FT 1000, welke wordt het?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD3OLD
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019, 10:16
Roepletters: PD3OLD

FT 1000, welke wordt het?

#1 Bericht door PD3OLD »

Hallo

Ik ben op zoek naar een HF transciever.

Mijn ogen zijn slecht dus het moet groot zijn, daarom viel mijn keuze op de FT 1000.
Maar daar zijn verschillende versies, van de FT 1000 tot aan de FT 1000 markV Shield

Wat zijn de verschillen en waar moet ik op letten?

Heb er wel iets over gelezen en bekeken op YT en div Forums.

Bv filters bezet of niet bezet.

Graag advies

Dan nog iets anders, ik heb een anytone porto gekocht voor 2 en 70.
Nu kan dat ding ook DMR aan. Ik kom er nog niet uit omdat lezen meestal na 10 minuten over is voor mij.

Dus zoek hulp in de buurt van Oldenzaal

MVG

PD3OLD

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: FT 1000, welke wordt het?

#2 Bericht door PA3BAS »

Serveer de apparaten met een klein display niet meteen af. Als je naar bv de Yaesu ft857 kijkt, dan zie je wel dat hij een klein display heeft. Maar met de juiste kabel en software (bijvoorbeeld Ham Radio Deluxe) op je pc bestuur je hem helemaal via de pc.
.... But will it blend?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: FT 1000, welke wordt het?

#3 Bericht door PG7M »

PA3BAS schreef:Serveer de apparaten met een klein display niet meteen af. Als je naar bv de Yaesu ft857 kijkt, dan zie je wel dat hij een klein display heeft. Maar met de juiste kabel en software (bijvoorbeeld Ham Radio Deluxe) op je pc bestuur je hem helemaal via de pc.
Als ik me niet vergis, kan je de frequentie uitlezing bij een FT857 ook vergroten.
PG7M Robert

PD3OLD
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019, 10:16
Roepletters: PD3OLD

Re: FT 1000, welke wordt het?

#4 Bericht door PD3OLD »

DJW voor het meedenken.

Ik heb daar ook naar gekeken, ik heb MD. Dat wil zeggen dat mijn ogen niet achteruit gaan maar ook dat er wat weg valt.

Ouderdoms blindheid is er ook een naam voor. Is niets aan te doen.

Beeldschermen zijn slecht voor mijn ogen, heb een prachtige studio boven met alleen maar 32 inch beeldschermen, maar merk dat lezen steeds slechter wordt, ik heb een redelijk goed oog en een slecht oog. Laat dat slechte oog nu dominant zijn.

Ik hoop hier mensen te vinden die een FT 1000 hebben of gehad hebben en die ervaring met mij willen delen.

Ik weet een FT 1000 te koop MP Mark V Field, maar weet niet of je daar nog extra filters bij moet kopen.

Dus wat is wijsheid

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: FT 1000, welke wordt het?

#5 Bericht door andre »

Ik heb voor mijn ic7700 een mark5 gehad. Die heb ik verkocht om mee te helpen mijn 7700 te financieren :D . Ik heb altijd spijt gehad dat ik die verkocht heb.
Let op, was dus niet de field uitvoering maar de Mark5 200watt uitvoering. En dat was, is nog steeds een schitterende trx. Ik had er wel alle optionele filters in zitten overigens.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: FT 1000, welke wordt het?

#6 Bericht door PA0LMD »

PD3OLD schreef:DJW voor het meedenken.

Ik heb daar ook naar gekeken, ik heb MD. Dat wil zeggen dat mijn ogen niet achteruit gaan maar ook dat er wat weg valt.

Ouderdoms blindheid is er ook een naam voor. Is niets aan te doen.

Beeldschermen zijn slecht voor mijn ogen, heb een prachtige studio boven met alleen maar 32 inch beeldschermen, maar merk dat lezen steeds slechter wordt, ik heb een redelijk goed oog en een slecht oog. Laat dat slechte oog nu dominant zijn.

Ik hoop hier mensen te vinden die een FT 1000 hebben of gehad hebben en die ervaring met mij willen delen.

Ik weet een FT 1000 te koop MP Mark V Field, maar weet niet of je daar nog extra filters bij moet kopen.

Dus wat is wijsheid

Een standaard FT-1000 MP Mk5 is een prima set, ook zonder extra filters.
Meten is (z)weten

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: FT 1000, welke wordt het?

#7 Bericht door pa1bvm »

denk ook aan een ICOM ic-7300
HF + 6 meter + 4meter
ding heeft goede beoordelingen
geen extra filters nodig

altijd eerst iets uitproberen voordat je het koopt ... zeker als het een toestel voor " onze" hobby is
het moet " goed" volgen ... specs alleen is ook niet alles ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT 1000, welke wordt het?

#8 Bericht door PA3DAT »

En met zo'n IC-7300 heb je voor € 1189 een nieuwe, met 2 jaar garantie!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: FT 1000, welke wordt het?

#9 Bericht door on4avt »

En de ic 7300 kan ook ' zeggen ' op welke frequintie je staat !

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: FT 1000, welke wordt het?

#10 Bericht door pe1br »

De FT1000 is een hele mooie set maar ook al redelijk oud.
Ik weet niet in hoeverre je hier alle onderdelen nog voor kunt krijgen mocht er eens iets mee zijn.
In het PACC weekend staan er 3 in het Hamnus (Hengelo) waaronder een mark 5, dus als je in de gelegenheid bent zou ik even komen kijken.
Voor de DMR porto zou ik Henry PA0TWE uit Hengelo eens vragen, hij heeft in het Hamnus voor verschillende mensen de porto's ingesteld.

PD3OLD
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019, 10:16
Roepletters: PD3OLD

Re: FT 1000, welke wordt het?

#11 Bericht door PD3OLD »

Hartelijk dank voor de reacties en het meedenken

Ondertussen de reacties goed gelezen en op YT diverse ervaringen bekeken van de IC 7300.

Wanneer is het Hamnus geopend?

bvd

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FT 1000, welke wordt het?

#12 Bericht door PA3DAT »

Misschien is een Yaesu FT-991a ook nog iets voor je: https://www.hamshop.nl/yaesu-ft-991a-nieuw.html
Kost op dit moment € 1215.

Ik heb zelf een IC-7300 en weet er verder niet veel van, maar een groot verschil tussen de twee
transceivers: de IC-7300 heeft HF + 6m +4m (en dat wilde ik graag), een FT-991a heeft geen 4m
aan boord, maar wél 2m en 70cm allmode!

Afbeelding

Omdat je met N toch niet op 4m mag is die Yaesu wellicht veel interessanter, voor bijna dezelfde
prijs als een IC-7300. Een vriend van me, PD0HF, heeft er eentje en is er zeer tevreden over.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: FT 1000, welke wordt het?

#13 Bericht door pe1br »

PD3OLD schreef: Wanneer is het Hamnus geopend?
bvd
Elke maandag avond, elke zaterdag middag en elke laatste woensdag v.d. maand (dat is vanavond).

HB9FXF
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: FT 1000, welke wordt het?

#14 Bericht door HB9FXF »

Macula degeneratie is een hele nare oogaandoening die helaas steeds meer mensen treft, zelfs soms op relatief jonge leeftijd. Oplossingen zijn ook erg persoonlijk, sommigen zijn meer gebaat bij grotere afbeeldingen, andere zijn meer gebaat bij kleurfilters etc.
Ik denk dat het beste is om de tijd te nemen en langs te gaan bij een handelaar die verschillende transceivers, nieuw of gebruikt op de plank heeft staan zodat je deze alle kunt bekijken en kunt uitproberen. Ik kan me voorstellen dat transceivers met een ingewikkelde menu structuur erg lastig zijn om te bedienen. Een eenvoudige transceiver lijkt me dan ook veel praktischer, bv de Icom 718, een eenvoudige transceiver met een groot geel display en niet te veel knoppen, zelf heb ik er nooit mee gewerkt maar voor iemand met MD lijkt het me een prima transceiver.
'73 Jeroen HB9FXF (optometrist)

PD3OLD
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2019, 10:16
Roepletters: PD3OLD

Re: FT 1000, welke wordt het?

#15 Bericht door PD3OLD »

ph0ft schreef:Macula degeneratie is een hele nare oogaandoening die helaas steeds meer mensen treft, zelfs soms op relatief jonge leeftijd. Oplossingen zijn ook erg persoonlijk, sommigen zijn meer gebaat bij grotere afbeeldingen, andere zijn meer gebaat bij kleurfilters etc.
Ik denk dat het beste is om de tijd te nemen en langs te gaan bij een handelaar die verschillende transceivers, nieuw of gebruikt op de plank heeft staan zodat je deze alle kunt bekijken en kunt uitproberen. Ik kan me voorstellen dat transceivers met een ingewikkelde menu structuur erg lastig zijn om te bedienen. Een eenvoudige transceiver lijkt me dan ook veel praktischer, bv de Icom 718, een eenvoudige transceiver met een groot geel display en niet te veel knoppen, zelf heb ik er nooit mee gewerkt maar voor iemand met MD lijkt het me een prima transceiver.
'73 Jeroen HB9FXF (optometrist)
Djw Jeroen voor je vakkundige reactie, ik neem idd de tijd om een beslissing te nemen. Ga binnenkort op bezoek in Hengelo tijdens de contest want handelaren etc zijn hier bijna niet meer. MD is een voort schrijdende ziekte, je levert steeds meer in.
Er is helaas nog geen genezing mogelijk.
Ook dat is iets waar ik rekening mee moet houden. Langzaam ga ik richting de Icom 7300, deze luisterd blijkbaar beter dan de 991. Djw voor jullie reacties.

Plaats reactie