YAESU FT726R VFO fout (not locking ? ) ..

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

YAESU FT726R VFO fout (not locking ? ) ..

#1 Bericht door on4aef »

Mijn verontschuldiging beste leden.
Niet gezien dat ik de verkeerde (Engelse versie ) had on-line gezet tijdens deze bewerking om het hier aangemeld te krijgen !
Probleem dat ik er is,dat de VFO van dit toestel niet direct bedienbaar blijkt te zijn ij het op dienst nemen van dit het toestel.
Dit euvel verdwijnt echter van zodra het toestel enkele minuten op staat ??
Tweede neven verschijnsel dat er aanwezig is bij het rond draaien op de frequentie band (bijvoorbeeld 70cm).
Als ik met de VFO dial in de omgeving kom van een aanwezig signaal op de band dan heb ik een ontzettend krakende geluid en dit
tot zolang ik om en rond het aanwezige signaal afstem !!
Dit krakende geluid verdwijnt echter wanneer ik exact afgestemd sta met de discriminator meter in de center.
Dit was voorheen nooit aanwezig,dit verschijnsel blijft aanwezig ook als de transceiver opgewarmd is dus dit heeft geen direkt verband met de VFO fout denk ik ?
Heeft er soms iemand ervaring met deze Yeasu FT726R transceiver en de mogelijke aanwezige fouten.
Waar dit eventueel gesitueerd ligt in de opbouw van de verschillende modili waar deze TRX uit bestaat ..
Dit beschreven verschijnsel doet zich op alle ingebouwde banden voor (144-430-50 Mhz).
Wat het krakende geluid betreft bij de afstemming rond een aanwezig bandsignaal is dit enkel aanwezig in FM mode !!!!
Alvast bedankt voor mogelijke technische hints
Beste groeten Jean.
Email : on4aef@telenet.be

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: YAESU FT726R VFO fout (not locking ? ) ..

#2 Bericht door on4btw »

Je kan beginnen met het signaal aan de uitgang van de VFO te controleren, of dit correct en stabiel is. Als dat in orde blijkt
je richten op de FM gedeelte op de RX-unit PB-2441, zeker de spanningen controleren en in het bijzonder de 8 volt in het FM gedeelte.

Plaats reactie