zend(ontvang) ers

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: zend(ontvang) ers

#16 Bericht door PA1RLM »

pa0ejh schreef:De manual wordt blijkbaar niet geraadpleegd...

De ontvanger is General Coverage

Verschillen kunnen al ontstaan waar de leverancier zijn inkoop doet.

Voor Belgie geld 10W op 160m...
Zelfde geld ook voor Spanje heb ik gelezen. Is idd een mod voor.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#17 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:@PA0ETE:
Ik wil niet roomser dan de paus zijn, maar de regels t.a.v. het hebben van een (gedeeltelijk aangelegde) zendinrichting zijn toch niet veranderd?

In het verleden werden gelijksoortige topics gesloten door forumbeheer, tenzij de intenties duidelijk zijn. De intenties zijn hier niet duidelijk.

Voor mijn gevoel wordt er nu met twee maten gemeten kijkende naar het verleden.
Het kan best dat één van de andere beheerders of moderatoren daar anders mee is omgegaan. Die strengheid over de regels voor legaal zenden is niet zoals het in de forumvoorwaarden bedoeld is. En die forumvoorwaarden zijn een jaar of 12 geleden op basis van de eerdere forumvoorwaarden van de vorige beheerders door ondergetekende opgesteld.

Het onderwerp 27 MHz, LPD of dingen al dan niet met dergelijke spullen die niet legaal zijn is niet verboden vanwege hoe dat in de regelgeving van de overheid staat..Het is op het forum niet toegestaan omdat dit een forum is over de zendhobby, en die zaken zijn om praktische redenen gewoon off-topic op het hele forum. Ik vind daarnaast dat je de zendhobby niet met piratenactiviteiten moet combineren, omdat dat onze positie als amateurs ondermijnt.

Ik heb bij Chris niet gelezen dat hij het apparaat wil gebruiken om te gaan zenden. Als hij het apparaat voor ontvangst heeft gebruikt is dat niet toegestaan als de antenne die hij gebruikt heeft een antenne is waar je ook op kunt zenden. Bij een stuk willekeurig draad zonder antennetuner denk ik dat AT er in zo'n geval ook geen probleem mee heeft. Tenminste dat heb ik een aantal jaren geleden een keer als journalist van één van hun medewerkers gehoord. Het gaat erom dat een zender niet gebruiksklaar aanwezig mag zijn. Zonder microfoo in de buurt en met een antenne die niet op voorhand geschikt is om mee te zenden zul je vast niet in de problemen raken.

Als hij dat apparaat jaren voor luisteren heeft gebruikt, en hij wil hem nu verkopen en test hem om die reden op een dummy uit, dan heb ik daar ook geen probleem mee.

Ik voel er niets voor om in een geval als dit iemand naar zijn bedoelingen vragen. Ik kijk simpelweg of er duidelijk sprake is van piraterij. Die indruk heb ik niet, en dan vind ik het ook akkoord. Of Chris daarnaast de regels wil overtreden is zijn verantwoordelijkheid. Het moet aan de andere kant natuurlijk rniet zo zijn dat dat op het forum wordt aangemoedigd of dat iemand zelfs hulp krijgt bij de piraterij.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: zend(ontvang) ers

#18 Bericht door nanko »

Als hij 10 Watt te weinig vindt, is het toch zonneklaar dat het niet om alleen ontvangen gaat ?

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: zend(ontvang) ers

#19 Bericht door PA3ECZ »

nanko schreef:Als hij 10 Watt te weinig vindt, is het toch zonneklaar dat het niet om alleen ontvangen gaat ?
Ja, daar kon je wel eens gelijk in hebben, dat voorgevoel had ik er ook al bij.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#20 Bericht door PA0ETE »

Als de discussie over dit onderwerp doorgaat, dan splits ik dat onderwerp van het oorspronkelijke onderwerp af.

Volgens mij is de vraag van Chris allang beantwoord, :D

Voor alle duidelijkheid nog een keer: het kan best dat hij het apparaat illegaal gebruikt. Alleen weet ik dat niet. Ik kijk er alleen naar of iedereen zich aan de forumregels houdt. In eerste instantie zag ik op basis van die forumregels en het feit dat enkele serieuze forumleden gewoon een antwoord gaven geen reden om hier een probleem van te maken.

