Icom IC 7000 EU <> US

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gerlo
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2007, 22:47
Locatie: Regio 03 (Amersfoort)

Icom IC 7000 EU <> US

#1 Bericht door Gerlo »

Ik overweeg om een IC 7000 aan te schaffen als vakantie-rig. Omdat ik voor mijn QRL regelmatig in de States ben, denk ik erover om er daar een aan te schaffen (tnx to the strong euro).

Waar ik maar niet achter kom is of de versie die in Europa verkocht wordt, gelijk is aan de US-versie. Is er misschien iemand op het forum die hierover iets zinvols kan roepen?

De set kan je zo modificeren dat je op het kleine schermpje ook tv-beeld kunt ontvangen. Kan je met de US-versie ook in Europa beeld ontvangen of zit er andere electronica in (doordat de US met het NTSC systeem werkt en wij met PAL)?

Andere hints en tips zijn natuurlijk ook welkom!

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Icom IC 7000 EU <> US

#2 Bericht door Theo Postma »

Gerlo schreef: Kan je met de US-versie ook in Europa beeld ontvangen of zit er andere electronica in (doordat de US met het NTSC systeem werkt en wij met PAL)?

Andere hints en tips zijn natuurlijk ook welkom!
Wat het verschil is tussen de twee, zou ik zo niet weten.
Maar beeld krijg je hier in Europa nauwlijks meer.
De analoge uitzendingen zijn gestopt.
Zeker in ons eigen land.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#3 Bericht door PD2R »

Stuur even een mail naar IcomAmerica, die kunnen je vast vertellen of er verschillen zijn.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gerlo
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2007, 22:47
Locatie: Regio 03 (Amersfoort)

#4 Bericht door Gerlo »

Vandaag heb ik de douane (0800 - 0143) gebeld om te vragen hoe het zit met invoerheffing van een transciever vanuit de VS.

De medewerker wist me te vertellen dat deze apparatuur valt onder een zgn Taric-code (8525600000) waarover 0% invoerheffing wordt betaald. Ik zou volgens de medewerker alleen 19% BTW moeten betalen over de factuurprijs (en dus niet zoals ik aannam de cataloguswaarde in Nederland).

Kan iemand op dit forum (vanuit ervaring?) bevestigen dat het klopt wat de douane-medewerker zegt? Ik zou het vervelend vinden als ik op Schiphol keurig de BTW betaal over mijn nieuwe aanschaf en dan toch geconfronteerd zou worden met een invoerheffing en/of BTW-heffing over de Nederlandse cataloguswaarde.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#5 Bericht door PD2R »

Ik heb wel eens spullen in de US besteld zoals en Heil pro set plus en een paar bandpass filters. Voor deze spullen moest ik 19% btw betalen en die werd berekend over de totale factuurprijs, dus inclusief de verzend kosten.
Aangezien jij zelf de set mee neemt heb je dus geen verzend kosten en dus lijkt het verhaal van de douane kloppen.
Gelukkig maar, want als de douane het niet weet.... :wink:
Zeg, nu jij toch die kant op gaat.... :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#6 Bericht door pd2Rm »

wat ik ergens heb gelezen hoeft in het land waar de tranciever
word gekocht geen belasting worden betaalt
alleen in het land waar het word ingevoert
anders zou er twee keer twee keer belasting worden betaalt
informeer hier maar eens maar
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#7 Bericht door Steef »

Idd 19% btw. en het is vaak zo dat het al tax free is, wanneer dat niet het geval is, moet je dit bij de douane in US terug vragen (vliegveld).

Invoerrechten kan je vrijstelling voor krijgen ivm apparatuur voor zendamateur.

De modificatie van NTC naar PAL is behoorlijk ingewikkeld denk ik.

Kijk hier maar, is wel voor ander continent en modificatie van pal naar pal, maar hij heeft het helemaal onderaan ook over NTC naar PAL.
http://www.ab4oj.com/icom/ic7000/zs6yi_tv7k.pdf

Dus NTC naar PAL zal niet mee vallen denk ik.

btw: als je ruimte over heb, kan je misschien ook een ALPHA mee nemen :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#8 Bericht door PD2R »

Steef, je weet wel wat je vraagd.
Als je die mee moet nemen in het vliegtuig dan ben je het geld wat je bespaard al snel weer kwijt aan toeslag om het extra gewicht mee te mogen nemen. :P

Zelf had ik een FT 450 in gedachte.... :roll: :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#9 Bericht door vk2gwk »

Het kopen van Icom en Yeasu (en andere in Azie gemaakte) spullen is in de VS mogelijk wel iets, maar niet echt voordeliger. Daar moet het nl. ook eerst worden ingevoerd. Dat soort dingen kun je beter in Hong Kong of Singapore kopen. Daar is vaak ook de keus groter: meerdere modellen voor meerdere regio's en zo.

