Inverted V, wat doe ik verkeerd?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#16 Bericht door tienne57 »

Misschien de open lijn maken van twee stukken coax. Niet ideaal maar wel werkbaar .
zie bvb : http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... index.html

groeten,

Etienne:on7ui

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#17 Bericht door PA1FJ »

2 stukken Coax gaat ook erg goed, ik heb dat ook eens gedaan met 2x 93 Ohm data coax.
Overigens als je er interesse in heb heb ik ook hier nog Twinax van 2x 100 Ohm liggen.

73 Fred PA1FJ

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#18 Bericht door PA3EYC »

PA3FTP schreef:Beste Maarten, Tjeerd;

Geen gemene vraag hoor. Ik heb een half jaar geleden zitten zoeken en veel gelezen, aantekeningen gemaakt en een paar weken geleden gaan bouwen en de Inv. V opgehangen.
Ik vermoed dat ik aantekeningen door elkaar gehaald heb en weet eerlijk gezegd ook niet waarom ik op die Balun van 1:4 uit kwam. Ik heb ook veel op de site van Frits PA0FRI zitten lezen en heb daar veel info gehaald, maar er is ergens iets fout gegaan, dat is duidelijk.

Het punt is dat ik het liefst met coax werk omdat een open lijn vlak langs staal en steen moet en dat leek me geen goed idee met een open lijn.
Misschien is daarom een end fed toch een beter idee?

Daar kan ik met wat kunst en vliegwerk 15 tot 20 meter mee wegspannen.
Louis,

Ik gebruik mijn dipool enkel voor 60, 80 en 160m
Bij mij gaat de 300Ohm lintlijn gewoon tussen de muur en de gevelpan tot onder de dakpannen. Daar ligt die enkele meters tot mijn schack en daar heb ik een gat in het dakbeschot.
Is het ideaal? Waarschijnlijk niet.
Werkt het? Geen probleem met 200W.
Is het een DX antenne? Nee, daarvoor is het teveel een compromis. Lijnlijn die niet ideaal ligt en het antenne veel te laag. Slechts 8,5 meter hoog.

Ik zou zeggen: gewoon uitproberen. Dan zal je merken dat het gewoon werkt. Een paar meter 300Ohm lintlijn gaat je de kop niet kosten. Is waarschijnlijk goedkoper dan die Balun die je gekocht hebt.

Succes.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#19 Bericht door PA3FTP »

Hoi Mannen,

Bedankt voor alle input!!

Ik heb er inmiddels veel van opgestoken.
Verder ben ik nog bezig geweest om de huidige antenne (Inverted V met balun 1:4 en coax gevoed) door te meten met een analyser ( zelfbouw, VK5 model) en ik zag een erg grillig impedantie verloop in de HF band, dus conclusie vooralsnog, deze set up met 2x 12 draad coax gevoed en 1:4 balun is onbruikbaar. Maar dat had ik al begrepen. Opvallend was wel dat op 50MHz, 70MHz en zelfs 145 MHz de antenne een stuk stabielere en normale 50 Ohm en SWR waarden liet zien. frappant!

Ik heb alles nog eens goed op een rijtje gezet en heb besloten de antenne te gaan vervangen door een End Fed. De voornaamste reden is dat de XYL die twee draden op het dak niet ziet zitten. Ik moet ze gelijk geven je ziet ze erg goed en het is niet fraai.

De End Fed kan ik naar achteren wegspannen en redelijk camoufleren. Dus dat is met alle argumenten meegenomen een beter alternatief. Misschien lukt het zelfs om daar ruim 20m van te maken, dan zou 80m ook tot de mogelijkheden kunnen behoren.

Ik weet dat de Inverted V met open lijn superieur is aan de End Fed maar er spelen hier ( helaas) ook andere argumenten mee.
Omdat ik niet al te veel op het dak kan experimenteren wordt het, helaas, een kant en klaar type. Ik zag mooie referenties van de HyEnd Fed van Hyend company. Lijkt me een goede keus?

Dit Inverted V -met open lijn- antenne onderwerp heeft me wel geïnspireerd om hier mee verder te gaan.
Gelukkig heb ik ergens nog een (vaste) vakantie locatie hier niet ver uit de buurt, dat is midden in de natuur en daar mag ik naar hartelust antennes bouwen en heeft er niemand last van me. Er staan helaas heel veel bomen, dus dat wordt een versatower of gewoon een pijp in de boom monteren. Ik ga in het najaar daar eens experimenteren met een inverted V en open voedingslijn.

Nogmaals bedankt voor alle input en goede adviezen, het heeft me zeker verder geholpen en als ik straks op de andere locatie verder ga met experimenteren zal ik zeker nog een antenne onderwerp posten.
Best 73's

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#20 Bericht door pa1bvm »

een pijp in de boom .???.
denk ook aan gebruikte surfmasten ... lekker lichtgewicht en vaak toch een meter of 4 lang
katrolletje erin en aan de gang

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#21 Bericht door ----- »

PA3FTP schreef: Ik weet dat de Inverted V met open lijn superieur is aan de End Fed
Staar je niet blind op die openlijn gevoede dipool, dat is een zeer prima antenne maar ook niet de heilige graal, die bestaat namelijk niet anders hadden we die allemaal gebruikt.

De End-fed is een zeer praktische antenne die zeker niet slecht is.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#22 Bericht door andreph5c »

Gooi die ballun maar in de vuilnisbak.
Heb hier 2x20 meter direkt aan de coax dmv kroonsteentjes, dan een mantelstroomfilter ( 10 windingen om een lege colafles ) in de shack een tuner ( ldg z-100+ ) en dan de set ( ftdx 3000 ) en werkt als een speer
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Plaats reactie