Spannings verschil tussen radio en antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Spannings verschil tussen radio en antenne

#1 Bericht door PA1GVZ »

Al meerdere keren is mij opgevallen dat bij het vastdraaien van de PL259 connector op mijn tuner ik enigszins prikkelend gevoel had bij het aanraken van de set met de antenne plug nog in mijn hand. Nu ben ik eens gaan meten. Hier bleek een spanningsverschil van +/- 100V de oorzaak van te zijn :?

Ik gebruik een FT-991 met een MFJ 929 tuner beide gevoed door een Alinco power supply (DM-330MVE). In eerste instantie dacht ik aan de PSU (ongeaarde 230V stekker). Na wat meten blijk dit verschil er niet te zijn tussen de set aarde en de randaarde maar wel tussen de set en de antenne??
Tussen de antenne en de randaarde meet ik ook geen verschil. Het is een wisselspanning, als ik deze aan de randaarde knoop meet ik een stroomsterkte van 0,2 mA. Ik heb dit nu opgelost door de set aarde aan de randaarde te verbinden. Maar ik heb nog altijd geen idee waar dit vandaan komt.

Dus op een rij:
tussen set en antenne 100V
tussen set en randaarde 0V
tussen antenne en randaarde 0V

De antenne waar ik het over heb is overigens niet echt een antenne maar een dakgoot welke ik via een 1:9 balun en een stuk coax aan mijn tuner heb hangen.

Iemand een suggestie??

Opmerking: omdraaien van de stekker van de PSU heeft geen invloed.

73, Gert

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#2 Bericht door pe1cmo »

Als je een net entree bekijkt, zit daar een mooie spanningsdeler in van twee condensatoren.
Van fase naar aarde, en van aarde naar nul. En als er geen aarde aan zit, dan krijg je netjes 110V wissel. (maar dat vloeit normaal weg via de aarde.)
In oudere woningen, waar niet alle stopcontacten randaarde hebben, krijg je dan leuke fenomenen, tot vonken en defecte apparatuur aan toe.

Misschien zit het daar in.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#3 Bericht door PA1GVZ »

pe1cmo schreef:Als je een net entree bekijkt, zit daar een mooie spanningsdeler in van twee condensatoren.
Van fase naar aarde, en van aarde naar nul. En als er geen aarde aan zit, dan krijg je netjes 110V wissel. (maar dat vloeit normaal weg via de aarde.)
In oudere woningen, waar niet alle stopcontacten randaarde hebben, krijg je dan leuke fenomenen, tot vonken en defecte apparatuur aan toe.

Misschien zit het daar in.
Bedoel je dat het aarden van de set (aan randaarde) hier de oplossing kan zijn? Dus wat ik nu gedaan heb.
Mijn huis is 9 jaar oud, dus het elektra net is redelijk up-to-date.

Maar waarom meet ik dan niets tussen de set en de randaarde?

73 Gert

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#4 Bericht door pe1cmo »

Als je huis 9 jaar oud is, heeft alles randaarde.
Dus dan is het zoeken waar het verschil vandaan komt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#5 Bericht door PA1GVZ »

pe1cmo schreef:Als je huis 9 jaar oud is, heeft alles randaarde.
Dus dan is het zoeken waar het verschil vandaan komt.
Dat is wat ik gedaan heb, zie eerste post. Dit brengt echter niet veel duidelijkheid. Vandaar mijn vraag :D .
Ik ben benieuwd naar andere reacties. Zeker omdat ik t.o.v. (rand) aarde niets meet vind ik dit toch wel heel vreemd.

73, Gert

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#6 Bericht door Roy pd8rw »

Statische lading op je antenne/coax ?
Als je voordat je de antenne aansluit de kern en massa eens korstsluit met is het dan over?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#7 Bericht door pe1cmo »

Hij geeft duidelijk aan wisselspanning, statische spanningen zijn gelijkspanning.

Ik hou het op een netfilter issue waarbij er ergens een slechte randaarde connectie is
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#8 Bericht door PA1GVZ »

royaal schreef:Statische lading op je antenne/coax ?
Als je voordat je de antenne aansluit de kern en massa eens korstsluit met is het dan over?
Bij de goot zit een 9:1 trafo, dus kern en mantel zijn elektrisch met elkaar verbonden.
De spanning is constant aanwezig.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#9 Bericht door PA1GVZ »

pe1cmo schreef:Hij geeft duidelijk aan wisselspanning, statische spanningen zijn gelijkspanning.

Ik hou het op een netfilter issue waarbij er ergens een slechte randaarde connectie is
Lijkt het wel op ja. Ik kan alleen niet verklaren waarom ik dit niet meet t.o.v. aarde.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#10 Bericht door sottezero »

Lijkt mij heel simpel.
De antenne en de set gaan geen 110V wisselspanning genereren.
Er zou een geschakelde voeding in de set kunnen zitten die van 12V DC een wisselspanningblokgolf maakt om een transistor op een hogere spanning-> meer vermogen te kunnen sturen.
Lijkt me niet erg voor de hand liggend dat dit richting de 110V gaat...