Dat was het wel direct geweest als Chris meteen had aangegeven dat het apparaat voor piraterij bedoeld was.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#21 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
Waar staat in de forumregels dat CB en LPD niet toegestaan zijn? Ik heb je dit al eens eerder gevraagd, en daar geen antwoord op gekregen.

Wellicht een idee om een keer met de overige moderators rond de tafel te gaan zitten en de forumregels, en toepassing daarvan, nog eens door te nemen. Jouw insteek m.b.t. piraterij doet mij de wenkbrauwen aardig fronsen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#22 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:@PA0ETE:
Waar staat in de forumregels dat CB en LPD niet toegestaan zijn? Ik heb je dit al eens eerder gevraagd, en daar geen antwoord op gekregen.

Wellicht een idee om een keer met de overige moderators rond de tafel te gaan zitten en de forumregels, en toepassing daarvan, nog eens door te nemen. Jouw insteek m.b.t. piraterij doet mij de wenkbrauwen aardig fronsen.
Het staat er niet letterlijk in, maar LPD en CB zijn geen amateuronderwerpen. Tenzij ik het mis heb. Deze dingen zijn niet illegaal maar toch off-topic want het wordt niet beschouwd als zendamateurisme. Dat wil ook weer niet zeggen dat we direct op alle slakken zout gaan leggen.

Het kernteam van het forum bestaat uit drie mensen die elkaar indertijd vooral kenden van het Technieknetje dat er indertijd op 50 MHz was. Alledrie zijn we beheerders van het forum, en daarnaast hebben we enkele moderatoren. We houden geen vergaderingen. In de ongeveer 12 jaar dat we het forum beheren hebben we een manier van werken die in de praktijk erg goed blijkt te werken. Doorgaans besteden we aan zaken die er spelen hooguit 1 of 2 zinnen in een e-mail, en we zijn het meestal met elkaar eens. Pascal is er vooral voor de techniek, hij doet alles rond de hosting. Tjalling houdt zich met de forumsoftware bezig. Hij test alle veranderingen eerst een paar weken uit op zijn eigen kleinere forum hamforum.nl voordat ze op zendamateur.com worden losgelaten. Tjalling doet ook de meeste nieuwe aanmeldingen. Ik ben vanaf het begin verantwoordelijk voor de forumregels, juridische zaken en de eventuele PR van het forum. Ik ben ook degene geweest die destijds het initiatief genomen heeft om het forum van de vorige eigenaren over te nemen. Zij wilden destijds stoppen en waren van plan het forum alleen als archief te behouden, er zou dan niet meer gepost kunnen worden. Ze konden moeilijk een geschikt iemand vinden, en ik had ervaring op een iets groter forum dan zendamateur.com.dat overigens nog steeds bestaat, en ik sta daar met een bescheiden rol ook nog als moderator/beheerder geregistreerd. Overigens liggen de lijnen bij de verantwoordelijkheden niet in steen gebeiteld. Tjalling kan uiteraard meepraten over de regels, ik over de hosting, en pascal over softwarekwesties als dat eens aan de orde komt. En we melden elkaar altijd waar we aan bezig zijn.

Ik ben er niet voor om de regels al te strak op te stellen of uit te leggen, dat schreef ik al. We hebben het hier over volwassen mensen. Ik denk dat de meeste mensen hier best weten wat wel kan en wat niet kan. Dat blijkt tenminste in de praktijk zo te zijn. Als er een kwestie is, dan is het eigenlijk nooit zo dat iemand niet inziet wat zijn eigen rol daarin is en waar die regels precies liggen als het de eigen overschrijdingen van die grens betreft.

Je moet bij dit soort dingen wel vrij precies afbakenen waar het beheer van zo'n forum over gaat. Het enige waar wij als beheerders en moderatoren over gaan is de gang van zaken op het forum. Dat kan ook niet anders, en het verschilt niet van hoe het bij andere forums gaat. Bij een forum over de postduivenhobby zal het ook wel eens gebeuren dat er over zaken gediscussieerd wordt die niet helemaal volgens de wet zijn. Het beheerteam kan daarbij bepalen of het ok is om dat soort dingen te bespreken of niet. Maar dat besluit wordt als het goed is altijd genomen vanuit het beheerstandpunt van het forum. Het forum is geen verlengstuk van de overheid, en dat ligt voor mij ook vrij principieel. Ik vind daarnaast dat morele beoordelingen hierbij ook geen plek hebben. Ik vind als persoon en als amateur dat je beter niet kunt piraten. Ik wil dat niet aanmoedigen en niet goedpraten. Maar het is een verschijnsel dat bestaat en ik ga als amateur niet snel met de vinger wijzen naar Jantje of Pietje die zich niet aan de voorwaarden houdt. Als forumbeheerder vind ik dat al helemaal mijn taak niet.

