pe1cmo schreef:
Die dingen zijn ook in heel Europa verboden.
In ieder geval voor de consument (afwezigheid van officiële keuringsmerken etc) en dat ze zo wie zo het gebruik al zonder machtiging niet is toegestaan. De vele portofoons die worden aangeboden op MP etc van een bekend chinees merk. hebben allemaal een afneembare antenne. En volgens mij moeten portofoons voor "dienst" gebruikers een vaste antenne hebben (niet verwisselbaar).
pe1cmo schreef:
Nederland is dan het enige land in de EU waar je buiten de amateurbanden mag luisteren, maar niet zenden.
Luisteren mag wel in meerdere landen in Europa (bij enkelen onder voorwaarden), maar onze Belgische vrienden hebben het wel heel erg strak geregeld :
https://www.bipt.be/public/files/nl/101 ... nnernl.pdf .
Zou graag eens een overzicht willen hebben voor verschillende landen waar dat eens goed zou uitgewerkt staat (liefst met verwijzingen naar wetsartikelen van de betreffende landen).
elsinga schreef:
Dan mag dus officieel mijn Retevis RT82 DMR porto niet mee naar de World Scout Jamboree. Mijn Hytera PD785 ook niet. Zelfs een willekeurige andere DMR porto niet, want die zijn allemaal bedoeld voor commercieel gebruik en dus ook buiten de amateurbanden te gebruiken. Einde HAM DMR in de USA dus...
Ik zou daarvoor eens contact op nemen met de ARRL wat zij daar over kunnen vertellen.