Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#1 Bericht door ----- »

Aangezien de keuze voor goede 2 meter allmode set zeer beperkt is ben ik aan het overwegen een goede transverter aan te schaffen,
Die transverter komt dan voor de Kenwood TS-590sg te staan, welke een super ontvanger is.

Echter kan ik bij bv: Khune kiezen tussen 2 verschillende IF frequenties voor de transverter, namelijk 28MHz en 14MHz

Daar zit m de kneep. De TS-590sg heeft 2 verschillende signaal paden, voor 14MHz wordt downconversion toegepast voor 28MHz upconversion.
Het downconversion pad van de 14MHz band produceert veel betere waarden voor IP3 en IMDR3, maar ik maak me zorgen om IF doorbraak van 14MHz stations, iets waar je op 28MHz veel minder last van zal hebben.

Wat is wijsheid, kiezen voor het superieure groot-signaal gedrag van de downconversion met risico op IF doorbraak of niet.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#2 Bericht door pa1bvm »

ik heb eventueel nog wel een DEM transverter te koop
144 <> 28 Mhz , paar milliwat input >> 6 watt out . met X-tal heater
ik gebruikte die in kombinatie met een K2 en een fikse SSPA .

Kuhne is erg aan de prijs ..heel erg aan de prijs

denk ook aan het bouwpakket " Anglian " erg goed ..
en denk ook aan " dubbele " ontvangers , erg mooi als je richting EME wilt gaan met Horizontaal en vertikaal combinatie
Gabi HA1YA maakt veel van dit ssort dingen ...>>>www.ha1ya.hu

ik heb hier ook nog een Javornik transverter staan ( 2 x RX hor/vert) 144<>21 Mhz 20 a 30 milliwat in >> 35 watt uit ,
maar daar doe ik liever ( nog ) geen afstand van ...

ik heb met die Javornik op 21 Mhz geen " last gehad " van doorbraak van sterke stations
maar ik heb hem alleen gebruikt in het stukje 144.100-144.150 Mhz in JT65B

73 Rick

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#3 Bericht door pa1bvm »

oeps ..foutje de Javornik gaat van 144 <> 14 Mhz
en ik heb hem alleen gebruikt voor JT65B ( EME ) in het stukje 144.100-144.150
geen last gehad van 20 meter " doorbraak" ...


nog wat linkjes
http://www.g4ddk.com/Anglian3techv1_2.pdf

http://www.ha1ya.hu/transverters.htm
( kijk eens bij de DUAL rx )

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#4 Bericht door PE9DX »

IF op 28 MHz geniet de voorkeur dit ivm de doorbraak van harde stations op 20 meter.
Condities op 10 meter zijn een stuk minder over het hele jaar gezien ook wat betreft de zonnnecyclus vandaar dat de meesten kiezen voor 10 meter als IF.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#5 Bericht door ----- »

Nu gebruik ik een FT-897d van Yaesu voor 2 meter, maar die ben ik langzaam aan aan het ontgroeien. vandaar dat ik opzoek was naar een betere setup voor 2 meter.
Voel er ook niet voor om een beetje beter te gaan, maar wil gelijk iets goeds.

Een eindtrap hoeft de transverter niet te hebben, die heb ik al, 3 watt in en 20dB Gain.
Die Khune was een voorbeeld maar heeft wel de gewenste specificaties, zoals afzonderlijke in en uitgangen voor zowel IF als RF. De TS-590 heeft namelijk gescheiden in/uit voor een transverter.
En aangezien er een eindtrap is die al een highpower coaxrelais heeft, is ook gescheiden uitgang gewenst.

Een IF op 28MHz is inderdaad een stuk veiliger als het om IF doorbraak gaat, maar de TS590 is door zijn ontwerp een stuk beter op 14MHz. Dat blijf ik een moelijke keuze vinden.
Hoewel de keuze op 14MHz zeer beperkt is. De Khune kan ik vinden en verder de Javornik maar daarvan wordt alleen nog PCB's verkocht, de rest moet je allemaal zelf regelen. Bij die ha1ya kan ik geen prijzen vinden, ziet er niet goedkoop uit.

Heb je wat meer info over die DEM transverter ?
De TS590 doet 1mW aan de transverter uitgang, Die 6 watt is wel mooi om de eindtrap aan te sturen (max 3watt)
Heeft die ook afzonderlijke IF in/uitgang als RF in/uitgang ?

Die Anglian kende ik niet maar vind ik bijzonder interessant, lijkt goede specs te hebben en zelfgebouwd staat me wel aan. Daar moet dan wel een versterker achter om de eindtrap aan te sturen, maar die verkoop G4DDK ook.
De prijs is ook beter te verteren dan die van Khune, maar de "Sales on hold" op dit moment ivm een verwachte improvment (geen idee hoe lang dat al is en nog gaat duren)

Keuzes, keuzes....

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#6 Bericht door pa1bvm »

FT-897 D is toch een prima ding voor 144 ...
maar wat wil je bereiken qua RX ??? ( DXCC halen op twee meter ??)
moet het EME worden ..of meteor-scatter of tropo ???
hoe zit je qua antennes ??? en QRM nivo ???
heb je nu ook op het dak het " maximum bereikt ?? kan er nog meer aluminium bij ??
3db extra in de mast doet echt wonderen ...

kan je nog denken aan een goede ( heel erg goede ) pre-amp in de mast ...
heb je last van QRO jongens in de buurt ??? gaat het front-end van de 897 over de rooie
komt er herrie uit de broadcast ( FM) bij je binnen ..
ehh zonnepanelen schrikdraad dat soort ellende ...
eerst ff goed uitzoeken ..denk aan een broadspectrum scan van de omgeving

een transverter met superspecs is leuk .. maar als de " omgeving" niet ideaal is zou het " overkill"
kunnen zijn

ik zie een 8 elements op je foto ( qrz.com)
ik zou eerst maximaal investeren op het dak .. 2 x 10 ele DK7ZB naast elkaar ( met alvast de mogelijkheid om te eleveren )
met 350 watt en 2 x 10 kan je al heel veel EME qso's maken

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#7 Bericht door ----- »

  • Voor het geld is de FT897d meer dan een prima ding, in absolute zin ben ik niet niet erg onder de indruk van de ontvanger.
    Op de kortegolf maar ook achter de 4meter transverter merk ik dat ik op de TS-590 beter in staat ben signalen te blijven onderscheiden als de omstandigheden moeilijk worden door harde signalen.
  • Door het volkomen willekeurige en onvoorspelbare karakter vind ik verbindingen via ionen het mooist (ES, MS, AU), EME heeft niet zozeer mijn interesse
  • DXCC op 2mtr ambieer ik niet, dat zal zonder EME ook niet gebeuren.
  • Antennes is inderdaad het eerste waar je aan moet denken. Maar dat is een afweging, aangezien ionen op veel frequenties te vinden zijn (HF/6/4/2) en ik niet onbegrensd
    aluminium op mijn dak kan/wil plaatsen. Het gevoels-maximum is daar inderdaad wel bereikt. Ben t met je eens dat 2x10 DK7ZB veeeeeel meer zou opleveren.
  • QRM is een probleem in bijna heel bewoond Nederland, zo ook hier. Hoewel er geen specifiek vervelende of harde stoorbron is. Sterke signalen van collega amateurs komen wel voor.
Ben gewoon niet erg happy meer met die FT897 en ik kan ook een andere 2 meter allmode set kopen, bijvoorbeeld een IC910.
Die zag ik pas 1 te koop voor 1300.- euro 2e hands. Daarmee is die Khune die ik als voorbeeld gaf erg goedkoop en waarschijnlijk beter.

Maar de hobby mag wel geld kosten en verbeteren van het station kost nou eenmaal geld, uiteraard probeer ik wel te kijken wat het beste is.

Heb Sam G4DDK een mailtje gestuurd, want die Anglian vind ik erg interessant.
Zelfbouw is ook een hobby van me en dat mag ook wat kosten, heb ik die transverter zo meteen gratis, als bijproduct.

De DEM transverter is ook nog wel een optie die je in de aanbieding had, heb je daar wat meer info over.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#8 Bericht door pa1bvm »

je hebt een PB

nog een vraag .. gebruik je een preamp op 144 of 70 of 50 mhz ???
preamp in de shack of op het dak ?? of gewoon .. de kale set ..
wat is ongeveer je coax kabel lengte + type
gescheiden RX/tx kabels ?? of alles over een kabel ??


dan zal ik eens voor je uitrekenen wat een preamp zou kunnen bijdragen aan de overal noise bijdrage ..

greetz Rick

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#9 Bericht door ----- »

tnx voor de PB

Op 70MHz en 50MHz gebruik ik geen preamp.

Op 2 meter heb ik wel een preamp.

Daar is de situatie als volgt:
8-element DK7ZB beam met ~5 a 6 meter Ecoflex10 kabel
Coaxrelais met meteen daarachter een HA8ET Extra-2 Rev6 preamp. De preamp zit dus binnen net onder het pannendak
Vervolgens met 2 kabels naar beneden, voor RX ruim 10meter Aircell7, voor TX ruim 10 meter Ecoflex10.
Dan voor TX een SSPA met een Freescale MRFE6VP6300 die ~300 watt levert,
En om het weer te combineren naar de FT897d een Omron 16A 12V relais met een stuk RG213

Bij de foto's van de eindtrap zitten ook wat foto's van de preamp:
https://davervel.home.xs4all.nl/2Mtr-Amp/index.html

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#10 Bericht door ----- »

De interessante vraag is natuurlijk, zou het zich nog lonen de preamp naar buiten te verplaatsen zo kort mogelijk bij de antenne.

Mijn persoonlijke inschatting zegt nee, dat levert niks op. Maar ben zeer benieuwd naar jou mening daarover.

ps op 4/6 meter heb ik een 4element 6meter/5element 4meter antenne gevoed met 1 enkele coax volgens het opensleeve principe.
Coax is daar een kleine 20 meter type H2000. Nooit over preamps gedacht op 6/4 meter

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#11 Bericht door ON5DRE »

Hallo Marcel,

ik gebuik de combinatie TS-590 + Anglian3 transverter van G4DDK.
Voordien gebruikte ik een IC-910, en heb deze met de komst van de transverter dan ook
enige maanden met elkaar vergeleken. mijn conclusie was duidelijk, ik kies voor de transverter !!
de ontvangst is stukken rustiger om naar te luisteren, en aangezien ik deze ook vooral
gebruik met de verschillende WSJT modes, kan je op de waterfall prima zien en vergelijken
hoe de éne setup zich verhoudt tot de andere.
Sam G4DDK heeft de productie al geruime tijd on hold staan om een aanpassing door te voeren,
ik ben ook aan het afwachten wat de veranderingen juist zijn, om misschien deze bij mijn
transverter ook door te voeren.
kwestie van zelfbouw was dit een super leuk project. toch als je er geen probleem mee hebt
om SMD te solderen (geen moeilijke onderdelen zoals multi-pin IC's enz...)
foto'tje van mijn setup staat op mijn QRZ pagina. De behuizing voor de transverter vond
ik vrij goedkoop op de Conrad website. Hierin zit ook de 8W PA, die mijn SSPA prima aanstuurt.
( ik heb geen banden met G4DDK, heb er gewoon goede ervaringen mee gehad! )
Grtz, Kevin ON5DRE.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#12 Bericht door pa3met »

ik denk dat je gewoon een goede TRV moet kopen en 28 MHz. Zijn al voorbeelden genoemd hier.

De opmerkingen over "superontvangers" en downconversie laat ik maar wat het is.....
(en dan kijk ik niet eens naar sherweng al zou het maar zijn dat de list gesorteerd is op twee waarden waarvan je niet dierct kunt zien welke).
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#13 Bericht door pa1bvm »

het zal inderdaad niet veel uitmaken qua performance als de preamp op 5 meter van de dipool zit
de kabel na de preamp heeft bijna geen invloed op het geheel ..
Het zou kunnen zijn dat de 20 db gain van de preamp eventueel je front-end in je RX overstuurd.
een regelbare verzwakker kan dat wel oplossen ..
je kan er ook een mooi scherp bandfilter inzetten ..

ik gebruik zo iets als deze in de RX kabel .. net voor de set
wel een trimmer zoeken met een flinke hoge Q


http://pa3csg.hoeplakee.nl/WP/?page_id=61

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#14 Bericht door ----- »

Het besluit is gevallen, ik ga voor de Anglian3 met een IF op 28MHz dus. en hoewel de TS-590sg daar upconversie toepast is het ook daar absoluut geen slechte ontvanger.

Heb ook zin om het zelf in elkaar te zetten, geef ook altijd een beter gevoel. En SMD is ook geen probleem al meerdere SSOP's succesvol op hun plaats gezet, De Anglian3 is uitgevoerd met 0805 onderdelen en dat is goed te doen.

Maar dat kan dus nog wel even gaan duren voordat G4DDK de new and improved versie beschikbaar heeft, dat wachten we rustig af, tis niet dat ik nu niks heb.

De preamp naar buiten verplaatsen ga ik dus niet doen, ik kan er nu gemakkelijk bij en hoef het niet weersbestendig uit te voeren, dat is ook wel handig.

De gain van de preamp heb ik al op minimum staan (+14dB), de kabels zijn hier niet lang 14dB lijkt me meer dan voldoende om die verliezen te overkomen.

Een RX-filter ertussen is inderdaad een prima tip aangezien er voldoende signaal voorhanden is, daar kan ik vast aan beginnen.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Transverter voor 2mtr , IF 28 of 14 MHZ ???????????????

#15 Bericht door ----- »

Heb inmiddels contact gehad met Sam G4DDK en de transverter is besteld,

Zal als deze in elkaar zit een foto verslag plaatsen op mn site http://www.daverveld.eu , en er hier ook even melding van maken

Plaats reactie