USA repeaters met welke tx?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
radiowereld
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2019, 17:41

USA repeaters met welke tx?

#1 Bericht door radiowereld »

dag
ik heb het plan opgevat om met goede condities over de amerikaanse repeaters te werken. Dus die van 29.620 tot 29.680 MHz
wat ik heb begrepen is dat die een minus shift hebben van 100 kHz en veelal gebruik maken van ctsss codes
Welke zendontvangers hebben deze mogelijkheden ?De ft-817/818?al heeft die maar 5 watt...wie is er echt in geslaagd om ze te werken en met welke transceiver?
bijvoorbaat dank
groet
rinus

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: USA repeaters met welke tx?

#2 Bericht door PA3DAT »

Volgens mij kan dat met een FT-817 en FT-818. Die hebben FM, CTCSS en een programmeerbare
shift. Maar we zitten nog wel in het zonnevlekken-minimum: tussen oktober en februari had ik een
3 ele beam voor 10m in de mast, ik was dagelijks QRV met FT8 en heb geen Amerikaan gewerkt.
Ook niet in de grote 10m ARRL-contest. Niet in SSB en niet in CW.

Dus ik denk dat je beter nog een paar jaar kunt wachten...

Eind vorige eeuw, tijdens een zonnevlekken-maximum, heb ik over die repeaters gewerkt met een
omgebouwd 22-kanaals FM-setje. Toen hadden ze nog geen CTCSS.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

radiowereld
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2019, 17:41

Re: USA repeaters met welke tx?

#3 Bericht door radiowereld »

Dank Pa3DAT
Uiteraard met goede condities, maar laten we hopen dat er eerder goede F2 condx zijn....soms gaat dat niet helemaal gelijk op met de zonnecyclus...
misschien zijn er nog mensen die het kunnen bevestigen vwb de ft-817 /818 of het zelfs gelukt is

groet

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: USA repeaters met welke tx?

#4 Bericht door PA3BAS »

Ooit via repeater een Tsjech gewerkt. Hele merkwaardige qsb, en heel diep. Was wel erg leuk.

Zal in 2010 of 2011 geweest zijn.

Mijn set was een ft897 in een hyendfed.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: USA repeaters met welke tx?

#5 Bericht door PA3DAT »

Volgens mij kunnen alle HF-sets van de afgelopen 20/30 jaar wel FM maken, met shift.
Dan bij de specs nog even controleren of er CTCSS op/in zit.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: USA repeaters met welke tx?

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Rinus,

Misschien is het makkelijker om aan te geven welke set je hebt, dan kan er gericht antwoord worden gegeven. Met 2 vfo's is het "probleem" ook op te lossen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: USA repeaters met welke tx?

#7 Bericht door PA0ETE »

Ik heb redelijk wat ervaring met de repeaters. Rond 1979 en 1980 waren de condities naar de VS echt heel goed. Ik was in die tijd zowat de enige in Nederland die FM voor die band had. Indertijd kon je veel van die repeaters in de VS met DTMF-tonen aan een lokale 2m-repeater koppelen, dus ik zat op die manier op 29 MHz met lokale stations daar op 2m te werken. Dat was in die tijd waarin het bellen naar de VS nog extreem duur was heel bijzonder. De condities waren in die jaren de beste van de vorige eeuw. In 1979 en 1980 kwamen in de zomerperiode de Amerikaanse repeaters dagelijks binnen met een grotere sterkte dan PI3PYR op 2m, die 7 km bij mij vandaan zat! Dat waren stabiele signalen alsof je een lokale verbinding maakte.

Ik gebruikte in die tijd een FT-901. Die is uit sinds 1978, en het was volgens mij de eerste HF-transceiver waar FM in zat. Bij die eerste apparaten moest je apart een FM-print als module in het apparaat prikken. Ik weet nog dat Joep Sterke waar ik het apparaat kocht enigszins moest lachen dat ik dat printje wilde hebben. Toen hij echter hoorde wat voor mooie verbindingen ermee wist te maken (wat de verkoop van meer van die printjes stimuleerde) ruilde hij de FM-print die ik aanvankelijk had later gratis om voor een veel betere met een smaller filter dat bovendien een kristalfilter was.

