Yeasu FT 891

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Yeasu FT 891

#1 Bericht door on4cgw »

Hallo

Denk om een FT 891 aan te kopen maar had graag toch eerst even de ervaringen vernomen van enkele gebruikers?

73
Kurt

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Yeasu FT 891

#2 Bericht door pa1bjs »

misschien heb je hier iets aan
https://www.eham.net/reviews/detail/13042
Groet
Sebas/PA1BJS
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Yeasu FT 891

#3 Bericht door PA3HHO »

Ik heb er sinds enige maanden eentje. Heb er dus nog niet zo heel erg vaak mee gewerkt, maar wel vaak genoeg om een goede indruk te krijgen van het apparaat. De aanschafprijs was (en is!) al laag, maar met de €80 cashback actie (was helaas voor jou maar tot eind april) kon ik de verleiding niet meer weerstaan. Ik durf ook gerust te stellen dat er voor dit bedrag in mijn ogen NIETS beters te krijgen is, extreem hoge prijs/kwaliteit verhouding.

De FT-891 heeft dezelfde "IF architectuur" als de FT-950, de FT-2000 (heb ik ook gehad) en die vond ik al erg prettig luisteren. Nu was er bij die voorgangers wel iets aan te merken op de roofing filters geloof ik, maar omdat ik vrijwel nooit op drukken banden werk en mijn antennes nu niet bepaald keiharde signalen uit de lucht plukken, is dat voor mij nooit bezwaarlijk geweest. Dat gezegd hebbende; ook de FTdx-1200 en de FT-991(A) hebben dezelfde IF architectuur en dat zal toch niet voor niets zijn.

De ontvanger luistert, net als de FT-2000, heel prettig en rustig. Je mag er van uit gaan dat Yaesu t.o.v. de voorgangers hier en daar nog wel wat verbeteringen heeft doorgevoerd en DSP functionaliteit is op de FT-891 gewoonweg geweldig, NR is vergelijkbaar met die van de FTdx-3000 (heb ik ook gehad) / FTdx-1200 (zelfde DSP chip dacht ik). Bij een beetje fatsoenlijk signaal lijkt het met NR soms bijna alsof je naar een FM signaal zit te luisteren, fascinerend en knap. Het is in mijn ogen een comfort functie, ik vraag me werkelijk af of je hiermee ook daadwerkelijk stations kunt horen die je zonder deze optie niet zou kunnen horen. Persoonlijk luister ik, juist bij een zwak signaal, liever zonder DSP maar met wat smalle bandfilters. Die kun je voorprogrammeren onder één van de drie drukknopjes en is vervolgens vrij snel smaller te zetten. Ook de IF-shift is iets wat ik soms gebruik om net even wat uit de ruis te kunnen vissen. Even zo luistert een beetje NR bij normaal phone verkeer prettig.

Mijn TX signaal is prima en over de audio krijg ik, gewoon met de handknijper, prima rapporten. De parametrische EQ werkt hetzelfde als die van de FT-950/FT-2000 en er zijn twee parameter sets; eentje voor mét compressie (voor DX, waarschijnlijk haal je dan wat laag én tophoog weg) en eentje voor zonder compressie (voor rag chewing; lekker breed in de band hi). Mijn antennes zijn netjes resonant, maar op de bandgrenzen qua SWR iets minder mooi, ik gebruik een LDG AT-200, dat werkt prima. Deze zit niet verbonden via CAT aansluiting o.i.d. dus je moet even een carrier geven om te tunen. Er zijn LDG (en andere) tuners die netjes automatisch "meelopen" met de frequentie waarop je zit. Het bijpassende tunertje van Yaesu kan helaas maar een max SWR van 1:3 tunen (i.t.t. MFJ en LDG), desondanks vind ik 'm er wel mooi uitzien dus als ik er eentje tegen het lijf loop, dan overweeg ik die wel aan te schaffen. Meestal hebben mijn antennes wel een SWR beter dan 1:3 en wanneer dat niet zo is, heb ik nog een mooie ouwe UPC Unique L-tuner die een paperclip kan tunen als het moet zonder een krimp te geven.

Persoonlijk had ik graag de band up/down en mode <> knopjes gehad zoals op de FT-897 (heb ik ook gehad), je moet nu op "band" knopje geven en dan een slinger aan de afstemknop om naar de gewenste band te (sc)rollen. Soms (sc)rol ik er overheen en zit ik een band te hoog of te laag, dat is een kwestie van beetje wennen denk ik. Hetzelfde geldt voor de mode; je moet daarvoor de band knop wat langer ingedrukt houden, daarna met de afstemknop draaien om van mode naar mode te springen. Ook hier kom ik wel eens een vakje te ver uit, in het begin is dat even lastig maar zeker niet onoverkomelijk en als je er een tijdje mee werkt, went het en gaat het steeds beter.

Er zijn veel menu-instellingen, de meeste zijn "set 'n' forget". Ik zie links en rechts mensen klagen over het vermogen dat niet direct instelbaar is, tja... ik heb op alle banden mijn vermogen standaard op 25W gezet. De enkele keer dat dat niet toereikend is, is dat binnen 10 seconden of minder verhoogd, ik vind dat niet zo'n probleem, bovendien is het natuurlijk een hele compacte "lean 'n' mean" transceiver en de prijs is natuurlijk ook niet voor niets zo laag. Moet uit de lengte of de breedte komen.

Ik heb het setje gekocht voor vakanties of een keertje /p in de achteruin of bij PE0F in het weiland, maar ik merk dat ik 'm ook van tijd tot tijd gewoon boven op zolder aansluit en gebruik, het is gewoon een heel leuk setje, cute en aaibaar en hoge fun factor. Zou je per se VHF/UHF willen, dan kan evt. uitkijken naar een jong gebruikte FT-897D, volstaat HF maar is je budget krap, dan is het misschien een idee om uit te kijken naar een jong gebruikte FT-450D (worden met de komst van de FT-891 voor rond de €400 aangeboden).

Dit lijkt me wel even genoeg zo, als je specifieke vragen hebt, laat maar weten dan probeer ik het wel uit en laat ik het je weten OK?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Yeasu FT 891

#4 Bericht door PA3HHO »

Er is inmiddels ook weer een €80 cashback actie van Yaesu t/m eind juni!
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Plaats reactie