Yaesu ft 897

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1jol
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 aug 2011, 13:09
Roepletters: pd1jol

Yaesu ft 897

#1 Bericht door pd1jol »

Hallo mede zendamateurs

Heb een vraag wat zijn de optimale settings voor de 897 met normale handmic om het maximale vermogen eruit te halen.

als ik fluit krijg ik er niet meer dan 50 watt uit en tijdens moduleren iets minder .

gezien ik hem mobiel gebruik is iets meer vermogen soms wel handig.

wie heeft hier ervaring mee of de oplossing.

Grts Johnny
:oops: :oops: :oops: :oops:

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Yaesu ft 897

#2 Bericht door PH2LB »

In SSB neem ik aan ? Waar heb je je mic gain op ingesteld?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
pd1jol
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 aug 2011, 13:09
Roepletters: pd1jol

Re: Yaesu ft 897

#3 Bericht door pd1jol »

de mikegain staat op 85 en de compres op 80 het gaat om een gewone handmike .

in de ssb mode natuurlijk schakel ik om naar fm ruim 100 watt.

raar maar waar

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Yaesu ft 897

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pd1jol schreef:raar maar waar
Zo raar is dit niet. Over dit onderwerp is hier al veel gepubliceerd. Misschien even de zoekfunctie gebruiken.

Voorbeeld: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... rmogen+ssb
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Yaesu ft 897

#5 Bericht door PA0RAB »

John.
Uit je vraag blijkt dat je de bekende fout maakt

Immers SSB heeft een sterk wisselend vermogen Die piekspanning is moeilijk te meten
Denk even aan een gewone wisselspanning Daar geldt zoals je weet dat de effectieve waarde ongeveer 0,67 van de piekwaarde bedraagt
Zet je nu een sinustoontje op de modulator zal je output derhalve rond de 65 watt aangeven
De spraak fluctueer veel meer dan dat sinustoontje .Je mag rustig stellen dat de gemiddelde waarde zich beweegt tussen 0,25 em 0,35 of voor de 897 25 en 35 watt met met de piek op 110 watt
Dan is het meetsysteem traag Daarom zal je outputmeter altijd minder aangeven
Zet je daarnaast een oscilosscoop dan zie je wel die spanningspieken wel en kun je die piekspanning aflezen en zo ook je piekvermogen berekenen.
Dan lees ik een gevaarlijk ding Je stelt ergens dat je 100watt FM haalt uit de 897 zou kunnen De mijne maakt slechts 50 fabrieksmatig
De eindtrappen van de 897 en andere meer mode set zijn niet op het continue piekvermogen berekend.
Doorgaans is 50watt veilig en heeft ook de fabrikant de koeling daarop berekend en gegarandeerd
Dat je set aanmerkelijk minder vermogen aangeeft is dus normaal want je meet de gemiddelde waarde
Vandaar de bekende fout
Het forum heeft het trouwens eens uitvoerig behandeld Weet alleen niet waar en wanneer
Wellicht is iemand zo vriendelijk het linkje te geven
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Bedankt Tjeerd

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Yaesu ft 897

#6 Bericht door pd0raa »

25 Watt is zat .. :lol:

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Yaesu ft 897

#7 Bericht door PA1FJ »

Een leuke en goede oplossing voor de FT-897 en o.a. FT-817 is de DYC8x7 mic compressor van Funk amateur.
Ik gebruik hem al jaren voor mijn FT-817 en tegenwoordig ook op de FT-897.
De resultaten zijn verbluffend. Ik heb zelfs een keer een opname van mij zelf gehoord van een Nederlands station toen ik met de FT-817 in SV8 zat, je kan door de felle modulatie mij signaal tot in de ruis waarnemen.
Ook is het mooi dat er ook een Noisegate in zit waardoor je geen last heb van e.v.t. achtergrond geluoden.
Wel bij de FT-897 de interne compressor uitzetten ander wordt het echt te gek.
En niet gebruiken tijdens lokale QSO's!