Als je in de VS iets in een winkel koopt zit daar de omzet belasting voor de staat op. Dat kun je omzeilen door het per post order te kopen van een leverancier buiten de staat.

Verder is het belangrijk dat je bij aankoop in het buitenland let op een wereldwijde garantie dekking. Soms krijg je voor lokaal aangeschafte spullen een garantie certificaat/dekking die alleen in het land van aankoop geldig is.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#10 Bericht door Steef »

Net als in Nederland kan je in de US taxfree kopen. Dus net als met postorder, alleen moet je aantonen dat je van buiten de US komt. Geldt ook voor taxfree kopen in Nederland, dan moet je aantonen dat je van buiten Europa komt. Wanneer de winkel deze mogelijkheid niet heeft, kan je met de bon op het vliegveld gewoon de BTW terug vragen.

Denk ik :shock:

En dat van die ALPHA, ik zo mijn bagage daar voor daar achter laten! Hoef je nog maar een kilo of 15 bij te betalen, met deze dollarkoers is dat al snel interessant denk ik.

Nadeel is dat je bij ALPHA wel eerst een maand of 6 op de wachtlijst gaat!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#11 Bericht door PE2AAB »

Gerlo schreef:Vandaag heb ik de douane (0800 - 0143) gebeld om te vragen hoe het zit met invoerheffing van een transciever vanuit de VS.

De medewerker wist me te vertellen dat deze apparatuur valt onder een zgn Taric-code (8525600000) waarover 0% invoerheffing wordt betaald. Ik zou volgens de medewerker alleen 19% BTW moeten betalen over de factuurprijs (en dus niet zoals ik aannam de cataloguswaarde in Nederland).

Kan iemand op dit forum (vanuit ervaring?) bevestigen dat het klopt wat de douane-medewerker zegt? Ik zou het vervelend vinden als ik op Schiphol keurig de BTW betaal over mijn nieuwe aanschaf en dan toch geconfronteerd zou worden met een invoerheffing en/of BTW-heffing over de Nederlandse cataloguswaarde.
En als je hem nu eens koopt en de doos weggooid? Niet geheel legaal maar dan is het gewoon 'Jouw Setje'
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gerlo
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 dec 2007, 22:47
Locatie: Regio 03 (Amersfoort)

#12 Bericht door Gerlo »

Allemaal bedankt voor de antwoorden.

Me niet melden bij de douane zou me inderderdaad 19% BTW schelen, maar is zoals je al zegt niet legaal. Omdat ik een regelmatige vlieger ben, weet ik dat je slecht zelden wordt gecontroleerd op Schiphol. Maar...ik voel er weinig voor om een economisch delict te plegen: je bent dan maar net afhankelijk of er een schikking (lees: boete) volgt of dat ik voor het hekje moet komen. En als je dan een veroordeling krijgt is een stafblad niet echt handig als je vaak vliegt... :wink:

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#13 Bericht door vk2gwk »

PE2AAB schreef: En als je hem nu eens koopt en de doos weggooid? Niet geheel legaal maar dan is het gewoon 'Jouw Setje'
Dan moet je dus ook de handleiding en het garantie bewijs niet in je bagage hebben.... :) (per post opsturen). En dan loop je nog de kans - als de dounane je echt wil pakken - dat ze het serienummer controleren. Aan de hand daarvan kunnen ze nagaan voor welke "markt" het apparaat gemaakt is. Dit soort controles zal voor amateur apparatuur wat minder snel plaatsvinden. Maar voor laptops en video camera's hebben ze de lijsten met serie nummer codes op Schiphol klaarliggen....

De dounane (zowel in NL als elders in de wereld) beveelt ook altijd reizigers aan om een "bewijs van aankoop" van het thuisland bij zich te hebben voor het aantonen van de afkomst van waardevolle goederen bij het weer terug invoeren.


Voor Steef: de USA kent geen BTW zoals de EU (of Australie) maar een sales tax die per staat verschillend is en die niet van toepassing op "interstate" transacties.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie