cat besturing op ft1000

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

cat besturing op ft1000

#1 Bericht door andre »

hamradio de luxe in combinatie met yaesu ft1000mp zou gewoon moeten kunnen maar is hier maar half waar. tenzij ik iets over het hoofd zie.

ik gebruik de kabel die ik ook gebruik voor mijn kenwood ts2000 en dat werkt geheel zoals het hoort. Echter bij de ft1000 zijn er een aantal commando's die dus niet werken, waarschijnlijk omdat deze transceiver nog niet zo digitaal is als de kenwood. Wat echter wel vreemd en zeer vervelend is dat de frequentie in het computerscherm van de main ontvanger eigenwijs blijft staan op 7.065,300Mhz en is daar niet af te krijgen.
Als ik van band wissel komt 1 a 2 sec. de juiste frequentie in beeld maar daarna weer terug naar 7.065,300 mhz.
Ook reageert de set goed op cluster frequenties, maar 7 mhz blijft in beeld van de computer.

Wie kent dit verschijnsel en weet wat er aan te doen is.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#2 Bericht door Steef »

Hoi Andre,

Ik neem aan dat je weet hoe je mixw moet instellen, Echter is de snelheid van Yaesu ft1000 vast. Dit is 4800 baud. Je moet dus mixw en de compoort op deze snelheid zetten. Ook moet je echt de goede ft1000 selecteren in mixw.

Daarbij kan je de gevens die de set via cat aangeeft aan en uit zetten in het menu.

Succes!
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#3 Bericht door andre »

Hallo Steef,
ik gebruik hier HRD als besturing en heb inderdaad de snelheid ingesteld op 4800 baud.
Ook heb ik de juiste transceiver geselecteerd rts en dts staan uit(anders werkt het al helemaal niet).
Hoe het in het menu van de ft1000mp mark v staat weet ik eigenlijk niet daar ik deze set sinds 2 dagen in huis heb, en zo snel geen info kon vinden waar, wat, welke waarde en waarom(hi).

De compoort setting in de pc staat op auto dus dat zal geen probleem opleveren.

Overigens staat de cat indicatie op de set permanent te knipperen.

nou, mocht jij of een andere lezer hier nog wat aan hebben toe te voegen, alle info is welkom.
grt, andre

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#4 Bericht door Steef »

Dat cat knippert is juist goed, dan staat deze aan.

Met hrd maakt Flow control niet uit, mag dus aan staan of uit.

Ik neem aan dat je de juiste com poort heb, dan zou het alleen nog in de kabel kunnen zitten. Moet een 1 op 1 kabel zijn. Deze zijn slecht verkrijgbaar. Ik heb daarom zo'n blokje femail <-> femail.

Werkt het wel met andere software?
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#5 Bericht door andre »

Het vreemde is dus dat de meeste commando's wel werken. Wat echter het meest stoort in de bediening is dus dat de frequentie van de main ontvanger op het scherm een vaste waarde blijft aangeven, terwijl de 2e vfo wel werkt op de pc....
Als kabel heb ik een zelfgemaakte kabel met 2 db9 conn. waarvan 2,3,5,7en 8 zijn aangesloten(een op een).

Een ander programma heb ik niet geinstalleerd staan. Ik ben wel met andere software in het verleden bezig geweest maar ik vind hdr toch wel een van de compleetste en fijnste werken. Maarrr dat neemt niet weg dat ik eens wat anders kan instaleren om te kijken of dat gaat werken.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Volgens mij is het geen kabel probleem; dan zou het helemaal niet werken.
Voor iedere soort uitlezing heeft de FT1000mp andere codes (zie blz. 80 e.v. van het manual). Waarschijnlijk stuurt HRD de verkeerde codes naar de transceiver..... Ik gebruik die sotware zelf niet (hou het bij Logger32 als zeer goed logbook program) maar meen me uit het verleden (toen ik het geinstalleerd had) dat er een mogelijkheid in zit om de commando's naar en de reactie van de transceiver te monitoren en ook handmatig commando's in te voeren.

En ander de Yahoo groep van HDR vragen - heb je wellicht meer kans dan hier.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#7 Bericht door wbeekman »

Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#8 Bericht door Steef »

Interessant forum, zo te zien loopt HRD niet altijd soepel!
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2480
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#9 Bericht door andre »

bedankt voor de link wim, die kende ik niet.
De oplossing gevonden in de 1k5 tussen aansluiting 2 en gnd en het probleem lijkt opgelost.
In ieder geval loopt de frequentie op de pc mee met de main receiver.
Maar ik blijf toch wel een boel functies missen, de ts2000 werkt beter samen met HRD..

Plaats reactie