IC-7610 - audio input settings diverse microfoons

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

IC-7610 - audio input settings diverse microfoons

#1 Bericht door ON2PCO »

Voor degenen die de nieuwe ICOM IC-7610 bezitten en op zoek zijn naar initiële audio settings voor de (bijgeleverde) HM-219 handmicrofoon, de ICOM SM-20 tafelmicrofoon of de Heil ProSet Elite headset (IC-versie), heb ik bijgaand documentje opgesteld. Hierin tref je o.a. MIC GAIN, COMP level, TBW, TX Bass en TX Treble aan zodat je een vertrekpunt hebt om vervolgens op basis van de eigen bevindingen e.e.a. te fine tunen. Achteraan in de matrix tref je voor elk van de microfoons een indicatie aan voor welk soort QSO('s) de betreffende reeks settings het meest geschikt is, denk hier aan bijvoorbeeld 'DX', 'Long cosy chat' (a.k.a. rag chew) of 'Pile Up'. Ik wil benadrukken dat de instellingen natuurlijk een vertrekpunt zijn, want de uiteindelijke (=eigen) instellingen zijn o.a. afhankelijk van de (diepte en hoogte van de) eigen stem enz.

Veel plezier met de fine tuning én natuurlijk met jouw nieuwe ICOM IC-7610,
73,

Paul - ON2PCO
Bijlagen
Preferred Audio Settings IC-7610 - ON2PCO.pdf
(629.8 KiB) 403 keer gedownload
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: IC-7610 - audio input settings diverse microfoons

#2 Bericht door PA1TF »

Hoi Paul,

En hoe is de 7610 ? Ik heb zelf de 7600 en ben vanplan deze weg te doen en de 7610 te kopen.

Gr
Anton (uit heerlen) PA1TF

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: IC-7610 - audio input settings diverse microfoons

#3 Bericht door ON2PCO »

Dag Anton,

de IC-7610 bevalt uitstekend. Ik heb hem nu bijna 5 weken in huis en ontdek nog steeds nieuwe en handige functies. De leercurve is niet zo groot gebleken, enerzijds omdat ik eerder de IC-7600 heb gehad en anderzijds omdat de bediening zeer intuïtief is -> de engineers van ICOM hebben goed hun best gedaan.

Het mooie aan de IC-7610 vind ik de dubbele ontvanger (het kunnen monitoren van 2 frequenties (evt. op 2 verschillende banden én in twee modes) is heel erg mooi), de video-uitgang, de ingebouwde server voor remote bediening (al uitgeprobeerd, dit werkt heel erg goed) en de veelheid aan aansluitingen waarover de IC-7600 niet beschikte. De bediening via het ingebouwde touchscreen is ook heel erg makkelijk. In eerste instantie miste ik de aanwezigheid van bepaalde fysieke knoppen (waarover de IC-7600 dus wel bechikt(e)), maar inmiddels ben ik wel gewend aan de 'nieuwe' bediening. Voordat ik besloot de IC-7610 te bestellen, heb ik ook nog gekeken naar de (specificaties van de) FlexRadio 6400 en 600, maar uiteindelijk ben ik toch gegaan voor een vertrouwd ICOM-product.

In de praktijk is ook gebleken dat de uitgaande audio van deze transceiver heel erg 'clear' is. Dit vind ik persoonlijk een heel erg groot pluspunt; tijdens de recente PACC en ook tijdens normale QSO's kreeg ik frequent ongevraagd complimenten over de audio. De bijgeleverde HM-219 functioneert al geweldig goed, dus je hoeft niet persé meteen een dure tafelmicrofoon of headset te kopen om mooie verbindingen te kunnen maken. Ik heb inmiddels mijn Heil ProSet Elite (IC-versie) ook al getest en deze functioneert, ná aanpassing van enkele settings, subliem ... tijdens het NTA op 80m vandaag, ontving ik lovende kritieken over de audiokwaliteit.

In de toekomst zal ICOM middels firmware-updates nog de nodige functionaliteit aan deze transceiver toevoegen zoals bijvoorbeeld I/Q-output (voor de ontsluiting van digitale data) en 'touch'-bediening via een externe monitor.

Groet, Paul - ON2PCO.
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: IC-7610 - audio input settings diverse microfoons

#4 Bericht door ON2PCO »

>>> IC-7610 audio-settings - versie 2

bijgaand een bijgewerkte versie van het eerder geplaatste document met de audio-settings voor de ICOM IC-7610.

Was is er gewijzigd t.o.v. de 1e versie ?
Algemeen
uit de laatste 3 kolommen van de matrix is op te maken welke combinatie van settings het meest geschikt is voor welke soort communicatie (Pile up, DX resp. Long Cosy chat).

