Programmeren Motorola GM900

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Programmeren Motorola GM900

#1 Bericht door DK1NL »

Heren amateurs,

ik tracht een Motorola mobilofoon GM900 VHF versie te programmeren.
Nu ben ik zo ver dat ik kan lezen en schrijven in het toestel maar daar heb je het dan ook mee gehad.

Het gebruikte DOS programma EVN4140 is uit 1995.

Tot nu toe loop ik tegen een probleem aan namelijk het instellen van het zendvermogen.
Het lage vermogen heb ingesteld op 5W en het hoge op 25W en dit wil ik kunnen kiezen d.m.v. een toets op het front.

Bij iedere Motorola portofoon kan je normaal gesproken een toets toewijzen waarmee je het zendvermogen kunt instellen, ik neem aan dat dit ook bij een mobilofoon kan?
In het menu spreken ze echter van "side button" en button 1 t/m 3, welke zijn dit? (zie foto)
Je zou denken dat dit de software is voor een portofoon maar het is toch echt voor de GM900 geschreven!

Wie weet hier iets meer over?
Bijlagen
IMG_1019.JPG
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Programmeren Motorola GM900

#2 Bericht door Thijzer »

Je moet sowieso de codeplug uit de mobilofoon eerst uitlezen en die wijzigen. Dan weet je zeker dat alle opties goed staan ingesteld.

Laag vermogen kun je hooguit per kanaal instellen, ik kan me niet herinneren dat dit met een druktoets kon. Je hebt op de MT2100 portofoon wel een 3-standen schakelaar, daarmee ging het volgens mij wel maar die gebruikte je meestal voor squelch of zone.

Het kan zijn dat de software opties laat zien die je niet kunt gebruiken. Als je op F1 drukt, krijg je vaak wat summiere uitleg erover.

Motorola software uit het DOS tijdperk is erg spartaans, gooit je terug in de tijd. Succes!

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Programmeren Motorola GM900

#3 Bericht door DK1NL »

Ondertussen ben ik weer wat wijzer geworden en het instellen van het vermogen kan alleen per kanaal, via een druktoets is dus niet mogelijk.

Terug in de tijd? Jazeker maar dat vind ik nu juist leuk.

Die GM900 is nu geprogrammeerd en als ik zie hoe gevoelig dat deze radio nog is doet hij niets onder voor de moderne radiosets.

Zelfs de scanfunctie heb ik weten te programmeren en werkt perfect!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Programmeren Motorola GM900

#4 Bericht door Thijzer »

Kijk eens aan, mijn herinnering toch nog intact.

Die Motorola dingen zijn super, gevoelig en robuust. Ik weet nog dat de GP-300 portofoon een uitstekende ontvangst had op 2m, daar kon menig amateurportofoon nog wat van leren.

Nou, veel plezier ermee!

Plaats reactie