IC-7300: automatische switch voor 4 antennes/rx-antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

IC-7300: automatische switch voor 4 antennes/rx-antenne

#1 Bericht door PA3DAT »

Met mijn IC-7300 doe ik alles, dat is N1MM mét cw en spectrumscope, HRD-logbook, FT8 etc. met
slechts één usb-kabel! Mijn CI-V uitgang is nog ongebruikt.

Die CI-V in/uitgang houd ik vrij voor het eventueel aansluiten van een Funk Amateur Antenne Switch, FA-AS.
Zijn er hier al mensen die daar ervaring mee hebben?

Ik ben bezorgd of die switch wel samengaat met mijn usb-aansluiting op 115.200 Baud...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IC-7300: automatische switch voor 4 antennes/rx-antenne

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik heb inmiddels ontdekt dat de 7300 verschillende baudrate-instellingen heeft voor USB en CI-V.
Het is echter niet meer nodig.

Een externe antennetuner
Ik zie voorlopig af van die antenneswitch van Funk Amateur. Prachtig ding maar ik heb nu een
automatisch tuner (een LDG AT-600 Pro II) achter de 7300. Die heeft ook 2 aparte antennes
schakelbaar en nog een aantal andere voordelen.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=LT35hO6XO-c

Deze LDG-tuner heb ik met het speciale meegeleverde (Icom-)kabeltje aangesloten op de ic-7300.
Daarmee wordt de interne antennetuner uitgeschakeld. Wanneer ik nu op de knop TUNER druk
schakelt de 7300 automatisch om naar 10 Watt CW, past de antenne zo goed mogelijk aan en
schakelt dan weer terug naar de mode en het uitgangsvermogen die ik had gekozen.
Wanneer ik TUNER uitschakel, gaat de LDG-tuner op "Bypass". Zet ik de 7300 uit, dan schakelt
de LDG ook uit (want die krijgt ook zijn spanning via dat Icom-kabeltje).

Waarom een externe tuner?
De ingebouwde automatisch tuner van de 7300 heeft een vrij klein bereik, max. 1:3 (of 3:1 zo u wilt).
Met mijn FD4 kan ik zonder problemen werken op 10/20/40/80 meter. Daar is die antenne ook voor.
Echter, de tuner van mijn vorige trx, een FT1000mp, paste de antenne óók aan op 12/15/17/30/60m.
Dát kan deze LDG-tuner ook. Hij heeft een (veel) groter aanpassingsbereik.

Maar daar is die antenne toch niet voor geschikt?
De FD4 Windom-antenne van Fritzel is primair bedoeld voor 10/20/40/80 meter. Niet voor 15m: daar is
'ie ruim 1:3. En dat wil de 7300 niet (meer) aanpassen. De LDG wél, en zo werk ik vele DXCC's en ook
meerdere continenten op een antenne die daar eigenlijk niet voor is bedoeld. Niet ideaal misschien,
maar prima te doen voor iemand die niet op een boerderij woont en nu eenmaal moet "roeien met de
riemen die hij heeft".

Overigens: ik heb de FD4 onder allerlei omstandigheden vergeleken met een 3-bands vertical, een
Hy-gain 12AVQ. De FD4 hangt op 10m hoogte, de uiteinden op circa 9m boven de straat. De 12AVQ
zat gemonteerd op dakgoothoogte, circa 6 meter boven de grond.
De FD4 deed het op 10/15/20 onder álle omstandigheden (DX, contest etc.) beter dan de 12AVQ.
Vaak alleen al door het hogere ruisniveau van de vertical.
Onder moeilijke omstandigheden, roepend naar een DX-station in een pile-up, switchte ik van de FD4
naar de vertical en weer terug. Maar ik werd uiteindelijk gehoord op de FD4.

De vertical hangt weer in de garage, voor de JOTA... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie