Ervaringen TYT porto MD2017

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ervaringen TYT porto MD2017

#1 Bericht door PA3BZT »

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van zendamateurs die de TYT MD2017 hebben aangeschaft.
Hoe is bijv de audio kwaliteit in FM en DMR, de ontvangstgevoeligheid?

Gezien de goede recensies van de TYT 380/390 70cm porto, twijfel ik tussen deze porto en de MD2017.
Van de MD2017 kan ik alleen bij eHam wat vinden, maar geen NL ervaringen.

73, Fred

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#2 Bericht door PA3BZT »

Helaas nog geen reacties. Ervaringen met de Retevis RT82 zijn ook welkom.

73, Fred

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#3 Bericht door PD2B »

Ik heb de Retevis, en ben er tot op heden tevreden mee. Ik heb van 2 porto's 1 gemaakt alhoewel ik DMR niet veel gebruik omdat ik te ver van een DMR repeater zit. Vind het een leuk ding alleen de trackbal op het toetsenbord mogen van mij wel weer gewoon drukknopjes worden.

En ik had de indruk dat er een dubbele VFO inzit maar ik krijg nhet niet voor mekaar om 2 zone's tegelijk te beluisteren. Misschien doe ik iets fout of een instelling verkeerd.
Mvg,

Bert

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#4 Bericht door PC4D »

Ik heb een aantal weken de RT82. Heeft mijn th7e en thd72e vervangen die ik alleen voor wat repeater werk had staan.
- Voelt degelijk aan.
- Scherm flikkert een beetje, schijnt normaal te zijn al hebben mijn yaesu/kenwood/icom porto's die ik ooit had dat nooit.
- knopjes left/right onder het scherm geprogrammeerd. Geen trackbal meer nodig dan.
- trackbal uitgezet met de laatste firmware
- desktop lader is handig
- mic/prog. aansluiting omslachtiger.
- heb er een handmic bij besteld, daarmee thuis op het buro ook goed te gebruiken.
- Op analoog 2/70 doet ie het prima, goede modulatie rapporten.
- Dubbele VFO werkt hier, alleen het dempen (geluid) van een van de VFO's werkt niet handig.
- DMR doet hij ook goed, audio is wennen. hier kletst hij tegen een blueDV DVmega openspotje aan. DMR Repeaters staan te ver voor mij.
- Beetje experimenteren met de diverse code plugs die er zijn. Elke versie heeft zo zijn voor en nadelen maar veel is naar eigen inzicht aan te passen.
- Dat er geen VFO meer opzit is minder fijn. Schijnt wel iets voor te zijn, nog onderzoeken.
- GPS nog niet gebruikt, lijkt niet simpel te zijn. Op mijn thd72e ging dat eenvoudig.
- De th7e instellingen kon ik makkelijk onderweg aanpassen, bij de RT82 moet je toch vaak hem weer aan de PC hangen voor instellingen.

Het is voor mij een experiment om deze te laten komen en tot nu toe bevalt hij wel. Maak overigens niet heel veel gebruik van de porto. Mijn vorige ook niet. Thuis en onderweg ander sets ter beschikking. DMR is wel leuk voor erbij te hebben.
73 PC4D DaveDoesIT

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#5 Bericht door PD2B »

Zojuist de firmware aangepast en de trackball uitgezet. P1 en P2 geprogrammeerd voor kanalen up en down.
Mvg,

Bert

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#6 Bericht door PC4D »

PD2B schreef:Zojuist de firmware aangepast en de trackball uitgezet. P1 en P2 geprogrammeerd voor kanalen up en down.
Werkt een stuk fijner toch.
73 PC4D DaveDoesIT

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#7 Bericht door PD2B »

Dat wel idd, maar na het uitzetten en aanzetten van de porto is de trackball weer actief en moet je hem weer uitzetten... Ik had gehoopt dat ie uit bleef!
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#8 Bericht door PC1L »

PA3BZT schreef:Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van zendamateurs die de TYT MD2017 hebben aangeschaft.
Hoe is bijv de audio kwaliteit in FM en DMR, de ontvangstgevoeligheid?

Gezien de goede recensies van de TYT 380/390 70cm porto, twijfel ik tussen deze porto en de MD2017.
Van de MD2017 kan ik alleen bij eHam wat vinden, maar geen NL ervaringen.

73, Fred
Zag dit toevallig nu staan .. en hoewel wat laat even kort comment abt ..