De forumvoorwaarden liggen overigens ook niet in steen gebeiteld. Als er iets is wat bij veel mensen 'schuurt', dan kan daar op het forum of daarbuiten over van mening gewisseld worden, en als er veel draagvlak voor iets blijkt te zijn dan kunnen er aanpassingen worden gedaan. Dat is in het verleden al enkele malen gebeurd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#23 Bericht door PA0ETE »

Het is overigens los daarvan als forumdeelnemer niet slim om over eventuele eigen illegale activiteiten te schrijven. Het lezen van het forum is niet door een wachtwoord afgeschermd, en alles wat je hier dus schrijft is in de zoekmachines terug te vinden. Als de overheid met een verzoek komt om het IP-nummer van de poster bekend te maken, dan kunnen wij op basis van wet- en regelgeving niet voorkomen dat we die informatie moeten geven.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#24 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:
Het staat er niet letterlijk in, maar LPD en CB zijn geen amateuronderwerpen. Tenzij ik het mis heb. Deze dingen zijn niet illegaal maar toch off-topic want het wordt niet beschouwd als zendamateurisme. Dat wil ook weer niet zeggen dat we direct op alle slakken zout gaan leggen.
Bovenstaande mening, die jij als feit brengt, deel ik niet. Er wordt niet gesproken van geregistreerd zendamateurisme in de huisregels (tenzij ik een link ergens gemist heb). Als je CB hier niet wilt, wees dan duidelijk naar eenieder en zet het in de huisregels.


Ik trek de conclusie dat het modereren v.w.b. illegale praktijken nu wat soepeler is geworden. In het verleden: als er enige verdenking/twijfel, is, doorvragen en/of ingrijpen. Nu: pas als het overduidelijk illegaal is, dan ingrijpen. Ik kan daar prima mee leven, maar had het even niet verwacht.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#25 Bericht door PA3DAT »

Het is niet soepeler geworden, volgens mij is het eerder een verschil in modereerstijl tussen
John PA0ETE en Robert Elzinga. Robert modereert duidelijker, strakker. Maar die zit nu in de VS,
bij de World Jamboree, toch?

John is dus tijdelijk de vervanger van Robert, lijkt mij.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#26 Bericht door PA3DJS »

@PA3DAT:
Ja, inderdaad.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#27 Bericht door PA0ETE »

PA3DAT schreef:Het is niet soepeler geworden, volgens mij is het eerder een verschil in modereerstijl tussen
John PA0ETE en Robert Elzinga. Robert modereert duidelijker, strakker. Maar die zit nu in de VS,
bij de World Jamboree, toch?

John is dus tijdelijk de vervanger van Robert, lijkt mij.
Het klopt inderdaad dat het een verschil in stijl is.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#28 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:
PA0ETE schreef:
Het staat er niet letterlijk in, maar LPD en CB zijn geen amateuronderwerpen. Tenzij ik het mis heb. Deze dingen zijn niet illegaal maar toch off-topic want het wordt niet beschouwd als zendamateurisme. Dat wil ook weer niet zeggen dat we direct op alle slakken zout gaan leggen.
Bovenstaande mening, die jij als feit brengt, deel ik niet. Er wordt niet gesproken van geregistreerd zendamateurisme in de huisregels (tenzij ik een link ergens gemist heb). Als je CB hier niet wilt, wees dan duidelijk naar eenieder en zet het in de huisregels.


Ik trek de conclusie dat het modereren v.w.b. illegale praktijken nu wat soepeler is geworden. In het verleden: als er enige verdenking/twijfel, is, doorvragen en/of ingrijpen. Nu: pas als het overduidelijk illegaal is, dan ingrijpen. Ik kan daar prima mee leven, maar had het even niet verwacht.
Het is geen mening Wim, ik heb de regels opgesteld, dus wat ik erover zeg is zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Ik vind, omdat we met volwassen mensen te maken hebben ook dat we niet alles hoeven vast te leggen.