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Yaesu ft 897

#8 Bericht door Thijzer »

Je kunt voor de FT-897, -857 en -817 een compleet nieuwe print voor de handmicrofoon kopen, dan klinkt het een heel stuk beter. Kost een paar tientjes en schijnt de moeite waard te zijn.

FF informeren bij John PD7MAA, die heeft dat volgens mij in de FT-817 zitten.

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Yaesu ft 897

#9 Bericht door Roy pd8rw »

Ik heb de handmic. Ook voorzien van het hier boven genoemde kitje .
Duits adres kwam het vandaan . Weet zo de naam enzo niet meer.
Maar in de 817nd een hele verbetering.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Yaesu ft 897

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pd1jol schreef:de mikegain staat op 85 en de compres op 80 het gaat om een gewone handmike .

in de ssb mode natuurlijk schakel ik om naar fm ruim 100 watt.
Hoe staat het met de ALC uitslag? Regelt deze niet terug? Een compres van 80 vind ik nogal hoog.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Yaesu ft 897

#11 Bericht door PA1ZP »

Hi

Op deze set nooit de compr gebruiken, je wordt alleen maar breed en beroerd.
De volgende zaken kun je doen, de HF compr zoals net beschreven NIET gebruiken.
Mike gain op 50-70 zetten.
Niet naar de power meter kijken die 100 watt is er wel alleen de powermeter is te traag om hem te laten zien.

In de MH31 microphone zit een capaciteitje een elcootje van 0,3 uF deze vervangen door een ceramisch C-tje van 0.1 uF de tone switch achterop op 2 zetten (low-cut) en mike gain naar 80 zetten, je audio wordt veel scherper en veel beter verstaanbaarder maar niet mooier.

De beste oplossing is inderdaad een HF compr limmiter ook wel HF clipper genoemd gebruiken.
Er is een Duitser die ze in de MH31 bouwt (tenminste 13 jaar geleden) en Kent electronics heeft er ook een printje van) , dat werkt heel goed echter je audio wordt niet mooier wel lelijker en harder maar veel beter verstaanbaar.

De gemiddelde power levels en signaal gaan met 4-6 dB omhoog.
Piek power levels gaan nul omhoog, je set gaat er niet van kapot en je hoeft hem niet eens open te maken. Je signaal wordt met goed ingestelde mike gain op de ALC ook niet breder.

Jaren lang testen met PA3ERT heeft geleerd dat HF compr limmiting oftewel een HF-clipper geweldig werkt.
In Suriname was Piet altijd het best verstaanbaar, lokaal werden ze gek van zijn lelijk scherpe en harde modulatie.
Arnold in Suriname was er heel simpel in de zei tegen Piet "je komt geweldig door jongen je moet gewoon herrie maken".

Om goed verstaanbaar te zijn met een zwak signaal moeten de midden en hoge tonen omhoog en de lage tonen lager in sterkte, bassen leveren niks op aan verstaanbaarheid, kijk maar eens op je FM radio bassen lager zetten mid en hoog omhoog en in de auto wordt het nieuws ineens een stuk beter verstaanbaar met de auto geluiden als QRM bron.

Op PA0FRI zijn site staat ook zulks beschreven en de Kent printjes waren van zijn ontwerp.

Beter is de antenne situatie te optimaliseren, daar kan je veel meer mee verdienen .
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Yaesu ft 897

#12 Bericht door elsinga »

pd1jol schreef:Heb een vraag wat zijn de optimale settings voor de 897 met normale handmic om het maximale vermogen eruit te halen.

als ik fluit krijg ik er niet meer dan 50 watt uit en tijdens moduleren iets minder .

gezien ik hem mobiel gebruik is iets meer vermogen soms wel handig.
[mod] Even een herinnering aan de forumregels: hulp bij illegaal gebruik is niet toegestaan. Aangezien een Novice max 25W mag doen is hulp hier ook niet nodig. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten