informatie inrad filters voor ft1000mp markV

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

informatie inrad filters voor ft1000mp markV

#1 Bericht door andre »

hallo, ik zoek weer eens nadere ervarings informatie.
Ik heb sinds kort een ft1000mp mark v. Ik wil deze gaan voorzien van inrad ssb filters (711 en 714).
In de set zitten alleen de standaard filters van yaesu en collins mech.
Doe ik er verstandig aan deze aan te schaffen(kosten per slot van rekening best veel)?

Ik wil ze aanschaffen omdat ik het ruisnivo van de set wat aan de hoge kant vind in vergelijk van een ft1000 met extra Yaesu filters.

Ik heb naast de yaesu ook een ts2000 en vind op dit moment de twee sets eigenlijk identiek qua ontvangst eigenschappen en wil met de extra filters de yaesu een stapje hoger brengen.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Inmiddels heb ik 6 jaar een FT1000mp en heb nooit de behoefte gevoeld om extra filters aan te brengen. De passband tuning en dsp geven voldoende mogelijkheden om marginale signalen uit de rommel te halen. En het beste filter zit nog steeds tussen je oren.....

Ik heb op hun website de eigenschappen van de filters bekeken en die zijn best mooi, maar met de al aanwezige mogelijkheden denk ik dat de "winst" niet erg groot zal zijn.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: informatie inrad filters voor ft1000mp markV

#3 Bericht door PA0FRI »

[quote
Ik heb naast de yaesu ook een ts2000 en vind op dit moment de twee sets eigenlijk identiek qua ontvangst eigenschappen en wil met de extra filters de yaesu een stapje hoger brengen.[/quote]

Om optimaal gebruik te kunnen maken van een kristalfilter zou dat in een afgeschermd doosje moeten zitten met een afschermschot tussen in en uitgang. Een filter dat open en bloot op een print gemonteerd is, zal zelden aan de filter specificaties van de fabrikant voldoen. Of een Inrad filter verbetering brengt is niet altijd zeker en men is afhankelijk van het (deskundige?) oordeel of meting van degene die dat geplaatst hebben. Inrad filters hebben wel het voordeel dat zij behoorlijk symmetrisch zijn. Bovendien zijn zij net zo duur of iets duurder (soms zelfs goedkoper) dan de optionele filters die men bij een dealer moet kopen. In dat geval kan men beter een Inrad filter aanschaffen.
Een aantal eigenaren van Inrad filters hebben mij gemeld dat er tegenwoordig "made in china" op het filter staat.
Omdat ik een CW fan ben, plaatste ik in mijn Ten Tec Corair II een optioneel 250Hz Inrad filter en dat werkt uitstekend!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#4 Bericht door andre »

ik heb inmiddels besloten bovenbedoelde inrad filters te bestellen.
Ik krijg deze een dezer dagen binnen en zal mijn ervaringen hiermee in dit draadje plaatsen.

grt, andre

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#5 Bericht door andre »

De inrad filters geinstalleerd en ben blij met deze aankoop.
zijn inderdaad zeer smalbandig, soms zelfs TE smal voor een goed ssb audio signaal.
Ik zal ze voor normaal gebruik niet inschakelen zolang het tegenstation nog goed is te verstaan. Het doet wel een aanslag op het gehoor namelijk.
Overigens zal ik deze filters waarschijnlijk voornamelijk op het drukke 40 meter bandje gebruiken.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#6 Bericht door Steef »

Hoi Andre, welke filters heb je gemonteerd?

(heb zelf ook interesse in die filters)
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#7 Bericht door andre »

Hoi Steef,
ik heb de Inrad ssb filters voor de yaesu , 711 en 714 geplaatst.
zie ook:
http://www.qth.com/inrad/

(zijn originele en geen "made in taiwan" product.)

grt, andre.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#8 Bericht door Steef »

Ok dat zijn dus de 1800 filters. Ikzelf was aan het twijfelen welke ik zou moeten nemen. Wellicht dat 2000 of 2100 dan ook een goede optie is.
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#9 Bericht door andre »

Zou goed kunnen Steef.
Yaesu zelf komt alleen met de 2khz variant.

Plaats reactie