Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#1 Bericht door pa3kc »

Zie PDF bestand bijlage van de FCC.
Bijlagen
DA-18-980A1-8.pdf
(129.46 KiB) 379 keer gedownload

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#2 Bericht door pe1cmo »

Die dingen zijn ook in heel Europa verboden. Nederland is dan het enige land in de EU waar je buiten de amateurbanden mag luisteren, maar niet zenden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#3 Bericht door elsinga »

Dan mag dus officieel mijn Retevis RT82 DMR porto niet mee naar de World Scout Jamboree. Mijn Hytera PD785 ook niet. Zelfs een willekeurige andere DMR porto niet, want die zijn allemaal bedoeld voor commercieel gebruik en dus ook buiten de amateurbanden te gebruiken. Einde HAM DMR in de USA dus...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#4 Bericht door PD1JAP »

elsinga schreef:Dan mag dus officieel mijn Retevis RT82 DMR porto niet mee naar de World Scout Jamboree. Mijn Hytera PD785 ook niet. Zelfs een willekeurige andere DMR porto niet, want die zijn allemaal bedoeld voor commercieel gebruik en dus ook buiten de amateurbanden te gebruiken. Einde HAM DMR in de USA dus...
Als er een fcc labeltje op de porto zit kan de douane volgens mij weinig beginnen.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#5 Bericht door PH2LB »

pe1cmo schreef:Die dingen zijn ook in heel Europa verboden.
In ieder geval voor de consument (afwezigheid van officiële keuringsmerken etc) en dat ze zo wie zo het gebruik al zonder machtiging niet is toegestaan. De vele portofoons die worden aangeboden op MP etc van een bekend chinees merk. hebben allemaal een afneembare antenne. En volgens mij moeten portofoons voor "dienst" gebruikers een vaste antenne hebben (niet verwisselbaar).
pe1cmo schreef:Nederland is dan het enige land in de EU waar je buiten de amateurbanden mag luisteren, maar niet zenden.
Luisteren mag wel in meerdere landen in Europa (bij enkelen onder voorwaarden), maar onze Belgische vrienden hebben het wel heel erg strak geregeld : https://www.bipt.be/public/files/nl/101 ... nnernl.pdf .
Zou graag eens een overzicht willen hebben voor verschillende landen waar dat eens goed zou uitgewerkt staat (liefst met verwijzingen naar wetsartikelen van de betreffende landen).
elsinga schreef:Dan mag dus officieel mijn Retevis RT82 DMR porto niet mee naar de World Scout Jamboree. Mijn Hytera PD785 ook niet. Zelfs een willekeurige andere DMR porto niet, want die zijn allemaal bedoeld voor commercieel gebruik en dus ook buiten de amateurbanden te gebruiken. Einde HAM DMR in de USA dus...
Ik zou daarvoor eens contact op nemen met de ARRL wat zij daar over kunnen vertellen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#6 Bericht door PA0BAK »

elsinga schreef:die zijn allemaal bedoeld voor commercieel gebruik en dus ook buiten de amateurbanden te gebruiken.
Dat lijkt mij afhankelijk van de programmering, tenslotte kan het niet "blind" verboden worden :twisted:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#7 Bericht door PA3CQN »

PH2LB schreef:..maar onze Belgische vrienden hebben het wel heel erg strak geregeld : https://www.bipt.be/public/files/nl/101 ... nnernl.pdf ...
Onhoudbaar in deze tijd: iedere rtl-dongle is dan illegaal.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#8 Bericht door PH2LB »

PA3CQN schreef:
PH2LB schreef:..maar onze Belgische vrienden hebben het wel heel erg strak geregeld : https://www.bipt.be/public/files/nl/101 ... nnernl.pdf ...
Onhoudbaar in deze tijd: iedere rtl-dongle is dan illegaal.
Check. RTL dongle en een mobile telefoon die OTG ondersteund en je hebt een portable scanner.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#9 Bericht door PE9ZZ »

Dit is dezelfde FCC als die van helder licht Ajit Pai. Iets met soep en temperatuur. Als je een Joepie China handprater de US of A inbrengt en een douanepiepel doet moeilijk gewoon met je AT kaartje zwaaien. Misschien kan je zelfs een officieel document met een tijdelijke US licentie verkrijgen. Problem solved.

Tjerk, 9ZZ

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#10 Bericht door TomNL »

PH2LB schreef: En volgens mij moeten portofoons voor "dienst" gebruikers een vaste antenne hebben (niet verwisselbaar).
Dat is een eis die voor PMR446 geldt/gold. Op de oude website van het AT stond er een folder over PMR, de huidige verwijst alleen naar de wettekst. Daar kan ik die eis zo snel niet vinden (maar ik moet toegeven dat ik de tekst niet helemaal gelezen heb).

Bijvoorbeeld de Motorola MTP850 (een TETRA porto) heeft gewoon een verwisselbare antenne. En ik kan me niet voorstellen dat onze hulpdiensten illegaal aan het zenden zijn.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#11 Bericht door TomNL »

PE9ZZ schreef:Dit is dezelfde FCC als die van helder licht Ajit Pai. Iets met soep en temperatuur. Als je een Joepie China handprater de US of A inbrengt en een douanepiepel doet moeilijk gewoon met je AT kaartje zwaaien. Misschien kan je zelfs een officieel document met een tijdelijke US licentie verkrijgen. Problem solved.

Tjerk, 9ZZ
Hoe ik het lees is dat niet het geval:
Amateur Radio Exception. There is one exception to this certification requirement: if a device is capable
of operating only on frequencies that the FCC has allocated for use by Amateur Radio Service licensees, it
does not require FCC equipment authorization,8 and an amateur licensee may use his or her license to
operate such radios.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#12 Bericht door Radioot »

Zwanenzang van Motorola, wat ondertussen is verkocht aan Lenovo (China) en Avigilon (Canada).

https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_Solutions

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#13 Bericht door PH2LB »

TomNL schreef: Bijvoorbeeld de Motorola MTP850 (een TETRA porto) heeft gewoon een verwisselbare antenne. En ik kan me niet voorstellen dat onze hulpdiensten illegaal aan het zenden zijn.
Daar heb je gelijk in. Bedankt voor het voorbeeld.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#14 Bericht door pe1cmo »

Het feit dat ze buiten de amateur banden kunnen komen. In heel Europa, met uitzondering van Nederland is het verboden om apparatuur in je bezit te hebben kan kan ontvangen op frequenties buiten de amateurbanden, omroep of vrijgestelde toepassingen. Dus die Baofeng is vrijwel overal verboden. Zendamateur of niet.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Bam! Chinese portofoons banned in the U ass of A

#15 Bericht door TomNL »

pe1cmo schreef:Het feit dat ze buiten de amateur banden kunnen komen. In heel Europa, met uitzondering van Nederland is het verboden om apparatuur in je bezit te hebben kan kan ontvangen op frequenties buiten de amateurbanden, omroep of vrijgestelde toepassingen. Dus die Baofeng is vrijwel overal verboden. Zendamateur of niet.
Onjuist. In België is het toegestaan een breedbandscanner te hebben die *alles* kan ontvangen. Je mag alleen niet buiten de geautoriseerde luisterfrequenties luisteren, of dat soort frequenties geprogrammeerd hebben in de scanner. Zie deze PDF van BIPT: https://www.bipt.be/public/files/nl/101 ... nnernl.pdf

Andere Europese landen ben ik niet van op de hoogte, maar België wordt, dacht ik, altijd als vrij streng gezien. Vandaar dit voorbeeld.

Plaats reactie