IC-2730 en CAT doppler shift correcties

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

IC-2730 en CAT doppler shift correcties

#1 Bericht door PC1L »

Heb hier een piepklein ( mobiel ) maar erg mooi FM setje, IC-2730. Recentelijk zag ik dat er twee ontvangers inzitten :), waardoor het mogelijk is om er full duplex mee te maken :D. Als het allemaal klopt. Vraag mij af of het mogelijk is om mbv hamlib en gpredict stapjes van 1kHz te maken via CAT voor doppler shift correcties. Dan zou het een ideaal setje zijn voor bv ISS com en enkele andere onbemande sats. Misschien iemand die weet of dit mogelijk in voorbereiding is voor bv gpredict ? Of een ander tracking prgr ?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: IC-2730 en CAT doppler shift correcties

#2 Bericht door PE1PQX »

De doppler correcties voor ISS zijn niet zo heel spannend.... Ik heb het nooit toegepast en kon redelijk eenvoudig via ISS 'werken'. (APRS etc.)
Voor SSTV is die aanpassing ook niet direct nodig.
Verder denk ik ook niet dat de IC-2730 een CAT mogelijkheid heeft.

Edit: net even de manual snel door gebladerd, en kan daar niet zien dat het CAT mogelijkheden heeft!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: IC-2730 en CAT doppler shift correcties

#3 Bericht door PC1L »

Net hiervoor van het internet terug, in de hamlib lijst supported radio's is deze trx niet opgenomen hi .. dus noppes :(.

https://github.com/Hamlib/Hamlib/wiki/Supported-Radios

Een meer recente lijst kon ik nu niet vinden.

Wat betreft de ISS frequenties die je ongetwijfeld bedoeld ( 145 MHz ) kan het toch wel iets uitmaken, ondanks de relatieve signaal breedte t.o.v. de frequentie ( verloop ) .. Ik heb het al vaker gezien dat ook bv APRS net iets langer foutloos verloopt als je doppler shift correctie toepast hi. Bij de IC-2730 te denken aan de NBFM mogelijkheid wat zeer goede results oplevert ( indien goed op frequentie ).

Maar inderdaad is het vooral belangrijk op 70, 23 en 13 ( ISS repeater en ATV ) toepassingen. In de toekomst is wel te verwachten dat daar meer activiteit zal komen. Ja, en dan de FM sats met up / down 70 .. zou mooi gewerkt hebben met de IC-2730 !

Heb ook nog even gezocht naar CAT mogelijkheden, ooit iets gezien op internet dat het zou kunnen, maar nu ook niets meer daarover gevonden ! Die luitjes waren iets te enthousiast waarschijnlijk hi :lol:

By the way : heb je deze trx zelf in de shack en wel eens in full duplex gebruikt, als ik dat nog vragen kan ?

Plaats reactie