Momenteel is het aantal zonnevlekken laag, daarom gaat het niet zo vaak naar de VS. Ik weet dat Hans PD0AC een jaar of drie geleden toen de condities goed waren met een portofoon voor 10 vanaf de dijk bij Almere over een Amerikaanse repeater gewerkt heeft. Je hebt dus niet veel vermogen nodig.

In Nederland zijn er (nu nog) twee repeaters, eentje in Delfzijl en eentje in Hilversum. Die laatste houdt er binnenkort mee op. Ik heb zelf een lokale repeater (PI3XDV in Amersfoort). Die heeft een bereik van een kilometer of 15, maar is ook via EchoLink bereikbaar. Deze repeater heeft een ingang op 29,610, je komt er dan uit op 144,875 MHz. Verder zijn er plannen voor een 10m-repeater in Kampen die al ver gevorderd zijn (die repeater die ook op 70 cm werkt is vaak gekoppeld met PI3XDV).

De frequentieband die je noemt klopt niet helemaal: PI6TEN in Hilversum zit op 29,690 MHz, dus 10 kHz hoger dan je hoogste frequentie. Verder is in de VS ook 29,610 in gebruik (29,600 is aanroepfrequentie in FM). Tegenwoordig wordt 29,610 meestal vrijgelaten omdat de ingang dicht bij het frequentiegebied voor satellieten zit. In Europa zijn volgens het bandplan echter wel EchoLinknode's en papegaarirepeaters toegestaan op 29,610 (dat zijn repeaters met de in- en uitgang op dezelfde frequentie).

In Engeland zit ook een crossbandrepeater met een in- en uitgang op 29,6xx MHz en een in- en uitgang ergens op 50 MHz.

De meeste repeaters hebben CTCSS. Er zijn een paar uitzonderingen, bijvoorbeeld die in Hilversum. De bedoeling is dat alle repeaters op 10m zoveel mogelijk een verschillende CTCSS gebruiken. Op die manier kun je bij goede condities door middel van je CTCSS bepalen welk van de repeaters op dezelfde frequentie je wilt aanspreken. Het is daardoor echter wel nodig om te weten wat die CTCSS-frequenties zijn, en dat is op 10m soms best een speurtocht :-)

Je post komt overigens op een goed moment. De band gaat meestal voor afstanden van 1500 tot 4000 km geregeld open van half april tot half augustus, plus een korte periode rond de kerst. Daarnaast zijn er sowieso af en toe openingen, maar die zijn zeldzamer. In Europa zitten meerdere repeaters.

Je kunt op 10m gewoonlijk al met heel weinig zendvermogen toe.

Repeaters op 10m hebben meestal de zender en de ontvanger op verschillende locaties. Dit is omdat filters voor gebruik op 1 antenne die je op 2m en 70 cm ziet, en in het buitenland ook wel op 50 MHz, op 10m als je niet oppast een halve garagebox groot zijn. Vaak zijn repeaters voor 10m ook gemaakt door ze te koppelen aan andere repeaters. In Frankrijk zat er lange tijd een repeater (ik geloof dat die inmiddels uit de lucht is) die was gemaakt door twee 70 cm-repeaters die dicht bij elkaar stonden met elkaar te linken. Op de ene 70 cm-repeater stond dan de ontvanger van het 10 m-relais, en op het andere 70 cm-relais de zender. Ik heb via dat relais wel eens een dik een uur vanuit Amersfoort zitten praten met een N-amateur ergens in het oosten van het land. Een mooie omweg, maar het relais was erg rustig op dat moment dus het kon vast geen kwaad :-)

De shift van 100 kHz lijkt weinig, en dat is ook wel zo, maar het is ook relatief. Op 2m wordt 600 kHz gebruikt. Voor de shift is echter de belangrijke waarde het percentage van de frequentie. 2m is ruwweg 5x zo hoog in frequentie, en 100 kHz shift op 10m komt daarom overeen met ongeveer 500 kHz op 2m.

