Kenwood R-5000

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wrieh
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2008, 10:41

Kenwood R-5000

#1 Bericht door Wrieh »

Hoi allemaal ik heb een Kenwood R-5000, Met een 27MC Antenne erop, maar ik ontvang geen 27MC Zenders (ik zit wel op 27 MHZ) overigs kan ik ook niet op Very High Freqenty want dan gaat het automatisch terug naar High Freqenty, Ik kan overigs wel gewone kanalen ontvangen En morse :D, Weet iemand op hoevel Mhz een Morse kanaal zit? en op welke band? Ik zou graag een keer met morse mee willen luisteren

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#2 Bericht door PA3FAT »

Probeer eens 7.000-7.050 in LSB is 40m band.
Voor 80m onderin 3.500-3.550/3600
Voro 20m 14.000-14.100(of nog iets hoger)

Maar het meest onderin de band (.000 en net daarboven)

Dat je geen 27mc hoort is niet heel raar. 27Mc is nagenoeg dood en er zijn geen condities op 27-28mc op dit moment dus iets buiten je dorp hoor je daarom ook niet.

succes.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

R5000

#3 Bericht door PE1KEL »

Dat je niet naar VHF kan ligt waarschijnlijk aan het feit dat je er geen VHF-convertor in hebt zitten.
Dat was bij Kenwood een optie.
Heb je op de achterzijde van de ontvanger maar 1 PL259 antenne-plug dan heb je geen ontvangst op VHF, de convertor zit er dan niet in.

Wrieh
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2008, 10:41

#4 Bericht door Wrieh »

Je bedoelt z'n versterker? Ik heb nog een versterker liggen maar weet niet hoeveel volt aan stroom erin moet,

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#5 Bericht door PE7EB »

Nee Wrieh,

Geen versterker, maar een convertor.

Een convertor zet een bepaald frequentie gebied om naar een ander gebied.

Bijvoorbeeld 144 t/m 146 MHz naar 28 t/m 30 MHz.

Hiermee is het dus mogelijk om op een HF communicatie ontvanger naar de 2 meter amateur band te luisteren.

Als deze convertor in de R-5000 geplaatst is heeft deze een eigen antenne plug aan de achterzijde van de ontvanger.
En kun je de R-5000 omschakelen naar VHF, bij jou is dat dus duidelijk niet het geval.

Een versterker, versterkt het te ontvangen signaal, maar helaas ook veel zaken die je eigenlijk niet zou willen ontvangen, dit geldt zeker voor de goedkopere en breedbandige exemplaren.

Veel beter is een goede (draad)antenne, en een goede aarding van het geheel.

Daarnaast zou je een antenne aanpasser (tuner) kunnen overwegen, die heeft bij ontvangst een tweeledig doel:
- ten eerste zorgt hij er voor dat het kleine signaal van de antenne zo effectief mogelijk aan de ontvanger wordt afgegeven.
- ten tweede werkt hij als een vorm van preselectie, die er voor zorgt dat ongewenste signalen vanuit andere frequentie banden je ontvanger niet, dan wel stevig verzwakt bereiken.

Dit laatste kan heel veel rotzooi op het signaal als gevolg van inter modulatie in de ontvanger voorkomen.

Als je toch wat op 27MC wil horen, zou ik luisteren op 27,555, dit is de internationale (illegale) USB DX frequentie met de bijnaam triple5.
Ondanks dat de hogere HF banden zoals al eerder door PA3FAT aangegeven momenteel vrijwel "dood" zijn is daar toch zo nu en dan mooie DX te horen, vooral omdat deze lieden daar blijven luisteren en niet afzakken naar de lagere banden zoals de meeste gelicentieerde amateurs wel doen.
Hierdoor zitten ze er dus als de kippen bovenop als er toevallig een opening is.

Succes met deze mooie hobby, schroom niet om verder te vragen, en lees je helemaal suf op het internet, er is meer dan genoeg te vinden over alle mogelijke onderwerpen op zend- en ontvangst gebied.

Groeten,

Eric

P.S. Volt is de eenheid voor spanning, stroom geef je aan in Ampere
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie