FT991 doof in stand IPO

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1RVL
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2018, 20:37
Roepletters: PA1RVL

FT991 doof in stand IPO

#1 Bericht door PA1RVL »

Een paar dagen geleden was ik met een andere set en eindtrap aan het testen. Zowel de FT991 als de andere set waren aangesloten op draadantennes op enkele meters afstand van elkaar.
Toen ik weer naar de FT991 luisterde bleek in stand IPO nagenoeg geen ontvangst meer te zijn. Wel in stand AMP1 en AMP2.
Na wat zoekwerk op internet kwam ik 1 beschrijving tegen met exact hetzelfde euvel. Er zou een weerstand zijn opgeblazen.
Dat heb ik in mijn set onderzocht en het bleek inderdaad waar. Na vervangen van de weerstand is de set weer in orde.

Herkent iemand dit probleem?
Ik heb een document met een duidelijke handleiding gemaakt om het probleem te verhelpen. Deze kan ik toesturen als daar behoefte aan is.

(Goedbedoelde) adviezen of opmerkingen over hoe het probleem is ontstaan mogen achterwege blijven. Het is natuurlijk niet aan te raden om 2 (afgestemde) antennes in de buurt aan te sluiten in bovengenoemde situatie. Wat ik er bij kan melden is dat de FT991 uit stond toen het gebeurde.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: FT991 doof in stand IPO

#2 Bericht door Thijzer »

Wat is dan je vraag? Of moet iedereen antwoorden met ja of nee?

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: FT991 doof in stand IPO

#3 Bericht door PA0LMD »

PA1RVL schreef:Een paar dagen geleden was ik met een andere set en eindtrap aan het testen. Zowel de FT991 als de andere set waren aangesloten op draadantennes op enkele meters afstand van elkaar.
Toen ik weer naar de FT991 luisterde bleek in stand IPO nagenoeg geen ontvangst meer te zijn. Wel in stand AMP1 en AMP2.
Na wat zoekwerk op internet kwam ik 1 beschrijving tegen met exact hetzelfde euvel. Er zou een weerstand zijn opgeblazen.
Dat heb ik in mijn set onderzocht en het bleek inderdaad waar. Na vervangen van de weerstand is de set weer in orde.

Herkent iemand dit probleem?
Ik heb een document met een duidelijke handleiding gemaakt om het probleem te verhelpen. Deze kan ik toesturen als daar behoefte aan is.

(Goedbedoelde) adviezen of opmerkingen over hoe het probleem is ontstaan mogen achterwege blijven. Het is natuurlijk niet aan te raden om 2 (afgestemde) antennes in de buurt aan te sluiten in bovengenoemde situatie. Wat ik er bij kan melden is dat de FT991 uit stond toen het gebeurde.
Ja, ik herken dit probleem :D
Meten is (z)weten

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: FT991 doof in stand IPO

#4 Bericht door PA3HHO »

Nee
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: FT991 doof in stand IPO

#5 Bericht door nanko »

Wat een flauwe reacties op de hulpvaardige(en eerste) posting van PA1RVL.
De manier om nieuwelingen van dit forum te verjagen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: FT991 doof in stand IPO

#6 Bericht door Thijzer »

nanko schreef:Wat een flauwe reacties op de hulpvaardige(en eerste) posting van PA1RVL.
De manier om nieuwelingen van dit forum te verjagen.
De OP zegt er meteen bij dat hij geen adviezen of opmerkingen over het ontstaan van het probleem wil horen, alleen antwoord op de vraag of iemand het probleem herkent. Denk dat menigeen "ja" zal antwoorden. Geen goeie binnenkomer als dat je eerste bericht is. Misschien toch wat vriendelijker volgende keer?

Snap ook niet wat nu de strekking van het bericht is.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: FT991 doof in stand IPO

#7 Bericht door nanko »

Ik denk dat je hier en daar in de tekst er wat smileys bij moet denken.
De beste man heeft moeite gedaan om eea in een dokumentje
samen te vatten, en is bereid om dat aan langstellenden toe
te sturen, ik kan dat (wel) waarderen.

PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: FT991 doof in stand IPO

#8 Bericht door PA7HS »

PA1RVL schreef:Een paar dagen geleden was ik met een andere set en eindtrap aan het testen. Zowel de FT991 als de andere set waren aangesloten op draadantennes op enkele meters afstand van elkaar.
Toen ik weer naar de FT991 luisterde bleek in stand IPO nagenoeg geen ontvangst meer te zijn. Wel in stand AMP1 en AMP2.
Na wat zoekwerk op internet kwam ik 1 beschrijving tegen met exact hetzelfde euvel. Er zou een weerstand zijn opgeblazen.
Dat heb ik in mijn set onderzocht en het bleek inderdaad waar. Na vervangen van de weerstand is de set weer in orde.

Herkent iemand dit probleem?
Ik heb een document met een duidelijke handleiding gemaakt om het probleem te verhelpen. Deze kan ik toesturen als daar behoefte aan is.

(Goedbedoelde) adviezen of opmerkingen over hoe het probleem is ontstaan mogen achterwege blijven. Het is natuurlijk niet aan te raden om 2 (afgestemde) antennes in de buurt aan te sluiten in bovengenoemde situatie. Wat ik er bij kan melden is dat de FT991 uit stond toen het gebeurde.
Een al wat ouder item maar toch actueel..
Ondertussen e.e.a. opgezocht m.b.t. dit probleem en o.a. dit gevonden: https://www.commswg.site/_amateur_radio ... ailure.php

Alhier is dat probleem al 2x opgetreden bij 2 verschillende ft991a's.
Na de eerste keer ben je gewaarschuwd en dubbel voorzichtig maar met een andere HF set + eindtrap (en de antenne) in de buurt gaat de betreffende weerstand R1005 ook naar de eeuwige jachtvelden als er géén HF antenne op de nieuwe en tweede 991a is aangesloten.

Bij de FTDX3000 schijnt er een 0,25 watt weerstand in te zitten ipv een 1/10 watt bij de 991 maar of Yaesu de 991 bij de reparatie ook voorziet van een stevigere weerstand is mij niet bekend (?).

Yaesu verhelpt het verder wel onder garantie, dat is het probleem niet maar in de garantie ga ik er niet zelf aan zitten.
Niet iedereen heeft 2 HF sets maar dit blijkt een kwaal van de 991 te zijn.
73's, PA7HS Hans

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: FT991 doof in stand IPO

#9 Bericht door pe1rea »

Uit de garantie vervangen door een dikkere weerstand?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: FT991 doof in stand IPO

#10 Bericht door PA0LMD »

Het is allemaal niet zo dramatisch....probleem komt weinig voor.
Het is alleen maar goed dat de schade beperkt blijft tot een simpele weerstand, zie het als een beveiliging.
Een zwaardere weerstand plaatsen zou ik niet doen, de kans bestaat dan dat er verderop schade ontstaat.
Bij bijv een FT-2000 komt het in een zelfde situatie voor dat de ga-asfet mixer het loodje legt en dat is flink meer schade dan een weerstandje.
Meten is (z)weten

PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: FT991 doof in stand IPO

#11 Bericht door PA7HS »

In de eerder geplaatste bijlage heeft men R1005 vervangen voor 1/4 W waarvan men zegt dat het goed gaat..
Als referentie nemen ze de FTDX-3000 maar of dat vergelijkbaar is weet ik niet.

Ik zal eens een emailtje naar de EU distributeur sturen en eens kijken wat men er op te zeggen heeft.

Het is niet dramatisch en het wordt keurig onder garantie verholpen maar na twee keer is het wel genoeg HI.
De vraag is hoe je het voorkomt als er een andere set + eindtrap naast staat en de antennedraad er 5 meter recht boven hangt?
Set is uit bij gebruik van de andere trx en er zat een tussen-kabeltje op de HF antenne uitgang aangesloten.
Een dummy load zal ook teveel oppakken, dus antenne uitgang kortsluiten of door een antenneschakelaar omgekeerd toe te passen die de afgeschakelde aansluiting kortsluit?
(dan geen foutje maken door de PTT op HF te bedienen...)
Of een afsluitweerstand die voldoende afsluit maar stuk gaat bij onbedoeld zenden?
Wat zou daarvoor een geschikte waarde + vermogen zijn?
Of nog een ander idee?
73's, PA7HS Hans

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: FT991 doof in stand IPO

#12 Bericht door PA0LMD »

Een zwaardere weerstand plaatsen is het zelfde als een zekering die regelmatig stuk gaat vervangen door een zwaardere.
Niet doen dus, de kans op schade verderop in het apparaat is aanwezig.
En inderdaad...vergelijking met een FTDX-3000 gaat mank, andere constructie.
Meten is (z)weten

PA7HS
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: FT991 doof in stand IPO

#13 Bericht door PA7HS »

PA0LMD schreef:Een zwaardere weerstand plaatsen is het zelfde als een zekering die regelmatig stuk gaat vervangen door een zwaardere.
Niet doen dus, de kans op schade verderop in het apparaat is aanwezig.
En inderdaad...vergelijking met een FTDX-3000 gaat mank, andere constructie.
Antwoord van de EU distributeur gekregen en is gelijkluidend.
Dus bij reparatie vindt er geen modificatie plaats.

Ik refereerde eerder aan dit verhaal: https://www.commswg.site/_amateur_radio ... ailure.php
Enfin, verhalen op internet ff controleren op juistheid...

Het doel was om zekerheid te krijgen teneinde problemen te voorkomen.
Bedankt voor uw bijdrage!
73's, PA7HS Hans

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: FT991 doof in stand IPO

#14 Bericht door PA0LMD »

PA7HS schreef:
PA0LMD schreef:Een zwaardere weerstand plaatsen is het zelfde als een zekering die regelmatig stuk gaat vervangen door een zwaardere.
Niet doen dus, de kans op schade verderop in het apparaat is aanwezig.
En inderdaad...vergelijking met een FTDX-3000 gaat mank, andere constructie.
Antwoord van de EU distributeur gekregen en is gelijkluidend.
Dus bij reparatie vindt er geen modificatie plaats.

Ik refereerde eerder aan dit verhaal: https://www.commswg.site/_amateur_radio ... ailure.php
Enfin, verhalen op internet ff controleren op juistheid...

Het doel was om zekerheid te krijgen teneinde problemen te voorkomen.
Bedankt voor uw bijdrage!
Logischerwijze is mijn verhaal identiek aan dat van Yaesu..........en inderdaad : verhalen op internet moet je wantrouwen.
Meten is (z)weten

Plaats reactie