Het gaat hier om forumregels, en niet om de regels van AT of van de regelgeving omtrent de zendhobby. Misschien zouden we ze beter leidraad kunnen noemen. Dat zou de lading wellicht beter dekken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#29 Bericht door PA0ETE »

Wat ik in zijn algemeenheid hierover kan zeggen is dat we de afspraak hebben dat elk van het team hierin zijn eigen stijl mag hebben. Ik ben over het algemeen heel tevreden met hoe Robert het doet. Als hij zoals hier afwijkt van zoals ik het zie, is het gebruikelijk dat ik zijn beslissing hierover als die eenmaal genomen is toch steun. Andersom is dat ook zo. Het is namelijk belangrijk dat je als team hierover één gezicht naar buiten uitstraalt en elkaar's beslissingen in hoge mate steunt. Die manier van werken blijkt erg goed te functioneren, maar het geeft inderdaad wel eens verwarring.

Dat levert aan de ene kant misschien een wat inconsequent beeld op, dat snap ik, maar het gaat om een hobbyforum, dat door mensen vrijwillig wordt gedaan. Wij hoeven dus niet zoals bijvoorbeeld de overheid of een werkgever consequent te zijn. Als er mensen hierdoor in het gedrang komen dan zullen we dat soepel oplossen. Iemand als Robert steekt erg veel tijd in het forum, dat waarderen we ontzettend, en los van de uitstraling van het forum naar buiten toe, mag hij vind ik dan ook verwachten dat we hem hierin steunen.

Ik heb zelf tot aan het begin van dit jaar een aantal jaren wat minder bemoeienis met het forum gehad. In ieder geval naar buiten toe. Ik deed naast de Daily Minutes nog vier of vijf andere vergelijkbare dingen op het terrein van deze hobby, zowel hier als in het buitenland, ik schreef in het kader van de hobby ook veel vaker dan de laatste tijd allerlei artikelen, die vaak niet eens met mijn naam eronder gepubliceerd zijn (ik stond al zoveel in de schijnwerpers). Verder heb ik ook nog allerlei projecten in de vorm van repeaters en repeatertjes waar ik in de afgelopen jaren bij betrokken geweest ben en nog meer zaken op het gebied van de hobby. Ik was niet bij zendamateur.com vandaan, want ik las nog veel mee, maar ik postte (hoewel ik qua veelposten op het forum geloof ik nog altijd in de top 3 sta :-) ) niet meer zoveel.

Ik heb sinds september vorig jaar ook nog een andere site die deels ook over de hobby gaat, dat is een site binnen het Mastodon social media netwerk ( https://wokka.be ). Met name door mijn activiteiten voor die laatste site kreeg ik begin dit jaar ook weer meer oog voor zendamateur.com en ik ben daardoor ook weer vaker dan daarvoor op zendamateur.com verschenen. Wat ik in al die voorgaande jaren wel gewoon altijd gedaan heb is Robert ondersteunen. Een moderator kan een paar dingen niet die een beheerder op het forum wel kan. Bijv. de status van iemand's lidmaatschap veranderen als dat nodig is. Dus als er dat soort dingen moesten gebeuren was (en ben) ik er vaak wel bij betrokken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zend(ontvang) ers

#30 Bericht door PA0ETE »

PA3DAT schreef:Het is niet soepeler geworden, volgens mij is het eerder een verschil in modereerstijl tussen
John PA0ETE en Robert Elzinga. Robert modereert duidelijker, strakker. Maar die zit nu in de VS,
bij de World Jamboree, toch?
Het klopt dat ik een vaak meer "zen" benadering van dit soort dingen heb. Tenzij het nodig is zal ik de meeste dingen niet op het forum zelf oplossen of aankaarten. Ik doe dat veel liever via de mail. Vaak blijkt er een misverstand aan een "kwestie" ten grondslag te liggen, en dan is op die manier de kou snel uit de lucht. Je bent er als moderator/beheerder tenslotte niet om de mensen het leven zuur te maken.

Ik heb dus een heel softe uitstraling, maar vergis je niet, als het moet ben ik absoluut niet bang om op te treden. Sinds Robert in de VS zit heb ik al vier mensen al dan niet tijdelijk van het forum verbannen omdat ze er blijk van gaven zich ook in tweede instantie niet aan de regels te willen houden.

Gesloten