Windows USB driver Yaesu

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Windows USB driver Yaesu

#1 Bericht door PE1DON »

Bij de FT70D wordt een USB kabel geleverd waarmee je de portofoon vanaf een Windows applicatie van Yaesu kunt programmeren. Als ik de USB kabel in de portofoon en de Laptop prik zie ik na een tijdje de melding dat "Het USB apparaat wordt niet herkend. Een van de op deze computer aangesloten USB-apparaten werkt niet goed. Het apparaat wordt niet herkend"
Als je de windows help leest zou de USB niet goed werken. Het installeren van de USB driver lukt dus ook niet en ik kan niet met het aparaat communiceren.

Ik gebruik Windows 7-Pro (NL). Ik heb al andere USB kabels geprobeerd maar dat geeft geen oplossing. Iemand enig idee of tips hoe dit op een andere manier opgelost kan worden?
---
73's de PE1DON

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Windows USB driver Yaesu

#2 Bericht door Bert_1 »

Dit soort dingen komt vaker voor omdat windows denkt te weten wat voor apparaat het betreft en de bijbehorende driver gaat installeren terwijl er een andere driver nodig is. Normaal moet je voor dit soort speciale apparaten eerst de juiste driver installeren en daarna pas de kabel aansluiten. Ik denk dat je nu eerst de betreffende driver met de hand moet verwijderen via het configuratie scherm, dan bij Yeasu de juiste downloaden en installeren en dan de usb kabel pas moet aansluiten.
Bert

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Windows USB driver Yaesu

#3 Bericht door PE1DON »

Daar heb ik ook aan zitten denken maar Yaesu schrijft in de handleiding voor dat de kabel aangesloten moet worden tussen de PC en FT70D voordat je de driver wil installeren.
Als je een " maagdelijke" installatie van Windows pakt herkent Windows dat er een nieuw device aangesloten is en wil hij een device installeren. Na een tijdje wordt de installatie afgebroken. Als je dan in de Windows device-manager van Windows kijkt zegt Windows dat hij het aangesloten apparaat niet herkend. In de windows device-manager staat hij dan met een geel driehoekje met als omschrijving " onbekend apparaat"
Vanuit Yaesu worden twee file-tjes meegeleverd
- FT-70d_com.cat
- FT-70D_Com.inf

Maar ik zie geen mogelijkheid om met deze twee bestanden de installatie van de USB driver te forceren zodat de compoort driver geinstalleerd wordt.

Iemand een idee?
---
73's de PE1DON

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Windows USB driver Yaesu

#4 Bericht door Ron01 »

Download Snappy driver, let op dit is er in 32bit en 64bit.
Het is een flink bestand (12,4gb) maar hiermee los je alle (ja, alle) driverproblemen gratis op.
Let er wel op dat als je dit draait, je de programmeerkabel aangesloten hebt.
Dit is echt een "swiss knife"

Veel succes!
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Windows USB driver Yaesu

#5 Bericht door PE1MBS »

12,4 Gb voor een driver proggie...vind ik een beetje eng klinken.
Waarom niet de eigenschappen opvragen bij het apparaat met het gele driehoekje en dan onder het tabje driver deze laten verwijzen naar het inf bestand?
Heb je dat al geprobeert?

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Windows USB driver Yaesu

#6 Bericht door Radioot »

Nee niet ingewikkelder maken dan het is. De juiste driver heb je al.

Kies in configuratie scherm Probleemoplossing> een apparaat configureren.

Laat de PC even zoeken als je hardware gevonden kies dan driver zelf installeren.

Kies FT-70D_Com.inf

Wat de spreker boven mij zei, terwijl ik zat te tikken...

Gebruikersavatar
PE1DON
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2009, 05:25
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Windows USB driver Yaesu

#7 Bericht door PE1DON »

Ik ben er inmiddels uit. Het is toch een kwestie van RTFM.

Bij de software voor het programmeren staat het stapsgewijs beschreven. De installatie gaat wat "apart" maar werkt wel. Blijkbaar moet de USB poort in de FT70D in een bepaalde mode gebracht worden.
- Installeer de ADMS-10 software. Deze kan gedownload worden van de Yaesu website. Hierin zitten de twee USB driver bestanden
- Haal de batterij uit de FT70DE.
- Sluit de laadadapter aan op de FT70DE. In het display verschijnt "EXT DC".
- Schakel de FT70D in met de powerknop op de porto.
- Haal de laadkabel uit de FT70D.
- Klik nu de meegeleverde USB kabel in de porto en de computer/Laptop.
- Druk nu de ADMS knop in en houdt deze ingedrukt terwijl de laadkabel weer in de porto gestoken wordt. In het display verschijnt de tekst ADMS
- Start nu de geïnstalleerde ADMS-10 software op.
- Ga naar de optie C)ommunications -> Com Port settings
- Klik op Device manager. Zoek onder ' Unknown devices" de Other Devices op. Klik op Update Devices
- Browse my computer for computer drivers. Zoek de plaats waar de twee Driver bestanden staan.

Als het goed is wordt er nu een driver geïnstalleerd voor de FT70D.

Nu kun je in het ADMS-10 programma onder C)ommunications een Comport kiezen die ook overeen komt met de geïnstalleerde Device driver.

Succes met de FT70
---
73's de PE1DON

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Windows USB driver Yaesu

#8 Bericht door PA2HP »

Voor de liefhebbers.
Ik heb een file gemaakt voor de FT-70 met alle NL repeaters analoog (bron Hamnieuws) voor 2 en 70cm.
Ook de C4FM repeaters staan erin.

Bij interesse stuur maar een PM.

pa5zl
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 mar 2023, 09:49
Roepletters: pa5zl

Re: Windows USB driver Yaesu

#9 Bericht door pa5zl »

PA2HP, je heb een PM voor de config file ft70d ..

Joost - PA5ZL

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Windows USB driver Yaesu

#10 Bericht door Ron01 »

PE1MBS schreef: 28 sep 2017, 22:59 12,4 Gb voor een driver proggie...vind ik een beetje eng klinken.
Waarom niet de eigenschappen opvragen bij het apparaat met het gele driehoekje en dan onder het tabje driver deze laten verwijzen naar het inf bestand?
Heb je dat al geprobeert?
Hier is een misverstand, natuurlijk is de driver niet zo groot.
Dit is echter een grote opslag van duizenden drivers, maar dat zie je pas als je met dit aan de slag gaat.
Start het gewoon op, en selecteer de juiste driver. Binnen 20 seconden staat de juiste er op.
Je hoeft dit niet te geloven en mag er best cynisch zijn. Maar mijn ervaringen zijn erg positief.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Windows USB driver Yaesu

#11 Bericht door Ron01 »

PE1MBS schreef: 28 sep 2017, 22:59 12,4 Gb voor een driver proggie...vind ik een beetje eng klinken.
Waarom niet de eigenschappen opvragen bij het apparaat met het gele driehoekje en dan onder het tabje driver deze laten verwijzen naar het inf bestand?
Heb je dat al geprobeert?
Hier is een misverstand, natuurlijk is de driver niet zo groot.
Dit is echter een grote opslag van duizenden drivers, maar dat zie je pas als je met dit aan de slag gaat.
Start het gewoon op, en selecteer de juiste driver. Binnen 20 seconden staat de juiste er op.
Je hoeft dit niet te geloven en mag er best cynisch zijn. Maar mijn ervaringen zijn erg positief.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 319
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Windows USB driver Yaesu

#12 Bericht door Ron01 »

Sorry, dubbel geplaatst.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Plaats reactie