Waar wel 110V wisselspanning uit komt is het lichtnet, gedeeld door 2.

Mijn geld staat op een brakke PSU... Slecht ontwerp, defecte aarding, foute koppeling...
Probeer eens een andere PSU van iemand te lenen... als je het dan nog meet slik ik mijn woorden in.

In ieder geval lijkt het mij dat via het gelijkspanningsgedeelte (waarschijnlijk de NUL) de PSU wisselspanning injecteert van zijn foute voeding. Nu gaat er dus al zo'n 22 Watt aan wisselspanning vermogen opgenomen worden door je set... en die moet dat ook ergens kwijt. Iets gaat warm worden en vervolgens stuk..

Niet iets wat ik adviseer lang te laten gebeuren.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#11 Bericht door PA0LMD »

sottezero schreef:Lijkt mij heel simpel.
De antenne en de set gaan geen 110V wisselspanning genereren.
Er zou een geschakelde voeding in de set kunnen zitten die van 12V DC een wisselspanningblokgolf maakt om een transistor op een hogere spanning-> meer vermogen te kunnen sturen.
Lijkt me niet erg voor de hand liggend dat dit richting de 110V gaat...

Waar wel 110V wisselspanning uit komt is het lichtnet, gedeeld door 2.

Mijn geld staat op een brakke PSU... Slecht ontwerp, defecte aarding, foute koppeling...
Probeer eens een andere PSU van iemand te lenen... als je het dan nog meet slik ik mijn woorden in.

In ieder geval lijkt het mij dat via het gelijkspanningsgedeelte (waarschijnlijk de NUL) de PSU wisselspanning injecteert van zijn foute voeding. Nu gaat er dus al zo'n 22 Watt aan wisselspanning vermogen opgenomen worden door je set... en die moet dat ook ergens kwijt. Iets gaat warm worden en vervolgens stuk..

Niet iets wat ik adviseer lang te laten gebeuren.
Volgens mij 22 mW en geen 22Watt.....en het zal dus wel blindstroom zijn dus 0 vermogen.
Meten is (z)weten

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#12 Bericht door PA1GVZ »

PA0LMD schreef:
sottezero schreef:Lijkt mij heel simpel.
De antenne en de set gaan geen 110V wisselspanning genereren.
Er zou een geschakelde voeding in de set kunnen zitten die van 12V DC een wisselspanningblokgolf maakt om een transistor op een hogere spanning-> meer vermogen te kunnen sturen.
Lijkt me niet erg voor de hand liggend dat dit richting de 110V gaat...

Waar wel 110V wisselspanning uit komt is het lichtnet, gedeeld door 2.

Mijn geld staat op een brakke PSU... Slecht ontwerp, defecte aarding, foute koppeling...
Probeer eens een andere PSU van iemand te lenen... als je het dan nog meet slik ik mijn woorden in.

In ieder geval lijkt het mij dat via het gelijkspanningsgedeelte (waarschijnlijk de NUL) de PSU wisselspanning injecteert van zijn foute voeding. Nu gaat er dus al zo'n 22 Watt aan wisselspanning vermogen opgenomen worden door je set... en die moet dat ook ergens kwijt. Iets gaat warm worden en vervolgens stuk..

Niet iets wat ik adviseer lang te laten gebeuren.
Volgens mij 22 mW en geen 22Watt.....en het zal dus wel blindstroom zijn dus 0 vermogen.

Dus gewoon de boel aan randaarde hangen lijkt een veilige oplossing?
Volgens de regelen moet dit eigenlijk ook, waarbij je moet voorkomen dat de veiligheidsaarde geen RF aarde wordt.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#13 Bericht door PA0LMD »

Aannemende dat de voeding een stekker met randaarde heeft MOET die in een geaard stopcontact.
Meten is (z)weten

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#14 Bericht door PA1GVZ »

PA0LMD schreef:Aannemende dat de voeding een stekker met randaarde heeft MOET die in een geaard stopcontact.
Deze voeding heeft een stekker zonder randaarde (plat 2-polig). Vandaar dat ik ook niet eerder heb bedacht om de radio met de randaarde van een WCD te verbinden.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#15 Bericht door pe1hzg »

Ondanks dat de voeding een platte stekker heeft, zit er aan de ingang wel degelijk een netfilter waardoor het chassis, en ook de nul van de voeding, dus op 115Vac zweeft. Ik heb dat opgelost met een extra aarddraad (ik heb ook zo'n ding, destijds gekocht als "schade" en ken het ontwerp best goed omdat ik in de voeding heb moeten repareren - de oorzaak van de schade was overigens een gebruikersfout (115V-jumper laten zitten en aansluiten op 230V)

Dat is zoizo een goed idee, want daarmee voorkom je schade als je een plug in een apparaat steekt als de potentialen verschillend zijn. Met name jack pluggen (geluidskaarten!), PL-pluggen (ingangstrappen!) en tulpstekkers zijn berucht. Ook seriele poorten (tbv remote bediening, HRD of zo iets) leggen het loodje als ze 115Vac krijgen

Geert Jan

Plaats reactie