Het kleine 'broertje' van dit apparaat, de Baofeng UV-3R is zowat het enige CHinese apparaat met een niet reverse-antenne-aansluiting.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: baofeng

#12 Bericht door PE2AAB »

pa0ejh schreef:@2AAB Nix reverse SMA, het is gewoon een Female SMA...

Reverse SMA heeft buiten-schroefdraad en een midden pen.
Inderdaad. Klopt helemaal.

Het verloopje dient een female SMA connector te zijn naar -> whatever you like.
Ik gebruik F/SMA - F/BNC
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#13 Bericht door PA0ETE »

De connector die je daar afbeeldt is niet voor alle apparaten bruikbaar.

Sommige chinese apparaten hebben op de zendontvanger een soort flens, en door die flens kan je bij die apparaten de connector niet ver genoeg indraaien, waardoor het regelmatig voorkomt dat de binnengeleider geen contact maakt.

Sommige antennes, zoals de revers-versie van de SMA-24 van Comet hebben ook zo'n flens. Bij de HQT-porto en bij een TTI-scanner die ik heb maakt zo'n antenne nauwelijks contact. De remedie is dan om een 'normale' SMA-24 te kopen met een 2x female verloopje.

Ik zal eens kijken of ik hier nog een correct verloopje heb, dan maak ik wel een foto.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#14 Bericht door PA0ETE »

De foto's zijn niet alletwee superscherp, maar het gaat om wat erop staat :)
3x_verloop.jpg
Ik heb niet het meest geschikte verloopje, maar hier kun je het verschil ook goed zien. Het rechterverloopje heeft een grote flens en een heel kort stukje schroefdraad.

Ik heb de linker ernaast gezet, omdat er ook een verloopje female-SMA/female-BNC bestaat dat zo smal is als het linkerverloopje. Dat is eigenlijk het verloopje dat je altijd zou moeten kopen.

hqt+sma24.jpg
Op deze foto zie je de HQT-portofoon met het SMA24-antennetje in de 'reverse' versie. Deze passen niet op elkaar. In dit geval gaat het schoefdraad er maar ruim anderhalve slag in voordat de flens van de porto strak op die van de antenne zit. Beter is zoals ik al schreef een 'normale' SMA24 met een twee keer SMA-female-versloopstukje, die zijn trouwens ook met flens te koop, maar die zie je gelukkig niet zo heel vaak. Bij voorkeur moet je die geheel zonder flens hebben, die zijn ook het kortst.

Ik kan bij tests hoe dan ook geen verschil in werking merken tussen deze antenne in de revers-versie of de reguliere versie met verloopje. Die laatste is samen met het verloopstukje iets duurder maar heeft ook het voordeel dat hij daarnaast ook op apparaten met daarop een female SMA past.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: baofeng

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik zie dat het verloopje van de foto van Rick wel beter is dan het rechtse verloopje op mijn foto. Ik heb hem bewaard om dit te demonstreren, maar ik gebruik hem verder niet.

Plaats reactie