M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

#1 Bericht door pa0fmy »

In mijn SSB zendontvanger zit een eindtrapmodule. Volgens de datasheet en vergelijkingstabellen is deze 1 op 1 vervangbaar door een M57727. Datasheets nagekeken en alles klopt. Ik schaf een nieuwe aan bij Ali Express maar deze geeft geen output. Toch maar even gekeken wat er onder het kapje zit. Dat zit er met een beetje siliconenkit op geplakt. Nu blijkt er toch wat anders in te zitten dan de datasheet mij vertelt. Er blijken 3 transistoren in te zitten ipv 2 en de pinnen 2 en 3 power voor T1 en bias zijn verwisseld. De bias moet 9 volt zijn en inwendig wordt het gestabiliseerd met een zener en voorschakelweerstand. Je kan op de foto heel goed zien dat van pen 3 een meander leiding loopt naar collector T3 en van pen 4 naar collector T4 Volgens de datatsheet zou pen 3 de bias voeding zijn en de transceiver zet daar ook netjes 9 volt op in de stand zenden. De transistoren T2 en T3 meten volledige kortsluiting van basis naar massa. Tijdens het testen is de stroom niet boven de 800 mA geweest en de voeding schakelt boven de 3 ampère supersnel af. Deze beveiliging is niet in werking getreden tijdens het testen.
Heeft iemand het zelfde meegemaakt dat hij vermoedelijk een fout gestempelde module heeft gekregen. Of is de datasheet van de M57727 fout. Bekijk de foto dan weet je wat ik bedoel. Eventueel inzoomen. Frans PA0FMY
Bijlagen
100_9087.JPG

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

#2 Bericht door pe1cmo »

Dit is bekend bij Alie. Helaas wordt je door die chinezen op het verkeerde been gezet. (of te wel belazerd)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

#3 Bericht door pa0ejh »

Ze hebben geen flauw idee wat ze verkopen, het zijn dozen schuivers....

Maar goed, de Module werkt verm. niet omdat aansluitingen verwisseld zijn.

De massa van basis naar aarde kan wel hoor, dan is het een FM module die
in klassa C staat ingesteld, als je het juist aansluit zou die in FM moeten werken
en alssie uiteraard nog OK is ...massa is het groene spoor van de basis, zit ook
nog een ferrietkraal om. . .

Zal niet makkelijk zijn om nog een goed exemplaar tegen een schappelijke
prijs te bemachtigen....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

#4 Bericht door pa0fmy »

Neen als het een FM module zou zijn dan heeft die een pootje te veel. Ik vond het al vreemd dat na het inbouwen en testen de ampère meter van de voeding al een beetje uitsloeg terwijl de transceiver nog uit stond. In het schema staan de collectors altijd onder de 12 volt ook tijdens de stand UIT. Bij het zenden komt de bias er bij. Als die pootjes verwisseld zijn heeft er 12 volt op de bias gestaan, die moet 9volt hebben. Inwendig zit er wel een 0,65 V zener in voor de bias. Zal nog eens onderzoeken of inderdaad de basis via een spoeltje aan massa ligt. Kan ook nog zijn dat die voor een heel andere frequentie is bedoeld, daar is de digitale meetzender voor om dat uit te vinden Frans.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

#5 Bericht door pa0fmy »

Je hebt inderdaad gelijk. De tweede en derde tor staan in klasse C De eerste tor in AB. Pootje 2,3 en 4 zijn de voedingsspaningen voor elke tor apart. Daarom verbruikt die bij UIT al een beetje stroom op pootje 2 omdat het biascircuit voor de eerste tor dan al aan staat. Met de digitale meetzender andere frequenties geprobeerd. De meeste versterking op ca 95 MHz. Komt er in elk geval wat vermogen uit. Ding is dus niet voor 2 meter SSB maar is dus een FM omroepband zendversterker. Dus of verkeerde stempel of het kapje van een originele er op geplakt. Je kan refund krijgen bij Ali maar het is een heel gedoe om ze te overtuigen. Koop dus geen M57727 modules uit China want je krijgt een ander onderdeel in huis.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

#6 Bericht door pa0ejh »

Hallo Frans.

Ik weet niet of je er nog (meer) geld aan wilt besteden, maar hier http://www.minikits.com.au/components/m ... A30H1317M1 kun je nog de opvolger bestellen.

De datasheet kun je er ook downloaden om te zien of alles past en de juiste pinning heeft.

Kost 53 AUS$ wat 36 Euro zou zijn, komen nog wel verzendkosten bij enzv.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

#7 Bericht door pa0fmy »

Ja die module is ook heel mooi. Moet er alleen even een 7805 +potmeter tussen omdat de bias geen 9V is maar ergens tussen 3 en 5V. Die kan heel wat doen. In de datasheet staat alleen voor FM, maar met afregelen van de bias moet SSB ook kunnen. Ik denk dat ik van die Chinees mijn geld terugkrijg. Nog even doorzetten met onderhandelen. Ik kende die zaak nog niet, bedankt.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: M57727 eindtrapmodule geen M57727 ? ?

#8 Bericht door PA0LMD »

De RA30H1317 is ook te koop bij Funkamateur in Berlijn, iets voordeliger vermoed ik.
Meten is (z)weten

Plaats reactie