Wie heeft ervaring met kenwood TS 50?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd4sam
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Wie heeft ervaring met kenwood TS 50?

#1 Bericht door pd4sam »

Hallo,

Ik heb hier sinds deze week een kenwood TS50 staan. Zijn er mensen met het zelde toestel, of wie hebben ervaringen mee. Ik zelf vind het tot nu toe een prima tranceiver.
Ik had ook de AT 50 bij, maar dat geeft wel problemen. Hij is op sommige banden niet in te tunen. Gelukkig heb ik nog een handtuner
Ik gebruik overgens een G5RV (verkorte versie) antenne die ik zelf heb gebouwd

73'
PD4SAM

Afbeelding

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#2 Bericht door Theo Postma »

Was mijn eerste HF tranciever.
Ook heb ik hem gehad met de tuner, heerlijk zo als dit tuned :D
Het geluid v/d electro motortjes, heerlijk stil.
Later begreep ik dat ik de TS50 niet had moeten inruilen voor een ander.
Na ja, heb ervaring opgedaan met andere merken, zullen we maar zeggen :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Niks mis mee die combinatie ;)

Ik heb de FT 100 en de MFJ 993-B voor de vakantie, en thuis de FT 847 met de MFJ 993-B met SB 1000 P.A. van Heathkit.

Met je set is het prima werken goede ontvanger ook, dus lekker aan de slag en CQ geven ;)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

den van de PC

#4 Bericht door pa3dsc »

Ik gebruik de set hoofdzakelijk voor digitale modes PSK.
Samen met de OptoCAT van EZKITS
http://ezkits.illumicon.nl/en/index.html
prima galvanisch gescheiden van de PC.
Gebruik een magnetic loop aan het plafond werk ik vele landen.
73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met kenwood TS 50?

#5 Bericht door PA0FRI »

Ik heb hier sinds deze week een kenwood TS50 staan. Zijn er mensen met het zelde toestel, of wie hebben ervaringen mee. Ik zelf vind het tot nu toe een prima tranceiver.
Ik had ook de AT 50 bij, maar dat geeft wel problemen. Hij is op sommige banden niet in te tunen.
Waarschijnlijk ben ik, nadat ik eerst het schema had bestudeerd, een van de eersten in NL die een TS50 kochten (3/1993). Normaal koop ik nooit een nieuwe set, maar ik moest binnen een maand naar het buitenland en de achtergrond gedachte was om later de set als meetinstrument te gebruiken. Welnu dat gebeurt bijna dagelijks als zender om ATUs, baluns en HF versterkers te testen of als luisterontvanger om een modulatie of de frequentie van een oscillator te checken. De standaard interne kristal referentie oscillator heb ik nog niet hoeven te calibreren omdat hij nog op frequentie staat. Bij al mijn experimenten gaat er wel iets fout, maar de oerdegelijke eindtrap van het setje heeft dat nog steeds overleefd.
Bedenk dat het apparaat ontworpen is voor mobiel gebruik met een korte antenne. Thuis met een "echte" antenne moet de AIP ingeschakeld worden (= voorversterker uitschakelen).

Later werd een nieuwe antenne tuner gekocht die (uit de verpakking) niet op 160 m kon afstemmen en soms ook niet op een andere band. Omdat ik geen vertrouwen had in de monteurs van de handelaar (die gingen als "slagers" tekeer zag ik eens) ging ik zelf aan de slag. In de elektronica was geen fout te ontdekken en het lag aan de stand van de variabele condensatoren ten opzicht van koppeling van de aandrijfas. Als dat een paar graden veranderd werd, werkte de ATU op alle banden naar behoren. Misschien is dat ook de fout in jouw setje.

Voor de TS50 heb ik een HF (DSB) speech processor ontworpen en de info staat op mijn website.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#6 Bericht door pa3dsc »

http://groups.yahoo.com/group/Kenwood_TS50/

Is een mailing group De messages zijn te doorzoeken.

Kijk maar eens of het wat voor je is.

73 martin pa3dsc

Plaats reactie