Vraagje

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Vraagje

#1 Bericht door pb1a »

Ik heb een ic 7300 van icom. Bij bijna alle softwarepaketten iclusief NiMM valt op dat ding niet te configureren. Ik neem de setting letterlijk over van zendamateurs die dat op YouTube hebben geconfigureerd. beeldje voor beeldje (maak er foto's van. maar als ik het configureer gaat hij bij mij gelijk op TX Ik vraag me af of de IC 7300 externe programma's wel aam kam Ik heb de laatste firmware laten instaleren., de driver gaf ook geen probleem Software ziet hem wel maar bij het opstarten begint hij gelijk te zenden. Wie wil mij dat uitleggen. Of dat ding is gewoon kapot of ik doe iets verkeerd. Maar als je de settings gebruikt van amateurs die het werkend hebben gekregen zal het toch moeten werken. Wat mij betreft is de IC 7300 niet geschikt voor externe software ander als die je erbij kan kopen. Ga ik ook doen, maar ik wil wel een werkend geheel hebben. Ik heb geen vertrouwen meer in deze set. Optie is om hem in te ruilen

Gr Anne PB1A
.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PE1OLM
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2005, 13:27
Roepletters: PE1OLM
Locatie: Berlikum (Frl)
Contacteer:

Re: Vraagje

#2 Bericht door PE1OLM »

Hallo Anne

Ben geen Icom kenner maar denk dat je de fout moet zoeken bij de RTS DTS istelling die staan op off of on een voor een even
omzetten en dan is de kans groot dat hij stopt met zenden.
dat is even iets wat mij zo in het hoofd schiet wat het probleem kan veroorzaken.
voor de rest zou het moeten werken.
Yaesu FTdx5000MP,
Icom IC-2820 D-Star,
Hytera MD-785 DMR,
microHAM micro KEYER II,
Comet GP-95,
Rigexepert AA-200, FRAG analyzer EU1KY


Gialt PE1OLM In December 2012 PF35OLM !!!!!

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraagje

#3 Bericht door on4avt »

Draait bij mij op HRD zonder problemen, ook de digitale mode's werken. Er moet toch iets verkeerd zijn bij je.

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: Vraagje

#4 Bericht door PA7JWC »

Hoi Anne,

Ik heb hierbij wat foto's van instellingen N1MM met IC7300, die ik laatst heb ingesteld heb bij mijn vader Johan PB2A.
Met deze instellingen werkt de set zowel met N1MM, HRD als WSTJ-X en ook CW en PTT werken via de USB.
Het is net wat andere OM zegt, je moet even kijken hoe de RTS, DTS is ingesteld in de set en in het programma. Dit was bij mijn vader ook een probleem.

Met deze foto’s heeft mijn maatje Maarten PD2R ook zijn IC7300 werkend gekregen. Dus misschien toch een vinkje of instelling verkeerd staan.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, overigens zijn dit dezelfde instellingen zoals op youtube bij K0PIR te zien zijn.
Bijlagen
PHOTO-2018-07-08-11-55-11.jpg
PHOTO-2018-07-08-11-50-44.jpg
PHOTO-2018-07-08-11-53-29.jpg
PHOTO-2018-07-08-11-50-43 (1).jpg
PHOTO-2018-07-08-11-50-42.jpg
PHOTO-2018-07-08-11-50-41.jpg
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Vraagje

#5 Bericht door PG7VG »

Ik zou de IC7300 nog niet afschrijven.
Ik heb hem hier draaiend met WSJTX, Log4OM,fldigi en flrig,HRD, sim31.
Waarschijnlijk een klein vinkje dat ergens niet goed staat.

Misschien een keer helemaal terug naar fabrieksinstellingen? :cry:
Staat er iets in je com poort niet meer goed? (PC)

N1MM ging dan niet lekker en is mij een te uitgebreid programma, net als dat ik HRD te uitgebreid vind.
Met N1MM ben ik ook gestopt om te configureren omdat ik toch ook de waterfall op pc niet werkend kreeg.

Verder een heel fijne set met slechts 1usb kabeltje naar de pc.
73, Peter.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Vraagje

#6 Bericht door pb1a »

PA7JWC schreef:Hoi Anne,

Ik heb hierbij wat foto's van instellingen N1MM met IC7300, die ik laatst heb ingesteld heb bij mijn vader Johan PB2A.
Met deze instellingen werkt de set zowel met N1MM, HRD als WSTJ-X en ook CW en PTT werken via de USB.
Het is net wat andere OM zegt, je moet even kijken hoe de RTS, DTS is ingesteld in de set en in het programma. Dit was bij mijn vader ook een probleem.

Met deze foto’s heeft mijn maatje Maarten PD2R ook zijn IC7300 werkend gekregen. Dus misschien toch een vinkje of instelling verkeerd staan.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, overigens zijn dit dezelfde instellingen zoals op youtube bij K0PIR te zien zijn.
De oplossing zat bij de suggestie van de foutmelding Ik ben vanaf 5 uur tot 4 uur 's-nachts met dat zwijn bezig geweest. Uiteindelijk ben ik er wel uitgekomen,
Vrolijk wordt je er niet van. Even softwarepakketje aan je (SDR) radio hangen. Iedereen bedankt.

