YAESU FT902DM

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

YAESU FT902DM

#1 Bericht door on4aef »

Beste members ...

Een vraagje omtrent de werking van de TX en RX split buttons op dit boven vernoemd toestel.
Ik ik sta BVB afgestemd op RX=14060.00Mhz.
Als ik met de zender in ontvangst sta en ik druk de TX knop in en regel met de clarifier regeling 1Kc hoger op zie ik op het frequentie display niets van deze split-up regeling(TX=14061.00 Mhz).
Echter pas wanneer ik in CW in transmit ga zie ik het display verspringen naar 1Kc hoger (dit is correct) dus ik vermoed dat ik dan wel degelijk uitzend 1Kc hoger in frequentie.
Allemaal correct so far men dunkt ...
Doch echter bij het terug keren in RX blijft mijn frequentie display en uitlezing op deze hoger ingestelde split frequentie van 1Kc staan en ben ik mijn RX frequente van voorheen kwijt ?
Doch wat blijkt als ik een seconde of 10 wacht keer ik uiteindelijk terug naar mijn voorop ingestelde RX frequentie zijnde die 14060.00 Mhz ??
De delay tussen het wisselen van deze beide ingestelde split frequenties is dus vrij lang,zelfs wanneer de zender zelf al lang terug is geschakeld naar zijn ontvangst positie !!
Heeft dus niets met de VOX TX delay te zien men dunkt,want is zelfs niet actief gezet (VOX Off)??
Mij lijkt dit niet echt een defect maar eerder lekkende C's,maar gewoon een iets te lange omschakel tijd ?
Heeft iemand soms enige ervaring met de herstelling van deze oude TRX en of enig idee waar dit zich eventueel situeert ?
Misschien in capaciteiten in de TX-RX clarifier up down unit als die al bestaat of zo noemt in deze oude TRX ?
Email : on4aef@telenet.be

Met vriendelijke groet Jan ON4AEF

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: YAESU FT902DM

#2 Bericht door DC4CP »

Heb daarnet gekeken of ik het probleem op mijn 901DM kon simuleren.

14.100 in RX
14.105 in TX en na TX dadelijk terug naar 14.100.

Het gekke is hier ook, naar links draaien is dus + in Frequentie, naar rechts draaien minus in Frequentie net zoals bij de VFO wat eigenlijk tegen het gevoel van wat men verwacht is.

Plaats reactie