IC-7300: lawaaiige ventilator vervangen?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC-7300: lawaaiige ventilator vervangen?

#46 Bericht door Thijzer »

Goed bezig, scheelt echt een pak. Toevallig dit weekend de shack heringericht en toen viel me op dat ik een ventilator hoorde... Blijkt van de voeding te zijn dus die moet nog aangepast worden.

Je moet echt je hand achter de ventilator houden om te zien of 'ie draait, je hoort het niet. Jammer dat fabrikanten van dit soort apparatuur niet standaard ventilatoren inbouwen die niet zo'n herrie maken.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: IC-7300: lawaaiige ventilator vervangen?

#47 Bericht door PD2R »

Met semi break-in vind ik het geklapper van het relais wel meevallen. Een goed afsluitende hoofdtelefoon doet wonderen. In Full break-in is het eigenlijk niet te doen. Het zal allemaal wel heel blijven maar het klinkt dan alsof hij het elk moment kan begeven.
Hoewel ik full break-in prettiger vind, staat hij bij dus, vanwege het geklapper, altijd op semi break-in.

De ventilator is een paar jaar geleden al vervangen voor een Noctua exemplaar. Een dergelijke stille ventilator had er inderdaad standaard op moeten zitten.

Vincent, succes met de CW QSO’s!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: IC-7300: lawaaiige ventilator vervangen?

#48 Bericht door Thijzer »

Je kunt het relais voorzien van een prop klei, van die plakkerige. Daarmee demp je het geluid dusdanig dat je 't praktisch niet meer hoort.

https://youtu.be/eYyb4fqBa8k?si=G5nEVI07bdkvias8

Gebruikersavatar
PE2V
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jul 2006, 21:23
Roepletters: PE2V
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: IC-7300: lawaaiige ventilator vervangen?

#49 Bericht door PE2V »

Zo….. heb de ventilator vervangen en de relais ingepakt met het kauwgom. Je hoort de fan en relais nog steeds maar aanzienlijk minder! 😅😅 dus ik ben blij.
Personal hamradio weblog: https://pe2v.nl

Plaats reactie