Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#1 Bericht door Pd2Juz »

Ik wil me wat meer bezig gaan houden met HF.
Heb een FT 847 staan.
Heb ooit een TS480 gehad, maar toen weer verkocht.( te weinig gebruikt)
De 847 is ongemodificeerd.
Als ik die zou verkopen en een 480 zou kopen, ga ik er dan op vooruit inzake HF?
Graag jullie hulp.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#2 Bericht door PD2R »

Heb nooit met de 480 gewerkt maar naar verluid schijnt die het best goed te doen op HF. De 847 heb ik wel eens geprobeerd en was daar ik op zijn zachts gezegd niet van onder de indruk. Als het je puur om HF te doen is dan geniet m.i. de 480 zeker de voorkeur. Maar waarom beperk je jezelf tot die transceivers?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#3 Bericht door Pd2Juz »

Hallo Maarten.
Bedankt voor je reactie.

Ik lees inderdaad meer dat de kenwood beduidend beter zou zijn op Hf, dan de 847.
Dan denk ik, als ik het maximale uit HF wil halen, dan moet ik beginnen met een goede HF set.
Uiteraard is de antenne net zo belangrijk, maar dan ben ik net als zovelen toch beperkt.
Er hangt nu een Hyendfed 10-20-40.
Weet niet of daar nog winst valt te behalen.

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Ik werk vanuit de shack met de Ft950 en voor vakantie /2e set de ts480sat in gebruik.
Merk dat ik ook graag werk met de 480 ipv de 950..
950 word gewoon meer gebruikt hier omdat deze een beter positie in de shack heeft.
De kenwood sleep ik wel overal mee heen.. Heb zelf langere kabels gemaakt zodat ook portable een stuk handiger word.

In het nieuwe huis word de shack zo ingericht dat ik ze alle 2 goed kan bedienen en gebruike.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#5 Bericht door PA1AIS »

De TS-480 is 1 van de laatste analoge ontvangers met uitstekende groot signaal getallen. Een erg hoog dynamisch bereik.
De zender is een taaie zender die alles aan kan voor experimenten, de eindtrap protesteert niet.

Ik zou ook eens kijken naar een IC7200 of zelfs een IC7300.

Ik heb de TS480HX weg gedaan omdat ik niet kon worden met de bediening, maat dat lag aan mij, zeker niet aan het toestel.
De IC-7200 is de aller robuuste zender die ik ooit gehad heb en geeft altijd 100 watt af, ook bij 10-11 volt. Ontvanger ook prima.
Nu de 7200 weg gedaan wegens te veel stofvangen en een 7300. Dat is een puur luister genot, maar dat kan weer perceptie zijn van de operator :wink:

TS-480 is wel betaalbaarder....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#6 Bericht door PD2R »

De antenne is 10 x belangrijker dan de transceiver. Ik heb liever een yagi op een mast met een FT857D dan een eindgevoede draad met een IC-7851. Dat gezegd hebbende, een mast met een yagi is helaas niet voor iedereen weggelegd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#7 Bericht door Pd2Juz »

PA1AIS, de goedkoopste oplossing voor mij is een 2e hands TS480 kopen,omdat met de verkoop van de 847 waarschijnlijk mijn portomonnee gesloten kan blijven.

Maarten, dat ben ik me uiteraard ook bewust.
Ruimte speelt vaak een rol,vandaar mijn vraag,of er een antenne zou zijn die beter zou presteren dan mijn hyendfed.( van de bekende compagny).
M.vr.gr John

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#8 Bericht door PA3HMP »

ik gebruik de 480 tijdens de jota, maar ik heb hem ook al eens vergeleken met mijn ic756, nog echte radio's en geen veredelde sdr set en dat merk je en ook niet een oud doof beestje op HF als de 847.

dus als je serieus op HF bezig wil gaan zijn dan is de 480 geen miskoop.

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#9 Bericht door Pd2Juz »

Vandaag de knoop doorgehakt.
De FT847 in 1 kwartier :lol: tijd verkocht voor mijn vraagprijs op een verkoopsite.
Een mooie 480 gekocht bij een vertrouwd amateur.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#10 Bericht door PD2R »

Proficiat met de 480, ga je vast plezier van hebben.

Voor wat betreft antennes, ik heb geen idee wat jou mogelijkheden zijn. Een algemene stelregel: meer is beter. Wanneer je kunt schakelen tussen verschillende antennes met verschillende eigenschappen, dan kun je daar in bepaalde gevallen heel veel plezier van hebben. Misschien kun je een Cobweb antenne op een eenvoudig mastje plaatsen die hoger en vrijer staat dan jouw EndFed wellicht nu hangt. Of probeer eens een vertical. Die heeft vaak een lagere opstralingshoek en dat kan je helpen bij het werken van DX. Ook een dipool (of Endfed) die haaks op je reeds bestaande dipool hangt kan je heel veel opleveren.