Er is echter wel iets dat dat nog een beetje verergert: 10 m is 10 kHz de kanaalspatie (op 2m 12,5 kHz), en dat is relatief dus 4x zo groot als op 2m. Daardoor zou je de shift kunnen vergelijken met ongeveer 460 kHz op 2m.

Over apparatuur en antennes:

Omdat het grootste aantal verbindingen via sporadische E gaat, maakt de polarisatie van je antenne voor DX niet uit. De meeste repeaters zijn verticaal gepolariseerd, omdat ze doorgaans ook gemaakt zijn voor mobiel verkeer. Bij sporadische E draait de polarisatie voortdurend, dus je weet gewoon niet met welke polarisatie op een bepaald moment het signaal naar je toe komt.

Veel van de huidige HF-apparaten ondersteunen FM op 10 m. De meeste ondersteunen ook CTCSS.

Er zijn verschillende 27 MHz-apparaten die ook op 10m werken. Ik heb een paar jaar lang in mijn (bescheiden) webshop apparaten van TTI verkocht voor net boven de 50 euro. Daar kwam 4W HF uit in zowel AM als FM, en ze werkten van 25 MHz tot 31 MHz met 5 kHz stappen. Helaas hebben die apparaten geen shift, maar ik heb er toch redelijk wat van verkocht voor repeaters in NL en België die zonder CTCSS te werken waren. Mensen kochten er dan twee, waarbij ze gewoon twee 10m-antennes gebruikten (bijv. een spriet om te zenden en een draadantenne om te luisteren). Ik verkocht die apparaten kant- en klaar voor gebruik op 10m. Je moest er wel een tabel bij hebben omdat de kanaalindeling verliep volgens de 27 MHz-kanalenindeling, met alfa- en betakanalen. Je kon er echter wel op alle frequenties mee zenden en ontvangen, dus inclusief die overgeslagen kanalen, en omdat in Polen alle 27 MHz-kanalen 5 kHz lager zitten, kon je ook op frequenties werken die op nul eindigen. Er zijn ook nu nog veel apparaten te koop die dit standaard kunnen als je een bepaalde code kent.

Er zijn ook meerdere van die apparaten die de 100 kHz shift kunnen maken. Ik heb zelf een Albrecht AE-485S ( https://www.rigpix.com/mischam/albrecht_ae485s.htm ). Die heeft wel een instelbare shift, maar geen CTCSS. Dat apparaat was met verschillende zendvermogens te koop, avn 4W tot 40W (mijn versie geeft 35W, en dat is met een potmeter voorop terug te regelen naar 1W). In het buitenland was er ooit ook een exportversie van te koop onder een andere merknaam die uit twee delen bestond. De transceiver plus een extra kastje. De fabrikant claimde dat die 700W kon maken (moet je wel stevige accu's hebben :-) ) Deze Albrecht wordt niet meer gemaakt, maar hij is vaak nog wel tweedehands te koop. Nadeel is uiteraard wel het ontbreken van CTCSS.

Bij veel apparaten voor 27 of 29 MHz die geen shift hebben, kun je wel de zend- en ontvangstfrequenties onafhankelijk in een geheugen opslaan. Het apparaat van het linkje hieronder kan dat bijvoorbeeld:
http://k-po.com/K-PO-DX-5000-V6-0.2.html

Je ziet dat dit apparaat een 10m-transceiver wordt genoemd. Dat gebeurt bij meerdere apparaten die heel veel frequenties rond 27 MHz kunnen maken. In sommige landen mogen dat soort apparaten voor 27 MHz niet verkocht worden, maar wel voor de 10m-amateurband.

Dit zijn best leuke apparaten, maar aan de andere kant voldoen ze niet altijd aan de eisen zoals wij als amateurs gewend zijn. Ik ken deze K-PO niet zo heel goed. Ik heb er ooit een paar dagen eentje hier gehad, vandaar dat i het weet van de twee frequenties in het geheugen (dat gaat volgens mij overigens alleen met de programmeerkabel die je erbij kunt kopen). Bij de Albrecht die ik zelf heb vind ik de filters voor SSB gewoon te breed. Dat levert op vergelijkbare apparaten voor lokaal verkeer echter wel een mooie modulatie bij SSB op, want er zitten veel hogere frequenties in het audio dan normaal bij SSB. Voor SSB zijn het op de amateurband sowieso onpraktische apparaten vanwege de stapgrootte. De K-PO kan wel elke frequentie maken, de Albrecht kan via de RIT wel elke frequentie ontvangen, maar de kleinste stapgrootte voor SSB is 1 kHz.

In FM heb ik er geen aanmerkingen op. Wel is de grootsignaalvastheid van veel van dit soort apparaten toch wel wat aan de matige kant. Soms is de spiegelonderdrukking niet heel goed, waardoor je heel sterke stations op 27 MHz ook op 10m hoort. Een apparaat voor de amateurbanden is dus meestal veel geschikter.

Behalve de kortegolftransceivers zijn er ook diverse FM-apparaten die behalve 144 en 430 MHz, ook 28 - 29,7 kunnen maken, en 50 - 52 MHz. Bijvoorbeeld de FT-8900R van Yaesu, en verschillende apparaten van Wouxun en van andere Chinese fabrikanten. Het apparaat van Wouxun (de KG-950...) doet het daarnaast ook op 27 MHz. Deze apparten variëren in prijs tussen 220 en bijna 400 euro. Ze hebben geen SSB, maar wel een beter groot-signaalgedrag an de apparaten uit de 27 MHz-hoek, en bovendien hebben ze zowel shift als CTCSS.

Antennes kunnen heel simpel zijn. Een inverted V (2x ongeveer 2,5 meter draad) is een heel goede keus. Voor DX hoeft hij als de bebouwing niet heel dicht is (bijv. hoogbouw), ook niet heel hoog te hangen. De meeste 27 MHz-antennes kun je makkelijk inkorte voor 10m. Ik heb meerdere antennes, o.a. een ingekorte DV-27 voor 27 MHz, die ik opgesteld heb op zo'n Velux klapraam, met een halve golf draad over de dakpannen als tegencapaciteit. Niet een supergoede antenne, maar wel heel bruikbaar.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: USA repeaters met welke tx?

#8 Bericht door PA0ETE »

Repeaterlijsten op 10m worden meestal zeer slecht bijgehouden. Deze is 5 jaar oud, en de informatie over Nederland klopt niet meer.

http://g4kaw.co.uk/wp-content/uploads/2 ... Europe.pdf

Deze lijst heeft geen datum, maar misschien staan er toch wat zinnige dingen in:

http://www.hfdx.org/Repeater/newlist.zip

De meeste 10m-repeaters in Europa zitten in Duitsland. Deze lijst voor Duitsland is redelijk recent, de oranje cirkeltjes zijn de 10m-repeaters:

http://www.elschenbroich.com/relais/rel2str.pdf

Dit is de lijst van de RSGB met 10m-repeaters in de UK. Deze lijst is gewoonlijk up-to-date, inclusief informatie of het relais operationeel is:

https://www.ukrepeater.net/10m.htm

Je kunt onderaan doorklikken voor een lijstje met meer informatie.

De twee westelijke repeaters zou je af en toe moeten kunnen werken, met waarschijnlijk veel flutter erop.

Veel van de Duitse repeaters zitten te dichtbij om te kunnen werken. Er komt echter ook een paar keer per jaar backscatter voor, waarbij het signaal niet in een hop gereflecteerd wordt, maar terug naar de plek waar de zender zit of daar in de buurt. Dan kun je dit soort nabije repeaters ook werken.

Plaats reactie