TYT MD 2017 is softwarematig identiek aan RT82 Retevis ( je kunt dezelfde firmware en codeplugs toepassen ), maar is veel robuuster uitgevoerd, ook mensen die wat moeite hebben met miniaturisatie kunnen hem makkelijk bedienen. En het luidspreker geluid is subliem te noemen. Bij lang luisteren / monitoren zul je beslist niet vermoeid raken van de inspanningen ter zake hi :-). Het accupack is fors uitgevallen. Echter het fysiek nadeel van de huidige uitvoering is de antenne / antenne SMA connector, deze combinatie is niet OK. Dat is jammer voor een verder zo stevig uitgevoerde portofoon. Op youtube zijn de reparaties te bewonderen indien zo'n verbinding breekt. Je houdt je hart vast hi :lol:. Ik heb het zelf voorlopig opgelost door een zeer flexibele antennetje erop te schroeven. Ik zie voor mezelf wel een mogelijkheid om straks een degelijke connector erop te monteren. De firma zal mogelijk met een verbetering komen daaromtrent, althans, dat zou je mogen verwachten.

Opvallend ook dat ikzelf, en nog een paar OM's, met trackbal goed uit de voeten kan, went echt wel, en gaat lekker snel als je er even aan went. Sneller als met toetsen.

De audio kwaliteit in FM en DMR, en de ontvangstgevoeligheid zijn gewoon goed te noemen. Ik zal de RT82 zeker ook aanschaffen simpelweg omdat deze compacter is ( handig onderweg ), echter voor thuis in de shack is de MD 2017 ideaal.

NB : vergeet niet in signaling DIR ( code plug ) remote etc op OFF te stellen, indien gewenst. De firmware, zoals Rutger die geregeld heeft op https://www.hamdigitaal.nl en ook de codeplug ( PA3CQJ : hulde ) werken nu al erg goed en bovengenoemde instellingen zijn in de nieuwere versie(s) aangebracht :

Bij levering trof ik op de porto aan :

Firmware Ver. : S003.035
CP Ver. : V01.16

Heb een tijdje gebruikt :

Firmware : S003.035 werd vervangen door : TYT2017-UV(CSV-GPS)-P3.38.bin
Codeplug : V01.16 werd vervangen door : MD2017_RT82-NL-BE-V5a-PA3QJ-2017-06-30.rdt
10000 contacten REC OFF ruimte zat op dat ding dus.
Op de porto werd dat :

Firmware Ver. : S003.038
CP Ver. : V01.17

In deze CP versie heb ik meteen enige veranderingen aangebracht en alles werkt dan zonder problemen. Inmiddels is er weer nieuwe firmware en codepluggen verschenen. Hier zijn ook in de signaling DIR al de bovengenoemde wijzigingen inmiddels aangebracht :-) zoals boven vermeld.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#9 Bericht door PD2B »

Wat de antenne betreft daar was ik ook wel een beetje bang voor maar ik zie ook alleen maar dat het bij de TYT MD2017 gebeurt. Zelf denk ik dat het (mede) komt door de verschillende antenne's die gehanteerd worden op de TYT en Retevis.

De antennespriet zit niet recht boven connector bij de TYT en naast het sprietje onderaan zit een verdikking en ik vermoed dat daardoor de antenne te vast word aangedraaid. Zelf vind ik de looks van die antenne niet mooi en heb daarom gekozen voor de retevis. Ik gebruik de porto voor prive maar ook deels werk/hobby matig en dan hangt de port0 aan de broekriem en bij in en uitstappen van auto komt de antenne toch wel enigzins onder een hoek te staan maar tot op heden geen probleem dat er iets afbreekt.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#10 Bericht door PC1L »

Dat is helemaal waar .. en afgezien van het verschil in de antenne's zou het ook nog een constructiefoutje ( al of niet ook mbt het SMA chassisdeel ) bij de MD 2017 kunnen zijn ( heb de MD 2017 nog niet geopend ) .. maar de antenne had ik meteen de eerste dag al aan de kant gelegd :lol:. Zeker voor mobiel gebruik. Vervangen door een zeer flexibele antenne, ziet beter uit en vooral, werkt beter ( meer gain ). Heb er ook nog rubber ring onder gelegd. Inderdaad draai je snel de bus van het SMA deel eruit als je niet oppast. Maar ook omvallen ( met de originele antenne ) geeft al risico. De krachten op de bus zijn dan te groot.

Wat ik mij nog afvraag, alvorens een RT82 erbij te nemen, is het audio ( luidsprekertje ) van deze beide porto's van dezelfde kwaliteit ?

Misschien iemand die beide porto's in bezit heeft dit leest ?

Leon PC1L.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#11 Bericht door PD2B »

Ik vind het geluid van de RT82 goed. Gebruik hem ook wel veel met speakermike. Zelf denk ik dat de beide porto's inwendig zo goed als identiek zijn alleen de behuizing is anders en zo heb je wel meer van de look a like's o.a. baofeng etc.
Mvg,

Bert

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#12 Bericht door PA3BZT »

Wat ik mij afvraag als je 10000 contacten kwijt kunt, hoe vindt je in godsnaam een repeater tussen al die contacten? Selecteer je eerst een land en daarna een regio ofzo? De gps optie biedt geen lokatie hulp heb ik begrepen.

Vraag mij ook af of de TYT MD2017 en de Retevis RT82 qua firmware en CP versies volledig uitwisselbaar zijn en blijven.
Als de Retevis een aangepaste firmware en/of cp versie vereist, dan zou ik zeker geen Retevis kopen. Met aangepaste versies heb ik slechte ervaringen qua ondersteuning.

Ik meen dat de Harvest RH771 een uitstekende en flexibele porto dual band antenne is.

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#13 Bericht door PA3CQJ »

PA3BZT schreef:Wat ik mij afvraag als je 10000 contacten kwijt kunt, hoe vindt je in godsnaam een repeater tussen al die contacten? Selecteer je eerst een land en daarna een regio ofzo? De gps optie biedt geen lokatie hulp heb ik begrepen.

Vraag mij ook af of de TYT MD2017 en de Retevis RT82 qua firmware en CP versies volledig uitwisselbaar zijn en blijven.
Als de Retevis een aangepaste firmware en/of cp versie vereist, dan zou ik zeker geen Retevis kopen. Met aangepaste versies heb ik slechte ervaringen qua ondersteuning.

Ik meen dat de Harvest RH771 een uitstekende en flexibele porto dual band antenne is.
Contacten in de contactenlijst worden gebruikt om de roepletters van je tegenstation op het scherm te vertonen.
Er is een versie van de firmware die 100.000 contacten aan kan, daar passen nu nog alle geregistreerde DMR stations in.
Repeaters staan in de kanalenlijst met meerdere TalkGroepen per repeater.
Je maakt zones aan voor de repeaters en TG's die je wilt gebruiken.
De RT82 en de MD2017 zijn identiek zo ook de firmware die er in kan net als het CPS.

Als je wilt zien hoe dat werkt met een codeplug kun je een CPS https://www.hamdigitaal.nl/download/sof ... -v1.17.zip en een codeplug https://www.hamdigitaal.nl/download/cod ... -09-10.rdt downloaden van Hamdigitaal.nl
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#14 Bericht door elsinga »

Er zijn twee contactenlijsten mogelijk:
- de standaard lijst met 10.000 contacten, die wordt gebruikt om de naam van je tegenstation te tonen én voor TX contacts plus het kiezen van direct dial contacts
- de 100.000 contacten lijst, waarvoor een andere firmware moet worden geladen en waarmee dan de opnamemogelijkheid vervalt, die alleen wordt gebruikt om (nog uitgebreidere) gegevens van je tegenstation op het scherm te zetten

Als je de 100.000 contacten firmware gebruikt kun je de 10.000 contacten lijst gebruiken om daar de beperkte set van te kiezen ID's in te zetten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#15 Bericht door PC1L »

PA3BZT schreef:
Ik meen dat de Harvest RH771 een uitstekende en flexibele porto dual band antenne is.
Heb deze gezien bij portofoonweb.nl ziet er goed uit ( specs ) laag geprijsd en ontlast ( als het goed gaat ) het SMA chassisdeel bij ongewenste bewegingen ( wel de moer iets bijstellen ). Zie ook :

https://www.youtube.com/watch?v=POK044fUrU4

Alhoewel ik zelf niet helemaal voor deze oplossing zou kiezen, een rubberring en moertje iets linksom.

Verder : de portofoonTX kan er zijn energie goed in kwijt. De reikwijdte woordt aanzienlijk vergroot. Maar wat de RX gaat doen met de nu krachtige signalen ( oversturing ? ) is afwachten.
elsinga schreef:
Als je de 100.000 contacten firmware gebruikt kun je de 10.000 contacten lijst gebruiken om daar de beperkte set van te kiezen ID's in te zetten.
Leuke tip, wist niet dat dit kon.

Plaats reactie