"Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

"Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

#1 Bericht door PA0CMU »

Ik heb eergisteren, na jaren ongebruikt te zijn geweest, een IC-260E (2m-all mode) gebruikt. Alles lijkt nog wel te functioneren. Ik wilde een bevriend amateur helpen met zijn CW oefeningen op 2m en heb daarvoor geen apparatuur alleen deze oude set. Er werd een behoorlijk "tjoep tjoep" signaal gemeld zoals vroeger veel Russische stations klonken.
Zoekpogingen op internet naar een oorzaak/remedie brachten me bij René PA2RU die in een 14 jaar oud topic melding maakte van een slechte stabilisator. In zijn antwoord op mijn mailtje naar hem vertelde hij dat verhoging van de voedingsspanning het euvel toen verholpen heeft. Vreemd want ik heb 13,7V aan de klemmen van de voeding wat me toch genoeg lijkt om fatsoenlijk 9V te maken voor de Rx en Tx schakellijnen in deze set.

Mezelf monitoren is lastig maar ik kan nog geen echte oorzaak achterhalen behalve wat slechte contacten in de voedingsbedrading die door overgangsweerstanden een spanningsval veroorzaakte (circa 1VDC) in een stukje draad van 40cm, wat ook terug te vinden/zien is in de 9V Tx lijn en het in lichtsterkte meebewegende lampje van de S-meter. Inmiddels lijkt dat weer stabieler door een beter voedingssnoer maar het ge-tjoep is er nog. Luisteren op een tweede ontvanger in de shack lijkt op een signaal waar een sustain-veer aan geknoopt zit zoals dat in electronische orgels gebruikt werd. Zolang het koppel Q30/31 (CW break-in control) de boel omschakelt naar Tx mode en vasthoud hoor je dat "na-galmende" geluid uit de monitor ontvanger komen.

Overigens werd ook een lichte frequentie-drift gemeld op 2m maar als de bodemplaat er niet op zit merk ik dat ook in de monitor ontvanger. Het is wat instabiel, mogelijk door terugwerking. Hoge of lage output verandert nauwelijks iets aan het ge-tjoep.

Is dit een fenomeen waar nog een oplossing voor is?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: "Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

#2 Bericht door PE9PE »

PA0CMU schreef:Ik heb eergisteren, na jaren ongebruikt te zijn geweest, een IC-260E (2m-all mode) gebruikt. Alles lijkt nog wel te functioneren. Ik wilde een bevriend amateur helpen met zijn CW oefeningen op 2m en heb daarvoor geen apparatuur alleen deze oude set. Er werd een behoorlijk "tjoep tjoep" signaal gemeld zoals vroeger veel Russische stations klonken.
Zoekpogingen op internet naar een oorzaak/remedie brachten me bij René PA2RU die in een 14 jaar oud topic melding maakte van een slechte stabilisator. In zijn antwoord op mijn mailtje naar hem vertelde hij dat verhoging van de voedingsspanning het euvel toen verholpen heeft. Vreemd want ik heb 13,7V aan de klemmen van de voeding wat me toch genoeg lijkt om fatsoenlijk 9V te maken voor de Rx en Tx schakellijnen in deze set.

Mezelf monitoren is lastig maar ik kan nog geen echte oorzaak achterhalen behalve wat slechte contacten in de voedingsbedrading die door overgangsweerstanden een spanningsval veroorzaakte (circa 1VDC) in een stukje draad van 40cm, wat ook terug te vinden/zien is in de 9V Tx lijn en het in lichtsterkte meebewegende lampje van de S-meter. Inmiddels lijkt dat weer stabieler door een beter voedingssnoer maar het ge-tjoep is er nog. Luisteren op een tweede ontvanger in de shack lijkt op een signaal waar een sustain-veer aan geknoopt zit zoals dat in electronische orgels gebruikt werd. Zolang het koppel Q30/31 (CW break-in control) de boel omschakelt naar Tx mode en vasthoud hoor je dat "na-galmende" geluid uit de monitor ontvanger komen.

Overigens werd ook een lichte frequentie-drift gemeld op 2m maar als de bodemplaat er niet op zit merk ik dat ook in de monitor ontvanger. Het is wat instabiel, mogelijk door terugwerking. Hoge of lage output verandert nauwelijks iets aan het ge-tjoep.

Is dit een fenomeen waar nog een oplossing voor is?
Hallo Carel,

Voor monitoren zou jij deze WEBsdr kunnen gebruiken.
http://sdr.pi2shb.lelystad-haven.tv:8074/
Ondanks het wat verwarrende website adres is de locatie van de ontvanger 's-Hertogenbosch.
Succes met oplossen van je probleem.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: "Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

#3 Bericht door PE9ZZ »

Wordt "intjoepen" niet gewoon veroorzaakt door pullen van de VCO als gevolg van slechte stabilisatie? Misschien ergens een lekke elco? Of een slechte koppel-C?

Tjerk, 9ZZ

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: "Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

#4 Bericht door PA0CMU »

Dank je voor de url naar de websdr Rob, daar kan ik wel iets mee hoewel mijn signaal zwak ontvangen wordt en door de vertraging juist die inschakelmomenten niet zo goed waarneembaar zijn. Inmiddels heb ik het dunne coaxkabeltje naar de PA losgehaald zodat de monitor ontvanger niet overstuurd wordt.

Wat ik nog vastgesteld heb met de monitor ontvanger is dat het activeren van de PTT lijn een zwak signaal uitstuurt wat met de scoop op de luidsprekeruitgang van de monitor ontvanger goed zichtbaar is. Datzelfde signaal blijft gedurende de houd-tijd van de Tx > Rx aanwezig terwijl het feitelijke HF signaal meteen weer weg is als ik de seinsleutel loslaat. Daardoor klinkt het dus -hier in de shack- met enige nagalm. Via de websdr lijkt dat niet hoorbaar. Mogelijk restdraaggolf uit een niet goed afgereglde balansmixer. Ik heb echter niet het Service Manual, wel het schema

Straks eens op zoek naar meer informatie uit metingen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: "Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

#5 Bericht door PA2REH »

Heb hier ook nog een IC-260 liggen. Heeft misschien al 15 jaar niet meer aangestaan. Zal m weer eens proberen. Maar zo'n CW tjoep signaal wordt zeldzaam (zuinig op zijn :D ). Valt me op HF wel op dat met name in de pile ups de CW tjoep signalen er redelijk snel worden uitgepikt. Misschien wel een leuke mod voor de moderne sets. :D
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: "Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

#6 Bericht door pa4o »

@Eric In pile ups haal ik ze er het eerste uit. Mooi om te nemen, kan cw skimmer dat wel nemen?

Peter

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: "Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

#7 Bericht door PA2RU »

PE9ZZ schreef:Wordt "intjoepen" niet gewoon veroorzaakt door pullen van de VCO als gevolg van slechte stabilisatie? Misschien ergens een lekke elco? Of een slechte koppel-C?

Tjerk, 9ZZ
Iets in die strekking had ik per mail ook aangegeven...
Alleen weet ik geen exacte details omdat ik destijds een IC260 in bruikleen had....
73 René PA2RU

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: "Tjoep tjoep" CW uit ICOM IC-260E

#8 Bericht door PA0CMU »

Het ge-tjoep leek deels veroorzaakt te worden door het rood/zwarte voedingsnoer waarover, door enigszins geoxideerde contacten van dubbele zekeringhouders en gebruikte banaanstekers een spanningsval van circa 1,3V ontstond. Na het schoonmaken van die contact-overgangen klinkt de IC-260E via de websdr in Den Bosch toch niet onredelijk maar helemaal goed is het nog niet.

De spanningen uit het Rx/Tx omschakelcircuit zien er ook OK uit hoewel de elco-tjes in die schakeling opvallend warm worden, zo tussen de 45-52C. Ik heb de warmste (100uF/25V) vervangen maar het resultaat blijft hetzelfde. De andere elco-tjes zijn 1uF en 10uF exemplaren en zou ik ook nog kunnen vervangen maar het de-solderen is erg lastig, de boorgaatjes zijn nauw en voorzichtigheid is geboden om de doormetalisering niet te slopen.

Het sustain-achtige geluid dat ik waarneem door monitoring met een tweede ontvanger wordt veroorzaakt doordat een 10.750Mhz draaggolf signaal naar de zendermixer geactiveerd wordt en er dus een 144Mhz signaal uit menging ontstaat. Dat signaal blijft zwak aanwezig zolang de set in Tx mode staat, bepaald door de afvaltijd van het Rx/Tx circuit. Door het activeren van de PTT lijn met de microfoon ontstaat dat signaal ook in CW mode. De buffertrappen na de mixer worden opengestuurd in het ritme van de seinsleutel. En dan ontstaat pas het werkelijke 2m signaal op de antenne uitgang nmaar door lokale monitoring en geopende IC-269E hoor ik dat mengsignaal ook.
Ik laat dat maar voor wat het is, op de websdr hoor ik dat niet.

Nog maar eens verder meten en zoeken.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie