Kenwood ts-770 defect filter?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Kenwood ts-770 defect filter?

#1 Bericht door PA1PDB »

Ik zit met een lastig probleem. Mijn Kenwood TS-700 2/70 dualband moet ik ca. 2KHz hoger afstemmen zowel in SSB als FM. Op de 1ste mixer naar 21.6MHz staat de juiste VFO frequentie.
Het 22.055MHz kristal om naar 455KHz te mixen staat ook op je juiste frequentie.
Met een spectrum analyser kan ik zien dat het filter netjes doorlaat op ca. 21.6MHz.

Voor FM kan ik mij voorstellen dat het komt door een defect 21.6 filter maar voor SSB snap ik hem niet. SSB maakt geen gebruik van het 455 middenfrequent dus het moet in het 21.6 gedeelte zitten. Een filter kan toch niet zomaar voor een freqentie verschuiving zorgen :?

Mijn frequentie counter meerdere keren gecontroleerd maar deze lijkt prima in orde.

Ontvangst gevoeligheid is ook prima in orde.

Heeft iemand nog meet tips voor ik op zoek ga naar een zeldzaam 21.6 filter?

73'

PA1PDB
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#2 Bericht door PA0LMD »

Kijkend naar het schema van de TS-770 zie ik dat de SSB IF 8,83 MHz is. Er wordt dus na de 21.6 MHz nog een keer gemengd.
Controleer alle oscillator frequenties , dan moet de oorzaak boven water kunnen komen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#3 Bericht door pa0ejh »

Staat de RIT soms aan ?? en heb je het ook bij het Zenden?? zelfde probleem ook op 2 en 70 ??

De 22.055 Osc is voor FM en er is nog een 30.430 OSC voor SSB , dan zouden beide Osc. er naast staan
wat niet logisch lijkt , maar het kan ook de PLL zijn die het VFO signaal maakt , die TS770 heeft een vrij complexe PLL/VFO fabriek....

Edit: ben niet zeker of de TS770 een RIt heeft , op de IF Unit zitten nog 2 Osc. ergens in de 40Mhz range , die worden nog eens 6x verdubbeld , verm voor 2 en voor 70 , als het alleen op 2 is en niet op 70 , dan is een van die Osc. verlopen.......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#4 Bericht door PA1PDB »

PA0LMD schreef:Kijkend naar het schema van de TS-770 zie ik dat de SSB IF 8,83 MHz is. Er wordt dus na de 21.6 MHz nog een keer gemengd.
Controleer alle oscillator frequenties , dan moet de oorzaak boven water kunnen komen.
Ik heb alle oscillator frequenties mbv. de service manual op scherp gezet
Mijn idee was ook een kwestie van de frequenties na meten en zo het probleem lokaliseren. maar helaas :(
pa0ejh schreef:Staat de RIT soms aan ?? en heb je het ook bij het Zenden?? zelfde probleem ook op 2 en 70 ??

De 22.055 Osc is voor FM en er is nog een 30.430 OSC voor SSB , dan zouden beide Osc. er naast staan
wat niet logisch lijkt , maar het kan ook de PLL zijn die het VFO signaal maakt , die TS770 heeft een vrij complexe PLL/VFO fabriek....

Edit: ben niet zeker of de TS770 een RIt heeft , op de IF Unit zitten nog 2 Osc. ergens in de 40Mhz range , die worden nog eens 6x verdubbeld , verm voor 2 en voor 70 , als het alleen op 2 is en niet op 70 , dan is een van die Osc. verlopen.......
RIT werkt alleen in de SSB/CW stand. Probleem inderdaad ook op 70cm. De 2 oscillatoren op de MF print worden gebruikt om in 2 stappen de VFO omhoog te mengen naar 430-434.99 en 435-439.99MHz.
Ik zal toch de RIT eens onder de loep nemen je weet maar nooit :idea:

Inderdaad de PLL unit is aardig complex maar uiteindelijk stuurt hij maar één VFO aan die (op de 1ste mixer gemeten) de juiste frequentie genereert.

Als ik eerdaags de beschikking heb over een nauwkeurige spectrum analyser zal ik door op het middenfrequent te meten er achter kunnen komen wat de exacte frequenties zijn die uit de mixers komen.

Het moet toch al bij de eerste mixer (21.6) fout gaan zou je zeggen :?

Wordt vervolgt.

73'
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#5 Bericht door pa0ejh »

Had je dat verschil ook bij Zenden ??

Is niet direct zichtbaar , maar ook van de CarrierUnit gaat het signaal naar de VCO fabriek , alhoewel dat verschillende Freq. rond 8MHz zijn , zou dat ook niet kunnen , tenzij de Spoel L6 de oorzaak is...

Als het zowel bij Zenden en Ontvangen is , dan moet je het in het VCO zoeken , alhoewel daar ook nog
meerder Xtal oscillatoren zijn , oa. de Ref. Oscillator.

In ieder geval succes met het opsporen van een toch wel complexe fout.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#6 Bericht door PA1PDB »

pa0ejh schreef:Had je dat verschil ook bij Zenden ??

Is niet direct zichtbaar , maar ook van de CarrierUnit gaat het signaal naar de VCO fabriek , alhoewel dat verschillende Freq. rond 8MHz zijn , zou dat ook niet kunnen , tenzij de Spoel L6 de oorzaak is...

Als het zowel bij Zenden en Ontvangen is , dan moet je het in het VCO zoeken , alhoewel daar ook nog
meerder Xtal oscillatoren zijn , oa. de Ref. Oscillator.

In ieder geval succes met het opsporen van een toch wel complexe fout.
Zendfrequentie is perfect in orde.
Klopt de CARrier unit functioneert ook als referentie voor één van de PLL's zodat de frequentie uitlezing in SSB/CW ook overeenkomt met de echte frequentie. In SSB zie je de VFO frequentie ook netjes 1,5KHz +/- gaan. De CAR frequenties zijn in orde.

Ik ga toch steeds meer twijfelen aan het 21.6 kristal filter. Ik heb deze klacht met FM mobilofoons/portofoons ook wel eens meegemaakt en was het vervangen van het filter de oplossing.
Helaas heb ik geen filter voor deze frequentie om dit te proberen.

In iedergeval veel dank voor het meedenken :D

73' PA1PDB
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#7 Bericht door PA1PDB »

He He probleem eindelijk opgelost. :D

Ik heb in deze set alle 2SC460B transistoren vervangen omdat van de meeste de Hfe dramatisch (enkele zelfs minder dan 30) was ingestort.
Ik had via een wel bekende veilingsite de originele 2SC460B kunnen aanschaffen (ze worden niet meer geproduceerd) wat op zich al een geluk is met een hoop namaak troep wat wordt aangeboden.
Met het uitwisselen van ca. 20 van deze transistoren kwam ik er op het laatst achter dat er enkele C types tussen de nieuwe exemplaren zaten. Gelukkig had ik genoeg B types.
Bijna alle 2SC460 transistoren zitten op de RF-unit. Op de IF unit zit er maar één die ik als eerste had vervangen en bij de B/C controle heb gemist. Laat dit nou net een C'tje zijn :?
Deze 2SC460 zit in de 22.055MHz oscillator t.b.v. de 2de mixer. Omdat de versterking van de C versie hoger ligt dan de B versie blijkt het opgewekte signaal flink vervormt te zijn. De oscillator zat wel op de juiste frequentie dus ben ik er niet op aangeslagen maar de scoop legde het probleem pijnlijk bloot. Nu met een B'tje draait alles weer als vanouds :)

73'
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1888
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#8 Bericht door pa0ejh »

Aha, gelukkig de fout gevonden.....proficiat.

Ik heb ook een paar problemen gehad met de TS770 , de Squelch werkte niet meer in de mode FM.
Heb al eens het 455 Filter uitgewisseld , maar dat was het niet , heb toen maar een extra versterker trapje tussen de uitgang van de RF unit en de ingang van de IF unit gezet. . .

Dat werkt, maar toen werd de Smeter heel optimistisch , na lang zoeken bleek dat er ook een Tor minder versterkt waardoor er minder ruis werd geproduceerd , terwijl de Smeter op een voorliggende versterker trap z,n signaal afneemt en door dat extra trapje teveel aanwees....

Heb de Tor door een BC547 vervangen, moest wel de Basis van een sokje voorzien , want die zit in het midden, terwijl die bij de originele aan de zijkant zat, om sluiting te voorkomen. . . .

T'is lastig zoeken op die overbevolkte print, de printtekening is ook nog eens van de koperzijde getekend. . . .

En 1 van de 3 lampjes achter de Smeter/ Center meter was defect, gelijk alle 3 vervangen, ook een pokke klus, toen alles weer terug geplaatst, en toen deed niets het meer............sluiting op de voedingspanning, het draadsteuntje waar de 10Ohm weerstand voor de lampjes op zit maakte sluiting met het Frontpaneel....De SerieTor van de voeding defect en de DriverTor BD139 type.

Maar de SerieTor die op de achterkant zit is een speciaal type , heb ik nog bij Donberg kunnen bestellen, toen werkte alles weer naar behoren. . . .

Wat mijn Set vanaf het begin al had, was als ik de Zender inschakel, hoor je een 'Ping' geluid en ben benieuwd of die van jou dat ook doet...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#9 Bericht door Hans PE1KWH »

PA1PDB schreef:He He probleem eindelijk opgelost. :D

Bijna alle 2SC460 transistoren zitten op de RF-unit. Op de IF unit zit er maar één die ik als eerste had vervangen en bij de B/C controle heb gemist. Laat dit nou net een C'tje zijn :?
Deze 2SC460 zit in de 22.055MHz oscillator t.b.v. de 2de mixer. Omdat de versterking van de C versie hoger ligt dan de B versie blijkt het opgewekte signaal flink vervormt te zijn. De oscillator zat wel op de juiste frequentie dus ben ik er niet op aangeslagen maar de scoop legde het probleem pijnlijk bloot. Nu met een B'tje draait alles weer als vanouds :)
Lijkt me vreemd dat een C vervorming geeft en een B niet. De HFe loopt onderling bij een B ook al behoorlijk uiteen ( 60 tot 120, voor C 100 tot 200 ).
De schakeling moet zo zijn gemaakt dat de HFe onbelangrijk is ( mits maar boven een bepaalde waarde ).
Als je dat soort problemen tegen komt zitten er geheid ook condensatoren ( voornamelijk elco's ) in die uitgedroogd zijn waardoor bovenstaande effect kan optreden. Dus voor je hem dichtschroeft ook tenminste alle elco's vervangen.

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#10 Bericht door PA1PDB »

Hans PE1KWH schreef:
Lijkt me vreemd dat een C vervorming geeft en een B niet. De HFe loopt onderling bij een B ook al behoorlijk uiteen ( 60 tot 120, voor C 100 tot 200 ).
De schakeling moet zo zijn gemaakt dat de HFe onbelangrijk is ( mits maar boven een bepaalde waarde ).
Als je dat soort problemen tegen komt zitten er geheid ook condensatoren ( voornamelijk elco's ) in die uitgedroogd zijn waardoor bovenstaande effect kan optreden. Dus voor je hem dichtschroeft ook tenminste alle elco's vervangen.
Met de C versie kwam er geen zuivere sinus uit de oscillator. Nu met een B versie wel weer.
Probleem was gelijk weg na vervangen en weer een mooie sinus op de scoop te zien.
Ik zal eens kijken of het vervangen van de elco's te doen is.


73'
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#11 Bericht door PE1JXI »

Egbert de ping die je hoort is origineel

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#12 Bericht door PA3HMP »

de ping als je de repeaterschakeling gebruikt is vanaf fabriek zo, nooit geweten hoe dat precies veroorzaakt wordt.

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#13 Bericht door PE1JXI »

Kijk maar eens naar dit filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=wS1mRKoI938

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Kenwood ts-770 defect filter?

#14 Bericht door PA3HMP »

Tja helaas, na mod is het iets minder maar blijft nog steeds aanwezig

Plaats reactie