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Vraagje

#7 Bericht door PG7VG »

Kijk, toch gelukt!! :D

Ik herken het wel, je weet dat het moet kunnen werken en loslaten lukt niet. :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraagje

#8 Bericht door PA3DAT »

Tja, er hoeft maar één dingetje verkeerd te staan...
Het ging me uiteindelijk toch véél makkelijk af dan het instellen van een microKEYER II van microHAM.
Die router, in combinatie met N1MM, dát was pas een crime. Kostte me dagen, uiteindelijk loste Joeri
PE5JW het op, maar die was er ook een paar uurtjes zoet mee. Trial en error...

Ik heb een paar instellingen anders, daarvan is volgens mij ééntje belangrijk: de baudrate op 115200
zou dacht ik nodig zijn voor de waterval/spectrumdisplay in N1MM!
.
N1MM.png
N1MM.png (37.92 KiB) 6307 keer bekeken
Dit zijn mijn instellingen, en alles werkt. FT8 en N1MM, ook in CW (ik doe voornamelijk cw-contesten).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Vraagje

#9 Bericht door pa1bvm »

ook zonder allerlei extra software trucjes is een IC-7300 een mooie set die prima bruikbaar is voor VHF en UHF met een paar transverters ..

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Vraagje

#10 Bericht door PD7HB »

pb1a schreef:
De oplossing zat bij de suggestie van de foutmelding Ik ben vanaf 5 uur tot 4 uur 's-nachts met dat zwijn bezig geweest. Uiteindelijk ben ik er wel uitgekomen,
Vrolijk wordt je er niet van. Even softwarepakketje aan je (SDR) radio hangen. Iedereen bedankt.

Gr Anne PB1A
Aan de ene kant mooi dat het werkt Anne maar aan de andere kant weer jammer, nu loop ik mijn biertje mis :lol: :lol:
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: Vraagje

#11 Bericht door PA2GLA »

Wanneer je iets niet begrijpt, dan moet je het wel bewonderen!

73 Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraagje

#12 Bericht door PA3DAT »

Voor degenen die wél het spectrum-display willen gebruiken in N1MM:
1.3. Icom IC-7300, IC-7850/51, IC-7610
- Must use the USB cable virtual COM port for radio control. Unplug the CI-V cable.
- Set Right-Click Radio source to Radio 1 or Radio 2 as appropriate
- Must have the radio menu CI-V USB Port set to Unlink from [Remote}
- Must have the radio and program baud rate set to 115200 baud.
After the program and the radio is set to 115200 baud, exit the program and restart.
Bron: http://n1mm.hamdocs.com/tiki-index.php? ... 51_IC-7610
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Vraagje

#13 Bericht door PE4BAS »

Denk dat ik mijn vraagje hier ook wel bij kan posten. Ik was gisteren even bij een mede amateur en om het verhaal kort te maken, binnen 10 minuten had ik de IC-7300 op W10 aan het werk met HRD V5 en WSJT-X.

Echter nu komt de vraag. Doordat deze amateur de antenne's vrij laag heeft en vlak boven zijn shack lijkt er wat inslag te zijn op de USB kabel, of de laptop waar alles op geïnstalleerd was te langzaam? In iedergeval viel het mij een paar keer op dat de verbinding met de radio een paar keer wegviel tijdens TX. Het probleem is dan dat de radio eenmaal in TX ook blijft doorzenden. Je kan met de computer ook geen connectie meer krijgen met de radio totdat je handmatig de transmit knop indrukt om het zenden te beëindigen.

Nou vroeg ik me af: stel dat je via teamviewer remote met je radio bezig bent en bovenstaande gebeurd. Zit er ook een time-out op de IC-7300 zodat hij na een paar minuten stopt met zenden, of is dit instelbaar? Lijkt me een situatie die je liever niet hebt....je kan er op afstand dan weinig aan doen?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraagje

#14 Bericht door PE2AAB »

Wellicht heb je er niks aan maar... hier in de buurt kochten een aantal amateurs gelijktijdig de 7300.
Je omschrijving van problemen met de USB kabel herken ik direct. Pas nadat men allemaal een hele goede, dikke, van ferrieten voorziene USB kabel had aangeschaft en geïnstalleerd waren alle problemen weg bij iedereen. Weet niet die dingen wel niet moesten kosten maar kan goed €25,00 voor een kabel van 1m zijn geweest.

De USB poort blijkt dus gevoelig.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Vraagje

#15 Bericht door PE4BAS »

Bedankt Rick, ik moet zeggen dat ik de IC-7300 nu thuis heb staan en er nog geen problemen mee gehad heb hier. Echter ik gebruik ook een goede USB kabel met aan begin en eind een dikke ferrietklem. In de handleiding van de driver staat ook duidelijk dat de USB kabel gevoelig is en zo kort mogelijk moet zijn. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk.

Echter helemaal een antwoord is het nog niet op mijn vraag. Weet iemand zo of er een time-out ingesteld kan worden op de TX voor noodgevallen? In de manual heb ik het zo snel nog niet kunnen vinden, maar staat ook zo veel in dat ik misschien wat over het hoofd zie.

Plaats reactie