Kenwood TS-2000 tuner werkt niet goed

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2ES
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2010, 19:54
Roepletters: PD2ES
Locatie: Gaanderen
Contacteer:

Kenwood TS-2000 tuner werkt niet goed

#1 Bericht door PD2ES »

Hallo Allen,
Ik heb een probleem wat ik nu probeer uit te leggen en hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen?
Ik Hb een Kenwood TS-2000, deze werkte altijd goed en heb er veel plezier mee tot heden ik met het tunen tegen een probleem aanloop.
Het probleem is nu dat als ik wil gaan tunen op 20 15 10 en 6 meter ik het zonder problemen kan doen.
Maar nu ik naar de 40, 80 en 160meter band ga en daar wil tunen geeft de set in morse SWR aan ( dat betekend dat de SWR waarde hoger is als 10:1 zoals de beschrijving zegt) en hij dus niet wil tunen daar (wat voorheen wel het geval was).
Nu heb ik een Kenwood TS-850S ernaast staan en die wil op de zelfde antennes overal goed tunen zonder al te veel problemen behalve de 160meter band dan HI maar dat ter zijde aangezien ik daar nooit luister.
ik heb de TS-2000 bij kennissen geprobeerd en dit tune verhaal gedaan en dit met verschillende uitkomsten terug gekomen.
Kennis 1: overal tunen en 6m tot en met 40 werkte het goed maar 80 en 160m niet terwijl zijn icom 7300 daar ook gewoon netjes kon tunen. Dit op een FRITZEL FB3
Kennis 2: kon ik overal tunen dus van 6 tot en met 80meter maar zijn SWR was op elke band vrij goed en dat op een home made draad antenne.

Is er iemand die mij misschien duidelijkheid kan geven waar ik het probleem moet zoeken?

Ik heb thuis de antennes FD4 Hygain th3mk4 en een aatron A99
Ter info zijn de reikwijdte van de tuners (TS-2000 en de TS-850S) hetzelfde en heb altijd op deze antennes gewerkt zonder moeite met beide sets.

73 PD2ES

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Kenwood TS-2000 tuner werkt niet goed

#2 Bericht door PA0LMD »

Dit lijkt toch wel erg veel op een defect in de tuner.
Je zou wel een reset kunnen doen, wie weet of dat helpt.
Meten is (z)weten

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Kenwood TS-2000 tuner werkt niet goed

#3 Bericht door PA1FJ »

Ik heb dat ook 2x gehad met mijn TS-480, het was een gesneuvelde hoogspanning C in de tuner.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Kenwood TS-2000 tuner werkt niet goed

#4 Bericht door PD5DJ »

PA0LMD schreef:Dit lijkt toch wel erg veel op een defect in de tuner.
Je zou wel een reset kunnen doen, wie weet of dat helpt.
Dat is helemaal niet zo'n gek idee.

Ik heb heel lang gehad dat mijn ACC audio level veelste zacht was op de main uitgang.
In het menu kan je de AF output instellen, maar niets dat werkte..

Een volledige reset, en alles werkte weer zoals behoren. toch iets van een bug in de software.
Zelfs het instellen van de AF output in het menu werkte weer.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Kenwood TS-2000 tuner werkt niet goed

#5 Bericht door PA0RAB »

PD2ES,Leo en meelezers
Met de autotuners van het inbouwtype geen ervaring
Wel met eigenbouw Pie T en L tuners en veel geleerd met die dingen
O.A. tune met QRP Staat het goed dan pas QRO
Er wil met QRO wel eens spanningsoverslag plaatsvinden tussen de platen van stator en rotator
Waarom zou dat niet hebben plaats gevonden in die auto met z'n spoelen en condensator banken
Dus met Leo eens dat een reset van de tuner je kan leren of spanningsoverslag in een of meerdere condensatoren heeft plaats gevonden
Succes met de puzzle
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD2ES
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2010, 19:54
Roepletters: PD2ES
Locatie: Gaanderen
Contacteer:

Re: Kenwood TS-2000 tuner werkt niet goed

#6 Bericht door PD2ES »

Hallo Allen,
Ik ben erachter gekomen wat er aan de hand is.... :?
Ik dacht ook eerst de tuner maar dat is het niet gelukkig.
Het bleek iets heel simpels te zijn en dat is dat 1 been van de FD4 met een schuifstekker :?: eraf was en dat niet goed gezien heb :shock:
Die eraan gemaakt en bleek het nog niet te kunnen tunen... bij verdere controle bleek de coax kabel vocht in de antenne schakelaar te hebben gebracht dus antenne schakelaar er tussenuit gehaald en alles werkt weer naar behoren maar nu alleen de coax kabel ven de FD4 vervangen vanwege dat vocht probleem.

Mag ik iedereen bedanken voor het mee denken en reacties het heeft me geholpen om alles nog eens na te kijken en dus het probleem gevonden te hebben.

73 Eelco PD2ES

Plaats reactie