Zo zie je bijvoorbeeld bij de HM-219 handmicrofoon dat de tweede combinatie van settings het meest geschikt is voor DX-werk (score : 3 sterren), maar dat deze combinatie ook goed te gebruiken is voor Long cosy chats (score : 2 sterren) ... echter dat de eerste combinatie van settings daar beter scoort (score : 3 sterren).

Omdat mijn voorkeur uitgaat naar DX-werk, zie je dat bij elk van de genoemde microfoons de tweede combinatie van settings 'First choice ON2PCO' is geoormerkt. Deze combinatie van settings is in mijn IC-7610 als default ingesteld en heeft verder geen betekenis.

HM-219
de 'First choice ON2PCO' is nu de tweede combinatie geworden. De redenen hiervan zijn : ik heb enkele mede-amateurs mijn audio laten beoordelen en zij zijn tot de conclusie gekomen dat deze combinatie van instellingen meer 'punch' bezit én prettiger/geschikter is om naar te luisteren (zowel voor DX alsook de wat langere gesprekken).

SM-20
{deze settings moeten nog gevalideerd worden. Zodra dit gebeurd is, zal het document ge-update worden}

Heil ProSet Elite IC
Op basis van diverse QSO's (tijdens de recente PACC en direct daarna), is gebleken dat de meeste mede-amateurs deze combinatie van settings het meest waarderen (lees : het meest prettig vinden). Ten opzichte van de vorige versie van het document zijn de 'TX Bass' en 'TX Treble'-waardes gewijzigd.
Ook hier is de tweede combinatie van settings mijn 'First Choice' geworden aangezien ik meer van het DX-werk hou :-).
Bijlagen
Preferred Audio Settings IC-7610 - ON2PCO.pdf
(630.29 KiB) 313 keer gedownload
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

PA1TF
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mei 2016, 19:38
Locatie: Heerlen

Re: IC-7610 - audio input settings diverse microfoons

#5 Bericht door PA1TF »

Hoi Paul

Bedankt voor je review van de 7610.
Ik heb de laatste tijd wat rond gekeken op youtube en er wat reviews gezien van de 7610.
Ik gebruik nu op de 7600 de originele handmike en ben er zelf tevreden mee.
Gelukkig begrijpen ze bij icom hoe je een menu struktuur heb beste kunt maken.
Ik kan niet wachten om de 7610 in mijn handen te hebben.
Mischien hoor ik.je nog eens een keer op hf.

Groetjes uit Heerlen

Anton
PA1TF

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: IC-7610 - audio input settings diverse microfoons

#6 Bericht door ON2PCO »

PA1TF schreef:Hoi Paul

Bedankt voor je review van de 7610.
Ik heb de laatste tijd wat rond gekeken op youtube en er wat reviews gezien van de 7610.
Ik gebruik nu op de 7600 de originele handmike en ben er zelf tevreden mee.
Gelukkig begrijpen ze bij icom hoe je een menu struktuur heb beste kunt maken.
Ik kan niet wachten om de 7610 in mijn handen te hebben.
Mischien hoor ik.je nog eens een keer op hf.

Groetjes uit Heerlen

Anton
PA1TF
Hoi Anton,

begrijp ik dat je de IC-7610 inmiddels besteld hebt ? Zo ja, dan hoef niet lang te wachten, want ze zijn vanaf deze week bij de meeste Nederlandse dealers op voorraad.
De YouTube-videos geven een redelijk idee wat deze transceiver allemaal kan.

Wij spreken elkaar ongetwijfeld op HF tzt.

Een hartelijke groet, Paul.
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Re: IC-7610 - audio input settings diverse microfoons

#7 Bericht door ON2PCO »

Update sheet audio-instellingen t.b.v. de IC-7610.

Riemst, 18 februari 2018.
Bijlagen
Preferred Audio Settings IC-7610 - ON2PCO.pdf
(734.74 KiB) 285 keer gedownload
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Gebruikersavatar
ON2PCO
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 jun 2011, 08:44
Roepletters: ON2PCO
Locatie: Riemst (10 km ten zuidwesten van Maastricht)
Contacteer:

Update sheet audio-instellingen t.b.v. de IC-7610

#8 Bericht door ON2PCO »

Update sheet audio-instellingen t.b.v. de IC-7610 - versie 3 maart 2018.
Bijlagen
Preferred Audio Settings IC-7610 - ON2PCO.pdf
(851.29 KiB) 322 keer gedownload
ICOM IC-7610 / ICOM IC-7400 / Kenwood TM-V71e / Hytera PD785G
OCF-dipole (10-80m, Fritzel FD4) / End Fed (10-80m, HyEndFed) / 9 el. yagi 2m/70cm (home made, DK7ZB design) / vertical 2m/70cm (Diamond X30)


73 de Paul - a Dutchman in Belgium

Plaats reactie