zenden en telefoon/computerafsluiting

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PDoJD
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2007, 21:54
Locatie: Dedemsvaart

zenden en telefoon/computerafsluiting

#1 Bericht door PDoJD »

Wanneer ik de seinsleutel of de mike indruk gaan de telefoons in mijn huis af en sluit de computer zich spontaan af.
Ter info: ik gebruik een KPN-Experiabox. De computer is aangesloten op een ander stopcontact dan de zender.
Achter het beeldscherm van de computer ligt de antennekabel. (zie foto op QRZ.com)
Wie weet voor beide problemen een adequate oplossing?
PDoJD

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#2 Bericht door PE1PUP »

Hallo Joop,

Dat klinkt niet best. Ik heb je foto op QRZ bekeken, maar deze geeft me helaas te weinig informatie om direct de vinger op de zere plek te leggen. Hoe dan ook, het klinkt me zo in de oren dat je binnenshuis een overdaad aan RF hebt. En dat is nooit goed. RF moet buiten, en LF binnen... 8)

Kun je melden wat voor een type coax of andere antennekabel je binnen (niet alleen achter je PC) gebruikt? En zitten daar nog lassen, verbindingspluggen, schakelaars, of andere zaken in tussen set en antenne? En met welk vermogen zend je op welke banden in welke modes? En wat voor een antenne heb je en waar staat deze ten opzichte van je shack, PC en telefoonbox? En heb je enig idee van de SWR van de antenne zelf, en van je antenne in combinatie met je antennekabel(s)?

En dat de computer op een ander stopcontact (wandcontactdoos... :lol: ) zit aangesloten zegt op zich niet veel. Weet je of deze ook op dezelfde fase of groep zijn aangesloten? (Alhoewel dit waarschijnlijk het minst belangrijk is om te weten.) En hoe heb je alles geaard???

Aan de hand van de bovenstaande vragen en je antwoorden komen we waarschijnlijk wel achter de oorzaak. Mijn eerste gevoel is dat er ergens binnenhuis veel te veel RF uitstraald, misschien door een misaanpassing, of misschien door ergens een of ander minder deugdelijk element in de keten.

Kom maar op met je antwoorden... 8) 8) 8)

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

PDoJD
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2007, 21:54
Locatie: Dedemsvaart

#3 Bericht door PDoJD »

Johan,
Bedankt voor de snelle reactie.
Het vreeemde is dat alleen de FT101ZD dit doet. De andere 101 geeft geen problemen. Ook de IC-735 werkt naar behoren.
Alles is geaard en de antennekabel is een RG58. Ongeveer 6 meter naar het voedingspunt. Een uiteinde van de draadantenne (AD-DXee) hangt naast het raam. Ongeveer een anderhalve meter van de computer verwijderd. Zendvermogen is 30 W (CW). SG is 1:1,10.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Als alleen een van de twee FT101 de storing op de andere apparatuur veroorzaakt zou het een "spurious" kunnen zijn: een slecht onderdrukte harmonische van het zend signaal, genereren in de eindtrap of iets dergelijks. Omdat zo'n signaal "extra" vermogen nodig heeft zou de anode stroom bij gelijk uitgangsvermogen groter moeten zijn dan op de andere FT101 - vergelijk dat eens. Ook zou je misschien vreemde dippen tegen kunnen komen.
Verder zou je met een hulp ontvanger over het hele HF spectrum moeten luisteren of je ongerechtigheden hoort als je met de bewuste FT101 in de lucht bent (zet 'm op automatisch punten geven in CW en kijk waar je die punten allemaal terug hoort...)

Of met een spectrum analyser natuurlijk, maar die hebben de meeste mensen niet zomaar bij de hand.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

#5 Bericht door PE1PUP »

Hallo Joop,

Ik moet me bij Henk aansluiten. Alles wijst er op dat je FT101ZD zelf de oorzaak van de ellende is. Ik neem aan dat je voor het experiment de antennekabel van ene FT101 naar andere FT101 hebt overgezet, waarbij de ene het probleem wel geeft, en de andere niet. (Dus niet dat er nog een antenneschakelaar als mogelijke boosdoener ergens tussen zit)

Henks advies is inderdaad het beste. Het spectrum proberen in kaart te brengen, en zo vinden waar de verschillen tussen de twee zitten.

Op zich gunstig dat je twee FT101's hebt, en zo goed kunt vergelijken. Maar het is en blijft een flinke puzzeltocht. Mocht je iemand in de buurt weten met een spectrum analyser of ander van dat mooie test&meet spul, dan zou ik 'm eens op de koffie vragen....

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

PDoJD
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2007, 21:54
Locatie: Dedemsvaart

#6 Bericht door PDoJD »

Dag Henk,
Voor een spectrum-analyser kan ik PE1OLS, hier in Dedemsvaart, benaderen. Die houdt er wel van om zulke problemen op te lossen. (Ook een techneut van de bovenste plank, zullen we maar zeggen).
Ik zal jullie adviezen meenemen en hopen dat we dan het probleem kunnen oplossen.
Ben overigens zo vrij geweest jullie beide vermelde websites te bezoeken.
73 de Joop.

PDoJD
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2007, 21:54
Locatie: Dedemsvaart

#7 Bericht door PDoJD »

Dag Johan,
Voor een spectrum-analyser kan ik PE1OLS, hier in Dedemsvaart, benaderen. Die houdt er wel van om zulke problemen op te lossen. (Ook een techneut van de bovenste plank, zullen we maar zeggen).
Ik zal jullie adviezen meenemen en hopen dat we dan het probleem kunnen oplossen.
Ben overigens zo vrij geweest jullie beide vermelde websites te bezoeken.
73 de Joop.

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: zenden en telefoon/computerafsluiting

#8 Bericht door PA2RUS »

-

Plaats reactie