Zelf hadden we dit jaar in Denemarken twee dipolen hangen die gebruikt konden worden op de 40 meter band. De 1 was gevoed met openlijn en werd middels een symetrische tunner afgestemd. Deze hing zoals gebruikelijk in de vlaggenmast en daar hebben we jaren naar tevredenheid mee gewerkt. Dit jaar hadden we een 2e dipool (monoband) in een andere mast erbij gehangen. Deze hing oost/west georienteerd, in plaast van noord/zuid en ook enkele meters hoger dan de andere dipool. Het verschil was enorm. Het was zelfs zo dat de openlijn gevoede dipool nauwelijks meer gebruikt werdt op de 40 meter band omdat in vrijwel alle gevallen de andere dipool veel beter werkte. In de gevallen dat de openlijn gevoede dipool beter was, was het verschil erg klein. Mijn punt is dat we dit nooit geweten hadden als we niet de moeite hadden genomen om de 2e dipool op te hangen.

Als je nu een een mastje tegen de gevel zou kunnen plaatsen met een compacte yagi daarin, dan ben je voor de hoge banden helemaal spekkoper. Maar ik realiseer mij dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#11 Bericht door Pd2Juz »

Bedankt voor je reactie.!
Ga me er nog eens in verdiepen.
Het begin is er in ieder geval..

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#12 Bericht door PD2R »

Ik zie net dat op 10 minuten loopafstand een zendamateur woont die je daar bij zou kunnen helpen. Kan alleen niet bepalen of hij dat ook wil. Als je een beetje hulp kunt gebruiken, dan wil ik wel eens een balletje bij hem opgooien.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 779
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#13 Bericht door Pd2Juz »

ik weet er 2 in de buurt.
1 bijna aan de overkant, daar heb ik weleens contact mee.(op straat dan HI)
De andere schijnt zeer technisch geweest te zijn, maar is al een paar jaar een Silent Key.
Mogelijk weet ik niet van het bestaan af, van de OM die jij hier schetst.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#14 Bericht door PA1ZP »

Hi PD2JUZ

Ik ken beide trancievers.
Qua ontvanger lopen ze elkaar niet eens zo veel uiteen.
De FT847 is niet de beste maar de TS480 ook niet.
De een is hier wat beter de andere daar, voor een gemiddelde stedeling is het verschil niet te merken.
Beiden kunnen optionele filters gebruiken in het tweede Mf voor SSB of CW.
De zendontvangers zijn beiden van hetzelfde ontwerp van ongeveer een 25 jaar oud met hoog eerste midden-frequent en allebei hebben ze audio DSP aan boord.

Ik zeg al jaren dat de tranciever voor de meeste amateurs het minst belangrijke onderdeel is.

Dus TS480SAT of FT847?
De TS480 heeft een ingebouwde beperkte auto-tuner en voor de rest schilt het echt nauwelijks.

Dus om succesvol HF te bedrijven is veel belangrijker:
1 de locatie, hoeveel storing heb ik vanuit mijn omgeving op ontvangst.
2 de antennes, hoe goed zijn mijn antennes en ontvangen ze wat ik wil en hoe sterk is mijn TX signaal met deze antennes.
3 kennis van de operator, hoe goed weet de operator gebruik te maken van de aanwezige condities en hoe groot is zijn kennis van het verschil tussen de diverse HF banden.
Oftewel wanneer moet ik op welke frequentie luisteren om het gewenste tegenstation te kunnen horen.

Voor wat antenne keuze zal ik een kort voorbeeld geven:
Ik wil DX werken op grote afstand op 40 meter (intercontinentaal zeg USA Zuid-America Australie).
Ik ben lui ik houd niet van computers ik wil gewoon in SSB praten met 25 watt.
Welke antenne past daar het beste bij?
1 een draadantenne bijvoorbeeld een dipool antenne van 2 x 10 meter volledig gestrekt opgehangen op 10 meter hoogte.
2 Een verticale full size monoband GP (groundplane) met 3 elevated draad radials voedingspunt op 5 meter hoogte.

In dit geval is de GP de beste keuze , deze straal laag op en alle kanten op geen last van richteffect etc. en is voor grote DX op 40 meter een uitstekende keuze.

Maar nu wil ik binnen Europa wat babbelen in SSB weer dezelfde microfoon op SSB en dezelfde 25 watt en dezelfde 40 meter band.
Dan kan je beter de gewone draaddipool hebben die past met zijn stralingsdiagram beter bij de verbindingen die je wil maken.

Antennes ik heb er meer dan 200 gebouwd en meer dan 100 verschillende.
Van magnetic loop tot 5 elements monoband yagi en alles er ongeveer tussenin.
Van 80 meter t/m 70 cm.
Allemaal compleet zelf gebouwd en ontworpen.
Allemaal ook computer gesimuleerd en ontworpen.
Als je er vragen over hebt mail me gerust of kom een keer langs om erover te babbelen en of te kijken hoe een antenne eruit kan zien.

Veel succes en plezier in ieder geval.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voor HF: Yaesu ft847. Of Kenwood TS480?

#15 Bericht door PA3DAT »

PA1ZP schreef:De zendontvangers zijn beiden van hetzelfde ontwerp van ongeveer een 25 jaar oud met hoog eerste midden-frequent en allebei hebben ze audio DSP aan boord.
Die leeftijd valt nog wel mee, de FT847 is nu tussen de 13 en 20 jaar oud, afhankelijk van het bouwjaar (1998-2005).
De TS-480 is in productie sinds 2004 en nog steeds te koop! Maximaal 14 jaar oud dus.
Bron: RigPix en eHam.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie